Voordat je hiermee start is het belangrijk om de voor – en nadelen van GA4 te kennen.
Een groot voordeel is dat je de belangrijkste gebeurtenissen van je gebruikers meet zoals de bekeken pagina’s en de acties die ze doen binnen deze pagina’s zoals de klik op een knop die oproept tot een actie.
Een nadeel is dat je GA4 zelf moet instellen zoals de belangrijkste gebeurtenissen op je website. Als je GA4 hebt ingesteld weet je dus exact welke gebeurtenissen populair zijn onder je websitegebruikers.
In dit artikel bespreek ik de drie belangrijkste toepassingen uit GA4:
1. Via welke kanalen komen ze op je website terecht
2. Wat zijn je meest populaire pagina’s op je website
3. Waar haken de meeste gebruikers op je website voortijdig af
Toepassing 1. Kanaalresultaten
Allereerst wil je natuurlijk weten waar je gebruikers vandaan komen. Haal je gebruikers vooral vanuit je betaalde kanalen zoals Meta/Google Ads of eigen kanalen zoals E-mail/SEO en direct verkeer.
In GA4 zie je wat je meest populaire kanalen zijn maar ook welke kanalen het meeste verantwoordelijk zijn voor de aanvragen/bestellingen op je website. Kortom: zo weet je in één oogopslag welke kanalen goed of juist helemaal niet goed scoren.
Toepassing 2. Paginaresultaten
Een aanvullende toepassing zijn de bekeken content op je website. Hiermee breng je in kaart welke pagina’s het meest populair zijn op je website en welke invloed zij hebben op de aanvragen/bestellingen op je website.
Voorbeeld: je wilt weten welke type product/diensten pagina’s het meeste worden bekeken door je gebruikers en wat zij daarna doen op je website. GA4 geeft je antwoord welke type pagina’s het meest populair zijn op je website en wat hun invloed is op het aantal aanvragen/bestellingen op je website.
Toepassing 3. Trechter resultaten
Naast de bekeken pagina’s is het belangrijk om te weten waar de meeste gebruikers afhaken als ze geen aanvraag/bestelling doen. Wat heb je hiervoor nodig om dit te weten?
De stappen die de gebruiker neemt voordat deze een aanvraag/bestelling bij jou doet. Voor een webshop zijn dit een bekeken product, een product toegevoegd in de winkelwagen, het product afrekenen & bestellen.
Wat krijg je dan te zien in GA4? Je ziet hoeveel gebruikers je productpagina’s bekijken en op welke stap de meeste gebruikers voortijdig je website verlaten.
Zo weet je dus waar het meeste potentieel zit om het aantal aanvragen/bestellingen te vergroten!
Samenvattend
Dit zijn wat mij betreft de drie belangrijkste toepassingen in GA4. Hoe kun je hiermee aan de slag gaan? Stel of laat GA4 instellen zodat je bovenstaande inzichten uit je eigen account haalt.
Mijn boek Verbeter je online marketing met GA4 bespreekt stap-voor-stap hoe je dit voor elkaar krijgt. Daarnaast kun je binnen de leeromgeving van GA4 hiermee oefenen zodat je eenvoudig – en snel hier jouw inzichten uit haalt.
Veel succes hiermee!
Over Gerard Rathenau
Gerard Rathenau is online marketinganalist/strateeg. Hij is in 2010 begonnen als campagnemanager bij PauwR en heeft zich vervolgens via de ANWB ontwikkeld tot Digital Analist. De afgelopen jaren heeft hij zich doorontwikkeld van analist naar strategisch marketingadviseur.