Olaf, vertel eens... is zeker niet alleen bedoeld voor een Efteling-liefhebber. In elk van de losstaande vijfentwintig hoofdstukken kan een herkenbare vertaalslag gemaakt worden naar iedere willekeurige organisatie. Wellicht goed om te weten dat het boek chronologisch is opgebouwd, dat helpt om bepaalde ervaringen of anekdotes beter in de juiste context en in het juiste tijdsbeeld te plaatsen. En wat ook helpt bij de visualisatie van Olafs’ verhalen is dat bijna iedereen zelf de Efteling wel eens bezocht heeft. Hij neemt je letterlijk mee naar zijn werkplek van dat moment wanneer hij vertelt over zijn functie of het ontstaan en de realisatie van een nieuwe attractie. Maar ook over zijn persoonlijke ontwikkeling binnen sales en marketing, en hoe hij zich uiteindelijk specialiseerde in storytelling en imagineering.
Zo schreef ik bijvoorbeeld over:
Hoe zijn droom om profvoetballer te worden door een knieblessure in rook op ging. En aangezien voor Olaf geldt ‘het is alles of niks’, stopte hij volledig met voetballen om zich nog enkel te focussen op zijn professionele carrière.
De bouw van miljoenenattractie Droomvlucht, de jubileumattractie van 1992 die pas een jaar later dan gepland in gebruik genomen kon worden.
De Efteling Zomeravonden die leidden naar een groots theater met succesvolle eigen musicals zoals Sprookjessprokkelaar en Caro.
De Winter Efteling, dat het zaadje bleek te zijn om het seizoenbedrijf om te buigen tot een jaarronde operationele organisatie. En ook dat het laatste zetje daarvoor pas jaren later door de komst van Bosrijk gegeven werd.
De ontwikkeling van ‘zijn’ eigen Efteling Academy, die aan talloze talentvolle studenten ruimte bood om onder zijn begeleiding een minor-, bachelor- of masteropdracht te doen.
Dat Olaf de eerste was met de titel Executive Master in Imagineering. Hij schreef daarvoor een Efteling Business Transformation Plan en liet zich onder andere inspireren door de Blue Ocean Strategie.
Zijn herseninfarct in 2008 en hoe hij zich in negen maanden een weg terug knokte.
Hoe je te verplaatsen in de doelgroep. Hoe hij een camera op kniehoogte aan zijn been bevestigde om Sprookjesboom letterlijk te zien door de ogen van de jongste bezoekers.
Een inspiratiereis naar Disney’s Mystic Manor in Hongkong die voor het grootste deel plaatsvond in een vergaderzaal van het Disneyland Hotel, om de details van deze attractie te vergelijken met de vergevorderde plannen van Symbolica.
Alsof Olaf het zelf vertelt
Het is een bijzondere coproductie geworden; Olaf vertelde, ik nam alles op en schreef een ruwe versie. Dat verhaal schaafden we dan samen bij tot het goed was, en vervolgens ging hij op zoek naar passende foto’s. Zo ontstond van elk verhaal een definitieve versie, een verhaal geschreven alsof Olaf het zelf vertelt. Nog niet eerder zijn Eftelingverhalen op deze manier gebundeld. Inspirerend en beeldend, voorzien van prachtige foto’s die grotendeels uit zijn privécollectie komen. Olaf, vertel eens... is een leesboek, een managementboek, een bladerboek, een bewaarboek en een tafelboek.
In mijn eerdere boeken staan korte ondernemersverhalen die gastvrijheid en veerkracht als gemeenschappelijke deler hebben. Thema’s die ook in Olaf, vertel eens... de rode draad zijn.
Over Pascale Vugts
Pascale Vugts komt uit de hotellerie en is sinds 2010 eigenaar van Betiquette. Gastvrijheid van mensen en organisaties is haar rode draad. Met haar enthousiasme en open uitstraling kijkt ze graag mee door de ogen van de interne en externe gast en geeft ze organisaties een krachtiger gastvrij gezicht. Als auteur tekent ze persoonlijke en gastvrije ondernemersverhalen op.