Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Handboek strategische eventmarketing

Paperback Nederlands 2022 9789001753634
Verkooppositie 1820Hoogste positie: 355
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

• Complete handleiding voor de ontwikkeling van een eventstrategie;
• Aandacht voor digitalisering, eventcampagnes, meetbare impact, data, doelgroepanalyse, conceptontwikkeling, crossmediastrategie;
• Introductie nieuwe toepassingen, modellen en definities;
• Tal van praktijkvoorbeelden en -cases illustreren de theorie;
• Format en handleiding voor het schrijven van een strategisch eventplan.

De mogelijkheden die het evenement biedt om de kracht van live-communicatie succesvol in te zetten zijn ongekend. De toevoeging van beleving en emotie brengen de boodschap van het hoofd naar het hart. Door die impact kan het evenement vrijwel elke doelstelling behalen. Maak je het evenement onderdeel van een campagne dan kunnen ook strategische lange termijn doelstellingen worden bereikt.

Door structureel op de juiste wijze live-communicatie in te zetten, kan duurzame verandering van houding en gedrag bij de doelgroep worden gerealiseerd. Het evenement zorgt voor verbinding en is een essentieel instrument voor relatiemarketing. Breed inzetbaar, persoonlijk, aantoonbaar effectief, toepasbaar in vrijwel alle sectoren, bedrijven en organisaties. Dat maakt het evenement een geliefd live-communicatie instrument voor besturen, directies, sales-, HR-, marketing- en communicatieafdelingen.

Voor deze afdelingen vormt het evenement steeds vaker de spil van de crossmediastrategie. Evenementen ingebed in (online)media campagnes zijn ook effectiever. De technologische en maatschappelijke ontwikkelingen hebben online evenementen een enorme boost gegeven. Door online als alternatief voor live wordt de keuze doelmatiger. Hybride en online evenementen bieden ongekende mogelijkheden qua bereik. De kwaliteit van dat bereik geeft tevens lading aan de inhoud het evenement. Het evenement als content generator wordt versterkt en daarmee de inhoud van de communicatie.

Dat betekent dat de eventprofessional van nu meer in z’n mars moet hebben dan alleen servicegerichte en organisatorische kwaliteiten. Technologische ontwikkelingen beïnvloeden op allerlei wijze ons gedrag in versneld tempo. Zakelijk inzicht is vereist om strategische doelen te vertalen naar eventbeleid dat constant bijgestuurd zal moet worden. De eventprofessional adviseert de directie en neemt de eindverantwoordelijkheid op zich.

Kern van dit boek is vanuit de organisatiestrategie eventbeleid te ontwikkelen en te implementeren. Door het opstellen van een strategisch eventplan overtuig je de directie dat jouw eventbeleid succesvol een substantiële bijdrage levert aan het behalen van de doelstellingen van de organisatie.

Nieuwe ontwikkelingen als data driven marketing, impactvolle live, hybride én online events, meeting design, digitalisering van het event en de vaardigheden van de eventprofessional van de 21e eeuw worden uitvoerig besproken. Welke rol speelt de crossmediastrategie voor events? En welke customer journey maakt een persona? Hoe bepaal je meetbare doelstellingen en vertaal je die naar een succesvolle eventcampagne. Om dit succes onomstotelijk aan te tonen gaan we in op ROI, Accountability en Effectmeting. Aan de hand van gemeten resultaat bepaal je het eventbeleid voor de toekomst. Om dit beleid op de juiste wijze te kunnen implementeren heb je draagvlak nodig. Daarom wordt ook aandacht besteed aan overtuigend argumenteren en presenteren. Het boek eindigt met richtlijnen voor het schrijven van een strategisch eventplan. De basis voor een succesvolle start van de eventprofessional van morgen!

Dit boek is onder andere geschikt voor de HBO-opleidingen Eventmarketing, Eventstrategie, Creative Business, Commerciële Economie, Communicatie, Marketing, HRM, Bedrijfskunde, Facility Management, Toerisme, Leisure management en Associate Degree Eventmanagement.

Met de unieke code behorende bij dit boek krijgen studenten toegang tot toetsvragen en verdiepingsstof (video’s, podcasts, cases, artikelen etc.). Voor docenten staan daar o.a. PowerPoints met figuren en tabellen en downloadbare versies van modellen als de Empathy map die gebruikt kunnen worden in het onderwijs.

Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.

Specificaties

ISBN13:9789001753634
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:346
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:19-4-2022
ISSN:

Expertrecensies (2)

Handboek Strategische Eventmarketing - ‘Bijzonder waardevol boek’
Bert Peene | 21 juli 2022
Een evenement is een bijzonder krachtig communicatiemiddel om beleving en emotie aan een boodschap toe te voegen en om die van het hoofd naar het hart van de ontvanger te brengen. Evenementen vormen daarom een uniek onderdeel van de marketingmix. Dat is de centrale gedachte van  ‘Handboek Strategische Eventmarketing’, een naslagwerk voor iedere eventprofessional, waarin alle relevante aspecten van eventmarketing aan bod komen. 
Lees verder
Handboek strategische eventmarketing - ‘Doorwrocht en actueel naslagwerk’
Jacques Koster | 20 juni 2022
Stel, je bent docent aan het HBO en verzorgt colleges voor eventmarketing. Samen met je collega’s is het besluit genomen om dit boek aan te schaffen. Eenmaal in handen vraag je je af waar en hoe te beginnen? Bijna 350 bladzijden met een niet al te grote letter… Eerlijk is eerlijk, alles staat erin en vertrekt en is beredeneerd vanuit de bijdrage die het evenement levert aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
De eventprofessional moet zich ontwikkelen tot eventstrateeg
Bert Peene 27 juli 2022 Succesvol eventbeleid speelt een belangrijke rol in het behalen van strategische organisatiedoelen. Dat is de kern van ‘Handboek Strategische Eventmarketing’. Een van de voorwaarden om die ontwikkeling daadwerkelijk te laten plaatsvinden is het upgraden van de eventprofessional: die moet veel meer dan nu het geval is een sparringpartner van de directie worden. Kruitwagens handboek levert meer dan voldoende inzichten om die ontwikkeling mogelijk te maken. 
preview
Handboek Strategische Eventmarketing
Leon Kruitwagen 23 mei 2022 Het Handboek Strategische Eventmarketing leert je vanuit de organisatiestrategie eventbeleid te ontwikkelen en te implementeren. Aan de hand van het Strategisch Eventplan in 10 stappen krijg je alle handvatten voor het ontwikkelen en presenteren van een Strategisch Eventplan voor jouw organisatie. Met dit plan overtuig je de directie dat jouw eventbeleid een substantiële bijdrage levert aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Over Leon Kruitwagen

Leon Kruitwagen (1964) werkte na zijn studie aan Universiteit Nyenrode bijna tien jaar als exportadviseur voor het Nederlandse MKB en voor het Netherlands Foreign Investment Agency in Frankrijk. In 2002 is hij mede-oprichter van IDEA, de branchevereniging voor eventbureaus, en blijft tot 2011 als directeur daaraan verbonden. Daarnaast start hij in 2002 het Genootschap voor Eventmanagers, de vakorganisatie voor opdrachtgevers van evenementen. In 2006 nam hij het initiatief tot het Platform Museum Locaties, ter ontwikkeling zakelijke evenementen binnen musea. Hij stond in 2014 aan de wieg van G14, de club voor jonge eventprofessionals en is in 2015 de grondlegger van Platform Cultuur Locaties, dat ondernemerschap en evenementen in culturele instellingen bevordert. In 2017 droeg hij zijn bedrijf over aan collega Dirk Prijs. Sindsdien richt hij zich op evementeneducatie en ontwikkeling van opleidingsprogramma’s binnen het Instituut voor Eventmarketing & Strategie.

Andere boeken door Leon Kruitwagen

Inhoudsopgave

Strategisch eventplan in 10 stappen
Uitgangspunten/leeswijzer

1 Het evenement in perspectief
2 Optimaliseren impact van de eventstrategie
3 ROI, accountability en effectmeting
4 Data-driven eventmarketing
5 Conceptontwikkeling
6 Crossmediastrategie
7 Events en digitalisering
8 Strategisch overtuigen
9 Jij en het Strategisch Plan

Adviezen
Literatuurlijst
Illustratieverantwoording
Register
Over de Coauteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek strategische eventmarketing