Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De kunst van het interveniëren

'Er is niets zo praktisch als een goede theorie'. Deze uitspraak van Kurt Lewin is de leidraad voor dit boek over interventiekundig denken en handelen, waarin theorie en praktijk hand in hand gaan. Een preview.

Hanneke Laarakker | 27 juli 2020 | 3-4 minuten leestijd

Het was een wanhoopskreet van de directeur van een basisschool in het speciaal onderwijs. Hij vertelde het schrijnende verhaal van een gezin met twee liefhebbende ouders en hun twee zoons die zijn school bezochten. Het ging helemaal de verkeerde kant uit met dit gezin. Er kwam steeds meer hulpverlening en het hielp allemaal niks. De directeur vroeg mijn hulp met de uitspraak: ‘ik geloof in deze ouders met hun kinderen en wil niet het risico lopen dat een uithuisplaatsing volgt'.

Nieuwsgierig vroeg ik me af: ‘wat drijft deze directeur?', ‘wat drijft deze verschillende hulpverleners?' ‘wat zeggen de ouders zelf over deze situatie?'

We bespraken waarom de directeur mij vroeg en wat we van elkaar verwachtten. Dat schiep wederzijds vertrouwen en ik kreeg de vrije teugel.

Ik belegde een bijeenkomst tussen alle betrokken hulpverleners en een vertegenwoordiger van het gezin. Iedereen was aanwezig, een enkele hulpverlener werd vergezeld door een manager. De bijeenkomst zou 1,5 uur duren.

Het werd een intensief gesprek over taaie dilemma's. Waar aanvankelijk iedereen vooral inbracht wat de doelen waren van de hulp en de regels en procedures van de eigen organisaties, werd het langzaam maar zeker een gesprek over de intentie van de betrokken hulpverleners, hun wens voor het gezin, de manier waarop ze hieraan werkten en de effecten die ze waardevol vonden. Mijn toegevoegde waarde was om patronen in gespreksvoering en besluitvorming zichtbaar te maken. Het bleek dat de hulpverleners elkaar - zonder dat te weten - tegenwerkten. Dat was ongemakkelijk, maar creëerde ruimte voor een breder blikveld.

Uiteindelijk duurde het gesprek 2,5 uur. Met gepuzzel, creativiteit en geven en nemen kwamen de aanwezigen tot een onorthodox en maatwerk plan dat voor iedereen acceptabel was. Het plan werd uitgevoerd en drie jaar later ging het nog steeds goed met het gezin! Achteraf gezien was dit de eerste keer dat ik interventiekundig werk deed.

Heb jij ook een verhaal van een situatie waarin alles op zijn plek leek te vallen door een interventie van jou? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan interveniëren. Of je nu intern of extern adviseur bent, trainer, coach, manager of medewerker. Professional of vrijwilliger. Maar wat doe je dan precies wat het verschil maakt?

Vanaf het moment dat Barbara van Kesteren, Willem de Wijs en ondergetekende het Instituut voor Interventiekunde overnamen, voerden we gesprekken over de kunst van het interveniëren. Het was onvermijdelijk om dat op papier te zetten. Voor onszelf, voor onze klanten en voor de deelnemers aan onze opleidingen.

In De kunst van het interveniëren draait het om de vraag: Wat is hier aan de hand en wat kunnen we eraan doen? We nemen je met het boek mee op reis om deze vragen te beantwoorden.

We maken onderscheid in soorten vraagstukken: de wens om te ontwikkelen; of om spanning, een dilemma, een probleem of een conflict aan te pakken.

Het boek rust op drie pijlers:
1. Theorie: de grondslagen van interventiekunde, sociale psychologische theorieën, organisatiekundige theorieën en managementtheorieën staan op een rij, zodat je van alle kanten kunt kijken naar het verhaal van je klant.

2. Interventiekundig denken en handelen: er is aandacht voor je relatie met de klant; je rol en positie ten opzichte van de klant; de brillen waarmee je kunt kijken. Daarbij word je als lezer steeds gevraagd te reflecteren op je eigen brillen, aannames, overtuigingen en opvattingen.

3. Werkvormen: werkwijzen om gestructureerde gesprekken te voeren. Het zijn manieren om te onderzoeken hoe betrokkenen het vraagstuk beleven en wat zij eraan zouden willen doen. Dit kan in een-op-een gesprekken maar ook met (grote) groepen betrokkenen. Kortom: het boek leert je begrijpen wat er aan de hand kan zijn, hier woorden aan te geven en te handelen in een stijl die bij jou en de klant past. Daarom is dit boek niet alleen bedoeld om je klant beter van dienst te kunnen zijn: je wordt er zelf ook steviger van.

Hanneke Laarakker is sinds 2018 mede-eigenaar van het Instituut voor Interventiekunde. Ze is een van de auteurs van De kunst van het interveniëren.

Over Barbara van Kesteren
Barbara van Kesteren is sinds 2018 mede-eigenaar van het Instituut voor Interventiekunde. Zij is sinds 2014 onderdeel van het Instituut en betrokken bij de verschillende opleidingen en advieswerk dat het Instituut aanbiedt. Werken als interventiekundige zorgt voor een dynamisch bestaan. Het brengt je naar veel verschillende oorden en zorgt ervoor dat je mensen ontmoet van verschillende pluimage. Interventiekunde is een mooi vak, een kunst en een kunde, dat het verdient om beter bekend te zijn. Barbara’s drijfveer: mensen in organisaties helpen om elkaar beter te begrijpen, daarmee de samenwerking te verbeteren zodat mensen uiteindelijk zelf antwoorden vinden op hun vraagstukken en die kunnen aanpakken. Barbara is een scherpe observeerder en luisteraar met een grote interesse voor de drijfveren van mensen. Barbara rondde haar studie Sociale Psychologie af met een onderzoek over de invloed van ongeremdheid op wederkerigheid en kon daaruit concluderen dat mensen echt sociale wezens zijn. De meeste mensen kiezen voor prosociaal gedrag: zij willen dat iedereen beter wordt van de individuele keuzes die zij maken. Deze interessante sociale processen ziet zij ook terug bij organisaties. Immers, organisaties zijn de mensen die er werken. Om na haar academische studie meer grip te krijgen op deze processen binnen organisaties, en daar praktische handvaten voor te vinden, koos zij ervoor om de postmasteropleiding Interventiekunde te doen bij het Instituut voor Interventiekunde. Als jonge interventiekundige kwam zij onder de aandacht van Wick van der Vaart, die haar op 25-jarige leeftijd aannam in zijn team. Sinds de start van haar loopbaan heeft zij vele teams, organisaties en individuen mogen helpen bij hun ontwikkeling. Veel daarvan bij gemeentes, de zorg en het onderwijs. Maar ook in de profit sector heeft Barbara ervaring. Zij heeft zich de afgelopen jaren beziggehouden met uiteenlopende thema’s: samenwerking, grootschalige organisatieverandering in de gemeentelijke context, leiderschapsontwikkeling, conflict, waarderend onderzoeken, ontwikkeling van trainingen en trainingsoefeningen, belangentegenstellingen, (visuele) communicatie, creativiteit, loopbaancoaching, groepsontwikkeling en teamontwikkeling.
Over Hanneke Laarakker
Hanneke Laarakker (Malden, 1959) is mede-eigenaar van het Instituut voor Interventiekunde en eigenaar van Laarakker advies | training. Zij intervenieert in het sociale domein, bij de overheid,de zakelijke dienstverlening. Vaak gaat het om multidisciplinaire teams of projectteams:groepen mensen die voor een gelegenheid bij elkaar zijn en allemaal te maken hebben met hun eigen context. Ze luistert goed, vindt niks gek, accepteert en benut verschillen, verbindt mensen en stimuleert creatieve oplossingen. Daarbij kleurt ze graag buiten de lijntjes en stelt ze aannames en overtuigingen ter discussie.Ze heeft begrip voor beperkingen maar neemt er geen genoegen mee. Ze zoomt in naar de teamsamenwerking en zoomt uit naar de organisatiecontext en maatschappelijke context van de teamleden. Hanneke heeft enkele publicaties en artikelen op haar naam, zoals: ‘Zelfsturing, paradox of panacee?’, in het online tijdschrift Zorgmanagementtools.bsl.nl, ‘Onderwijs met zorg, de schakels verbonden’ voor een scholengemeenschap voor passend onderwijs en ‘Schoolmaatschappelijk werk schakel(t) tussen onderwijs en zorg in het tijdschrift Maatwerk. Hanneke leidt op, werkt voor klanten, organiseert symposia, schrijft en bemiddelt bij vastgelopen casuïstiek.
Over Willem de Wijs
Willem de Wijs is sinds 2018 mede-eigenaar van het Instituut voor Interventiekunde. Samen met de oprichter Wick van der Vaart heeft hij vanaf 2013 de postmaster leergang Interventiekunde gemaakt tot een toonaangevende opleiding in de kunst van interveniëren. “Als je niet weet wat je wil, overkomt je wat anderen willen.” Willems drijfveer is mensen (en dus organisaties) te helpen ontdekken wat hun ambities en kwaliteiten zijn, opdat zij zelf kunnen bepalen waarin zij hun energie stoppen. Luisteren, doorvragen, meedenken, stimuleren, uitdagen, advocaat van de duivel spelen zijn de werkwoorden die Willem typeren. Niet gebonden aan vaste modellen, maar vanuit een goed gevulde rugzak de relevante “bril” aanreiken: geen keurslijf, wel structuur. Leren en lachen gaat samen: als je niet kunt relativeren kun je niet reflecteren en dat is de basis voor diepgaand leren. De studie Arbeids-en Organisatiepsychologie afgerond met een onderzoek naar het verband tussen organisatieontwikkeling entraining en de samenwerking tussen organisatieadviseurs en trainers. Sindsdien (onderbouwd) overtuigd geraakt van het nut van het combineren van beide brillen. Daarom Nyenrode Executive MBA gedaan om balans in kennis op te doen. Door het vervullen van leidinggevende rollen als projectmanager, lijnmanager en interimmanager persoonlijk ervaren wat leiderschap vraagt van jezelf en welke impact het heeft op je omgeving. In het werk met klanten en middels professionele netwerken altijd blijven ontwikkelen en nieuwe kennisgebieden betreden, gedreven door permanente nieuwsgierigheid. In de vele baantjes tijdens de studie ervaren wat het betekent op de werkvloer te werken. Als trainer/adviseur gestart bij PTT Telecom in de periode van verzelfstandiging en in diverse (project-)managementrollen bijgedragen aan de verandering. Vanaf begin jaren negentig bij diverse bureaus werkzaam als adviseur/coach voor organisaties in verschillende bedrijfstakken en werkvelden: industrie, handel, ICT, banken en verzekeringen, onderwijs, zorg. Bij Tata Steel bijgedragen aan het vormen van een internationaal bedrijf in een zeer intense crisisomgeving, waarbij tegelijkertijd opbouw en afbouw aan de orde was. Ervaren coach/adviseurmet sterke achtergrond in management en organisatieadvies. Gericht op performanceverbetering van organisaties, teams en individuen. Helpt bij het maken van keuzes en optimaal benutten van sterke kanten. Legt de lat hoog voor zichzelf en daagt klanten uit dat ook te doen. Gaat verbinding aan: samen met het management (en medewerkers) bepalen wat nodig is voor echte performanceverbetering en vervolgens helpen deze keuzes waar te maken: werkend leren en lerend werken. Keuzes varieerden van strategische heroriëntatie, fusies, reorganisaties, cultuurverandering, verandering van managementstijl tot teamsamenwerking, interculturele samenwerking, loopbaancoaching.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Barbara van Kesteren, Hanneke Laarakker, Willem de Wijs
De kunst van het interveniëren

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden