Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De PR-factor - Bedenken, maken en verspreiden van nieuwswaardige content

Steeds meer bedrijven zien in eigen content dé manier om met klanten te communiceren. Juist in een tijd waarin de communicatie toeneemt en maatschappelijke ontwikkelingen in hoog tempo voorbijkomen, is het belangrijk om als merk consistent en helder te communiceren.

Christine van der Linden | 8 januari 2021 | 2-3 minuten leestijd

Hoe maak je relevante content die voor klanten, media, consumenten en ook eigen medewerkers inspirerend is om te lezen, naar te luisteren, te kijken en te delen met anderen? De antwoorden vind je in De PR-factor.

Wij helpen het bedrijfsleven graag verder met het relevant maken van hun content. Met onze theorie en tips kan iedereen zelf aan de slag. Of je nu MKB-decisionmaker bent of een vakgenoot. Tijdens ons werk als business consultant merken we steeds vaker dat mensen op niet-communicatiefuncties behoefte hebben aan inzicht in hoe je PR strategisch kunt inzetten. En hoe PR kan bijdragen aan je reputatie. In het boek putten we uit onze jarenlange kennis en ervaring als communicatiestrategen. We leggen uit hoe je de basis legt voor je PR-strategie. Hoe je zelf de regie neemt in je PR tot en met het meten van resultaten en tussentijds bijsturen om jouw bedrijf of merk te laten groeien.

Goede bedrijfscontent die trending wordt op sociale media. Die tienduizenden keren wordt geliket en zelfs redacties de moeite waard vinden. Dat is content die de reputatie van je merk een stevige boost geeft. Zelden zijn die inspanningen het resultaat van toevallige omstandigheden, veel vaker zit er een gedegen plan van aanpak achter. We hebben ontdekt dat vier elementen hierin vaak een belangrijke rol spelen: actualiteit, verrassing, aansprekende dragers en mogelijkheid tot identificatie.

Succes-cases die in het boek worden behandeld zijn onder meer het 50-jarig bestaan van Transavia, de campagne 'Wees Lief voor Elkaar' van Sesame Workshop, de storytelling van Beemster kaas en de spectaculaire operatie op open zee waarbij een cruiseschip op het zware ladingsschip BOKA Vanguard van Boskalis geladen is. Stuk voor stuk voorbeelden van merken die met een geregisseerde PR-aanpak veel succes oogsten.

Ook hebben we onderzoek gedaan naar hoe journalisten denken en hun nieuwsaanbod afwegen. In het boek geven zij tips over hoe je jouw boodschap terug kan lezen in krantenkolommen en magazines, op blogs en andere nieuwssites. Wanneer er een vrij sterke commerciële boodschap achter zit, kan het een reden zijn voor journalisten om niks met het bericht te doen. Zij moedigen dan ook aan om zeker in de eerste twee alinea's de commerciële boodschap achterwege te laten.

De PR-factor is een soort GPS dat je langs modellen, theorie en voorbeelden navigeert. Je kunt zelf bepalen wat bij jou past en wat juist niet. Het helpt je om boodschappen te formuleren en die succesvol over te brengen naar jouw doelgroepen.

Over Carla de Barros Barbosa
Carla de Barros Barbosa is een business consultant met communicatie-expertise. Op basis van externe ontwikkelingen biedt ze organisaties strategische richting en geeft ze vorm aan hun communicatiestrategie. Als Nederlands-Portugese opereert ze ook vanuit Lissabon, waar ze met name scale-ups adviseert in de tech-industrie.
Over Christine van der Linden

Christine van der Linden werkt als business consultant en procesbegeleider op het snijvlak van externe analyse en businessmodel innovatie. Haar aanpak kenmerkt zich door structuur en creativiteit. Daarnaast is zij communicatiestrateeg.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Carla de Barros Barbosa, Christine van der Linden
De PR-factor

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden