Ik daag je met mijn boek uit om anders naar je collega’s en organisatie te kijken. Helemaal als je vindt dat er meer in je organisatie zit dan er nu uitkomt. Moet je wel van dat gemopper af willen? Of kun je die kritiek niet veel beter in jullie gezamenlijke voordeel laten werken? En waarom wordt het werk meestal zo complex gemaakt? Kunnen jullie niet toe met veel minder bureaucratie? Maar hoe doe je dat als (verander)manager of directeur?
VERANDEREN IS MENSENWERK
Mijn boek Plezierige winst stelt je in staat om je collega’s in beweging te krijgen, ook die collega’s die zich al jaren achter de planten verstoppen. Het geroddel bij het koffieautomaat verdwijnt en in plaats daarvan wordt er veel meer gelachen. Er wordt verantwoordelijkheid genomen en de te hoge werkdruk verdwijnt. Het is een misverstand dat veranderen enkel om een harde, blauwe aanpak vraagt. Ik laat je zien dat het juist de balans tussen resultaatgerichtheid en de menselijke maat is die het verschil maakt.
HOE DOE JE DAT DAN?
Als je de stappen uit mijn vijf-fasen-aanpak volgt, boek je gegarandeerd succes. Ik beschrijf tien casussen voor je waarin ik mijn vijf-fasen-aanpak heb toegepast; in zowel profit als non-profit, voor producten en diensten, voor een individuele collega en teams alsook voor organisaties met meer dan duizend fte. Casussen als Hullie & Zullie, Het Klaagcafé en Plezierige winst. Het zijn waargebeurde verhalen om je te inspireren: als je ze leest krijg je vanzelf zin om met jouw uitdaging aan de slag te gaan.
EN DIE WEERSTAND?
Weerstand is een vorm van betrokkenheid, het is passie die gehoord wil worden. Ik heb de ervaring dat iedereen in zijn werk een bijzondere prestatie wil neerzetten. Voorwaarde is dat je elkaar weet te vinden. Wie een organisatie wil laten groeien, heeft geen ego nodig. Samenwerken is cruciaal. Je hoeft het als (verander)manager of directeur echt niet allemaal zelf te weten. Word gewoon vriendjes met uitblinkers die een eigen mening hebben. Laat je ook verrassen: vraag bijvoorbeeld je doelgroep wat zíj belangrijk vinden. En neem, of nog liever geef verantwoordelijkheid: ook voor belangrijke thema’s als de strategie, de overlegstructuur of de uitvoering van het dagelijkse werk.
KAN VERANDEREN WEL LEUK ZIJN?
Veranderen is hard werken, maar als je het goed doet levert die vastberadenheid een resultaat op waar iedereen trots op is. Resultaat is namelijk de vanzelfsprekendheid van het proces. Ik geef je meer dan vijftig tips om met jouw organisatie een volgende stap in jullie ontwikkeling te zetten. Hoe leuker je het maakt, hoe eerder je dat resultaat boekt.
Hoe jij je collega’s en organisaties kunt laten uitblinken, is waar mijn boek over gaat: iedere dag weer, dat wat jullie te doen staat extreem goed doen, en het liefst nog ietsje meer dan dat. Wanneer ook jij die snaar weet te raken, gebeurt er iets bijzonders in jouw organisatie: dan overtreffen jullie je doelen en wordt er tegelijkertijd veel meer gelachen. Dat maakt werken (weer) leuk. Voor mij is dat de echte winst.
Over Ineke Walravens
Ineke Walravens is interim-manager en executive (team)coach. Ook is ze een ervaren commissaris. Ze studeerde cum laude af aan de Technische Universiteit Delft. Na een carrière bij Unilever leidt zij al meer dan 25 jaar mensen en organisaties door veranderende omstandigheden.