Met mijn boek Iedereen praat erover wil ik ondernemers en marketeers laten zien dat de sleutel tot duurzame groei vaak al binnen handbereik ligt. Het is niet de volgende grote marketingtool of campagne, maar het gaat om je bestaande klanten en de ervaringen die je hen biedt om ze tot ambassadeur te maken van jouw merk.
mond-tot-mondreclame
In dit boek deel ik mijn jarenlange ervaring als ondernemer en marketeer, gecombineerd met inzichten uit talloze gesprekken met bedrijven die mond-tot-mondreclame succesvol inzetten. Wat blijkt? Minder dan 1% van de bedrijven heeft een strategie voor mond-tot-mondreclame. En dat terwijl het overgrote merendeel van de ondernemers aangeeft dat dit hun belangrijkste bron van nieuwe klanten is. Dit boek biedt een oplossing voor die kloof.
Zeven basisprincipes en een vijfstappenplan
Iedereen praat erover is praktisch en toegankelijk geschreven, met meer dan 100 tips, voorbeelden en interviews uit de praktijk. Na het lezen van dit boek weet je wat je actief kunt doen om meer mond-tot-mondreclame te genereren voor jouw bedrijf. Van hoe je fricties wegneemt tot het verankeren van klantgerichtheid in je bedrijfscultuur.
In het eerste deel bespreek ik de zeven basisprincipes van mond-tot-mondreclame:
1. Luister naar je klanten
2. Speel in op veranderingen
3. Neem fricties weg
4. Zorg voor een glimlach
5. Durf anders te zijn
6. Geef persoonlijke aandacht
7. Veranker klantgerichtheid
Deze principes helpen je om van klanten echte ambassadeurs te maken. Je kunt de principes van begin tot eind lezen of in een willekeurig hoofdstuk beginnen. Ook komen er verschillende ondernemers aan het woord die vertellen hoe zij succesvol zijn geworden door mond-tot-mondreclame strategisch in te zetten. Het tweede deel van het boek introduceert een vijfstappenplan waarmee je echt strategisch aan de slag kunt gaan met mond-tot-mondreclame.
Niet alleen voor ondernemers en marketeers
Of je nu een startende ondernemer bent of een doorgewinterde marketeer, dit boek helpt je om een strategie te ontwikkelen die niet alleen leidt tot meer tevreden klanten, maar ook tot een merk dat men graag aanbeveelt. Want de beste marketing voelt helemaal niet als marketing. Het zijn jouw ambassadeurs - klanten die enthousiast over je vertellen - die het echte werk doen.
Iedereen praat erover is eigenlijk twee boeken in één. De inzichten en principes kun je namelijk net zo goed toepassen op je medewerkers. Vervang ‘klant’ door ‘medewerker’, en je weet hoe je van medewerkers ambassadeurs maakt. Het bonushoofdstuk gaat daar specifiek op in en laat zien hoe je een interne cultuur creëert die mond-tot-mondreclame van binnenuit stimuleert.
Na het lezen van dit boek kun je meteen aan de slag met het creëren van ‘rake momenten’. Momenten die bijblijven, gedeeld worden en zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame. Iedereen praat erover is meer dan alleen theorie; het is een gids die je helpt om de kracht van mond-tot-mondreclame optimaal te benutten en je marketing simpeler, effectiever en duurzamer te maken.
Over Rob de Groot
Na zijn afstuderen in 2006 start Rob een internetbureau met focus op online marketing en data. Twaalf jaar later besluit hij het anders te doen: hij ziet dat veel bedrijven steken laten vallen in klantgerichtheid. Dat wordt zijn nieuwe missie. Met RAAKER ontwikkelt hij een methodiek voor de krachtigste vorm van marketing: mond-tot-mondreclame.