In de voorgaande blog van Daniëlle ging het over slimme tips die je kunt inzetten als je je voorbereidt op een videocall met één of twee personen. Maar wat doe je als je een online netwerkevent hebt met veel meer mensen? Waarin ook nog eens break outs zijn gepland en je nieuwe mensen gaat ontmoeten? Hoe zorg je ervoor dat mensen je onthouden, zodat je nieuwe ambassadeurs en klanten aantrekt?
Toegegeven, virtueel netwerken is toch wel een tikkie anders dan elkaar live zien en spreken. Want tja, vanaf een computerschermpje kun je elkaar niet goed in de ogen kijken, waardoor je minder contact maakt. En juist dát zorgt ervoor dat mensen je leren kennen, je aardig vinden en daarna jouw ambassadeurs worden. Gelukkig kun je ook de human touch in online netwerken creëren, zodat je toch die verbondenheid voelt en mensen jou de business gunnen en andersom.
Heb je pitch paraat en vraag hoe je anderen kunt helpen
Bij de meeste break out sessies wordt er een kort voorstelrondje gehouden. Zorg ervoor dat je je pitch paraat hebt, kort en krachtig, zodat mensen weten waarvoor ze je kunnen contacteren. Het slimste is om eerst anderen het woord te geven, zodat je heel subtiel jouw pitch kunt afstemmen op de doelgroep in de break out.
Sommige break out sessies zijn strak georganiseerd, dan wordt er bijvoorbeeld over een stelling gediscussieerd. Andere break outs zijn juist weer wat losser en is het afhankelijk van de groep waar over gepraat wordt. Neem dan het voortouw en vraag aan de andere deelnemers hoe je elkaar kunt helpen. Misschien is iemand wel op zoek naar een ingang bij een bepaalde klant? Kun je diegene vooruithelpen? Maak een aantekening en regel het naderhand direct. Dan doe je wat je afspreekt en het geeft een fijn gevoel als je anderen met elkaar in contact kunt brengen.
Connect direct via LinkedIn
Stel, je zit in een break out en je hebt fijne gesprekken. Stuur dan nog tijdens die break out een connectieverzoek via LinkedIn. Het beste moment is op het einde, als je gaat afronden. Denk je: ‘dat doe ik later nog wel even', dan is de kans groot dat je het vergeet of de naam niet meer weet. Het mooie van die breakouts is dat je ieders naam in het scherm ziet, dus het is a piece of cake om te linken. Zo blijf je met elkaar in connectie en verlies je elkaar niet uit het oog. In een later blog geef ik je een andere tip over LinkedIn die je zowel virtueel als live kunt inzetten.
De FUNfactor in online netwerken
De allerbelangrijkste tip: zorg voor een big smile! Vaak heb je het niet in de gaten, maar de camera is nietsontziend: elke uitdrukking op jouw gezicht wordt uitvergroot. Wat kun je daaraan doen? Teken een smiley op een post-it en hang die naast je camera. Zo kijk je automatisch vrolijk in de camera, want daar word je door die smiley continu aan herinnerd. Het is wetenschappelijk bewezen dat jouw lach een positieve invloed op jouw hele lichaam heeft waardoor je meer ontspannen bent. Daarnaast heeft het ook een positief effect op anderen. Een win-win situatie dus. Zo creëer je de funfactor: je versterkt direct jouw eerste indruk zodat je met plezier netwerkt!
Over Judith Smits
Judith Smits is netwerkexpert en spreker. Zij presenteert vol fun De Netwerkshow: een wervelende, interactieve show vol energie & entertainment waarin mensen op een leuke manier nieuwe contacten leggen en kennis opdoen over on- en offline netwerken.