Vrijwel iedere (beginnende) kunstenaar in de Lage Landen, schrijvend, schilderend of beeldhouwend, beproefde – na een reis die eindigde èn begon op Gare du Nord - zijn of haar geluk op zeker moment in Parijs. Met meer of minder succes overigens.
Eric Min kent Parijs op zijn duimpje. Daarbij strooit hij kwistig met zijn encyclopedische kennis van de Nederlandse en Belgische kunstscene in de decennia rond 1900 en die combinatie levert een heerlijk boek op. Tientallen kunstenaars zien we arriveren, woonruimte zoeken, vrienden maken, inspiratie opdoen in de grote musea en salons, en uiteindelijk slagen of juist falen in het kunstwereldje… Het voelt alsof je erbij bent, alsof je meewandelt door Montmartre en Montparnasse, waar ‘het’ allemaal gebeurt.
Eric Min maakt het ons gemakkelijk door op de bijgevoegde kaarten van Parijs alle adressen te vermelden van de beschreven kunstenaars. Dat levert verrassende dwarsverbanden op, zoals het feit dat de Belg Georges Simenon zijn Maigret-reeks in Montmartre bedacht, om de hoek van waar een halve eeuw eerder Vincent van Gogh bij broer Theo introk. Of dat Hugo Claus en Rudy Kousbroek zich in zwarte coltruien onderdompelden in Sartres existentialisme in de buurt van de Boulevard St. Germain waar, jaren daarvoor, de schilder Jacob Maris woonde.
Nooit meer naar Parijs zonder dit boek. En vooral: die adressenlijst…
Over Marjan Maandag
Marjan Maandag is redacteur bij Managementboek.