De realiteit is ruim dertig jaar later dat veel bedrijven al moeite genoeg hebben om systemen draaiend te houden, de kosten ervan binnen de perken te houden en deze te beveiligen tegen hackers. Nadenken over hoe informatie echt tot betere beslissingen leidt is al decennia het stiefkindje.
Dat is niet langer houdbaar. Want er is iets grondig veranderd in onze wereld. Meer dan ooit tevoren moeten organisaties betere beslissingen nemen - gebaseerd op betere inzichten - om de concurrentieslag te winnen. En de manier waarop die beslissingen worden genomen gaat ook totaal op de schop, onder meer door een golf van nieuwe technologie en - direct daaraan gelinkt - een veel hogere snelheid van beslissen.
In 1987 (ten tijde van de quote in CIO magazine) waren bedrijven nog niet (of nauwelijks) bezig met zaken als Big Data, Artificial Intelligence, Robotic Process Automation of andere innovatieve digitale technologie. Nu wel. Het managen van informatie is niet langer alleen noodzakelijk voor succes in business. Het managen van informatie IS de business. En het is tijd dat bedrijven daarop anticiperen.
CFO's zijn bij uitstek geschikt om organisaties klaar te stomen voor deze nieuwe realiteit. Waarom de CFO? Vanwege drie unieke eigenschappen.
1 De CFO is neutraal
De CFO is altijd al het (bedrijfseconomisch) geweten van de organisatie geweest en heeft daarom ook altijd al een neutrale positie in het bestuur ingenomen. Hij heeft een bepalende stem in het toewijzen van middelen aan projecten (oftewel: ‘hij gaat over het geld'). Bij dat toewijzen is het altijd al zaak geweest om op de feiten af te gaan zonder emotie of gekleurde belangen. De CFO is getraind om die emoties geen rol te laten spelen bij het beoordelen van informatie en ging altijd al op zoek naar feitelijke informatie.
2 De CFO is een verbindende schakel
Integraal, verbindend, holistisch. In 9 van de 10 rapporten van adviesbureaus over hoe organisaties succesvol moeten inspelen op de digitale transformatie zijn dat sleutelbegrippen. Terecht, want het is inderdaad hard nodig om de schotten tussen de traditionele kokers in organisaties te slopen. Ook op dit punt heeft de CFO een voorsprong. Hij is nu al een verbindende schakel tussen de verschillende disciplines en uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat steeds meer (support)functies gaan rapporteren aan de CFO. Van IT tot cyber security en van risk management tot M&A.
3 De CFO heeft verstand van informatie
Last but not least: de CFO heeft geleerd hoe je zorgt voor goede informatie. Het is de kern van zijn verantwoordelijkheid. En historisch is het altijd zo geweest. Met wat goede wil is dat zelfs terug te voeren naar zes eeuwen geleden, toen in Italië het systeem van dubbel boekhouden - met debet en credit, zoals nu nog steeds in gebruik - werd uitgevonden.
Financials zijn gevormd en getraind in het verwerken, categoriseren en consolideren van informatie; ze vinden het zelf helemaal niet zo bijzonder dat ze beschikken over accounting manuals die bij twijfel richting geven aan het juist categoriseren van een transactie; ze hebben frameworks met key controls opgezet om te waarborgen dat de informatie klopt;
Stuk voor stuk zijn dat zaken waar collega's van HR, marketing, logistiek of andere functies nog een puntje aan kunnen zuigen. tot in hun diepste vezels willen zij de beste informatie laten zien. Informatie waarop bestuurders zich met een gerust hart kunnen baseren.
Dat is juist in een tijd waarin de hoeveel data explodeert een essentiële vaardigheid. En dus moet de CFO niet langer alleen de lead nemen in het classificeren, consolideren en analyseren van financiële informatie maar dat ook doen voor alle andere informatie.
It's a hell of a job, maar iemand moet het doen. In ons boek The CFO in Pole Position lees je hoe.
Mohamed Bouker is partner bij Deloitte waar hij leiding geeft aan de afdeling Digital Finance voor Deloitte Nederland. Hij gelooft in de kracht van data als motor van bedrijfstransformaties. Frank Geelen is de EMEA Lead Partner Finance Transformation binnen Deloitte Consulting. Hij is gepassioneerd door de adoptie van nieuwe (digitale) technologieën en geniet ervan de ‘kunst van het mogelijke’ te ontdekken en de daaruit voortvloeiende zakelijke voordelen te realisere. Nart Wielaard is strategisch scherpdenker op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver. In vorige levens was Nart registeraccountant, wereldreiziger en journalist.
Ze zijn de auteurs van The CFO in Pole Position.