De mogelijkheden die het evenement biedt om de kracht van live-communicatie succesvol in te zetten zijn ongekend. De toevoeging van beleving en emotie brengen de boodschap van het hoofd naar het hart. Door die impact kan het evenement vrijwel elke doelstelling behalen. Maak je het evenement onderdeel van een campagne dan kunnen ook strategische langetermijndoelstellingen worden bereikt. Door structureel op de juiste wijze live-communicatie in te zetten, kan duurzame verandering van houding en gedrag bij de doelgroep worden gerealiseerd. Het evenement zorgt voor verbinding en is een essentieel instrument voor relatiemarketing. Breed inzetbaar, persoonlijk, aantoonbaar effectief, toepasbaar in vrijwel alle sectoren, bedrijven en organisaties. Dat maakt het evenement een geliefd live-communicatie instrument voor besturen, directies, sales-, HR-, marketing- en communicatieafdelingen.
Spil in crossmediastrategie
Voor deze afdelingen vormt het evenement steeds vaker de spil van de crossmediastrategie. Evenementen ingebed in (online)mediacampagnes zijn ook effectiever. De technologische en maatschappelijke ontwikkelingen hebben online evenementen een enorme boost gegeven. Door online als alternatief voor live wordt de keuze doelmatiger. Hybride en online evenementen bieden ongekende mogelijkheden qua bereik. De kwaliteit van dat bereik geeft lading aan de inhoud het evenement. Het evenement als contentgenerator wordt versterkt en daarmee de inhoud van de communicatie.
Vaardigheden voor de eventprofessional
Dat betekent dat de eventprofessional van nu meer in z’n mars moet hebben dan alleen servicegerichte en organisatorische kwaliteiten. Technologische ontwikkelingen beïnvloeden op allerlei wijze ons gedrag in versneld tempo. Zakelijk inzicht is vereist om strategische doelen te vertalen naar eventbeleid dat constant bijgestuurd zal moet worden. De eventprofessional adviseert de directie en neemt de eindverantwoordelijkheid voor het eventbeleid op zich. In dit boek worden de benodigde vaardigheden van de 21e eeuw voor de eventprofessional van nu, uitgebreid besproken.
Meeting design
Nieuwe ontwikkelingen als data-driven-eventmarketing, impactvolle live, hybride én online events, meeting design en digitalisering van het event komen uitvoerig aan bod. Je krijgt antwoord op de vragen: welke rol speelt de crossmediastrategie voor events? En welke customer journey maakt een persona? Hoe bepaal je meetbare doelstellingen en vertaal je die naar een geslaagde eventcampagne? Om dit succes onomstotelijk aan te tonen gaan we in op ROI, Accountability en Effectmeting. Aan de hand van gemeten resultaat bepaal je het eventbeleid voor de toekomst. Wil je dit beleid op de juiste wijze kunnen implementeren dan heb je draagvlak nodig. Daarom wordt ook aandacht besteed aan overtuigend argumenteren en presenteren.
Het boek is geschreven in samenwerking met 10 vakspecialisten en 6 meelezende HBO-docenten eventmarketing hebben het schrijfproces begeleid.
Over Leon Kruitwagen
Leon Kruitwagen is mede-oprichter van IDEA, branchevereniging voor eventbureaus. Hij legde het fundament voor het Genootschap voor Eventmanagers, Platform Museum Locaties, en G14 (voor jonge eventprofessionals). Hij is grondlegger van Platform Cultuur Locaties. Anno 2022 richt hij zich op onderzoek en ontwikkeling van opleidingsprogramma’s binnen het Instituut voor Eventmarketing & Strategie.