Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Jan Jonker

‘Zie duurzaamheid als een enorme kans!’

Jan Jonker heeft genoeg van al die doemscenario’s die worden geschetst als we het over duurzaamheid hebben. Het nieuwe boek Duurzaam Denken Doen gaat uit van een positieve kijk op duurzaamheid en wil vooral inspiratie bieden aan de hand van vele concrete ideeën. Jan Jonker, initiatiefnemer van het boek en hoogleraar Duurzaam Ondernemen: ‘Laten we duurzaamheid zien als een geweldige kans!’

Pierre Pieterse | 19 september 2011 | 3-4 minuten leestijd

Het grootste crowdsourcingproject in MvO-denken is voltooid. Dat wil zeggen: Jan Jonker heeft een boek tot stand gebracht in samenwerking met maar liefst ruim 400 vrijwilligers. Via social media zijn zij door hem bij elkaar gebracht in het kader van het project ‘Our Common Future 2.0’.

Jonker beschrijft het hele project als een soort ontdekkingsreis. ‘Die begon toen mij als interim-directeur van een kwaliteitszorgorganisatie de vraag werd gesteld wat ik van bepaalde informatie over duurzaamheid en stakeholderdialogen vond. Ik realiseerde mij dat ik daar geen antwoord op had en ben me er vanaf dat moment in gaan verdiepen. En van het een komt het ander, het is alsof je in een boemeltje stapt dat onderweg een sneltrein wordt en uiteindelijk zelfs een TGV.’

‘Voor dit nieuwe boek hebben mensen hun visie gegeven, vanuit diverse invalshoeken. Want duurzaamheid raakt ons leven in de volle breedte. Dat realiseren wij ons nog onvoldoende. Mijn doel is om met dit boek mensen te inspireren deel te laten nemen aan het debat over duurzaamheid. En dan niet alleen door erover praten, maar vooral elkaar inspireren hoe we duurzaamheid met z’n allen kunnen realiseren. Want dat dit noodzakelijk is, staat niet ter discussie.’

‘De vraag nu is hóe we het gaan doen. We hebben zoveel expertise en met behulp van social media wordt het een stuk makkelijker om dat samen te brengen. Ruim 400 vrijwilligers van zeventien tot 72 jaar en van Appingedam tot Kerkdriel hebben er belangeloos hun tijd in gestopt.’

Het werk van deze denktank heeft geresulteerd in een uniek boek met inspiratie en ideeën op negentien actuele thema’s: maatschappij, zorg, werk, spiritualiteit, leiderschap, bestuur, social media, economie, duurzaamheid, productie, afval, energie, wonen, water, mobiliteit, toerisme, voeding, natuur en leren. Duurzaam Denken Doen is een populair, toegankelijk boek zonder populistisch te zijn. Het wil de lezer inspireren om ideeën over duurzaamheid om te zetten in actie.

Jonker kwam in 2009 op het idee voor dit boek toen hij het boek Our Common Future uit 1987 weer eens herlas. Het bekende Brundtland-rapport was destijds het boek dat de discussie over het thema duurzaamheid heeft aangewakkerd. Vijfentwintig jaar na dato vond hij het tijd om hierop een nieuwe visie neer te zetten over Nederland in 2035.

Jonker besloot zijn idee op een experimentele manier vorm te geven via een oproep op diverse social media. Binnen korte tijd had hij 400 vrijwilligers bij elkaar die er ieder minstens 80 uur aan hebben besteed. Het project Our Common Future 2.0 (OCF 2.0) was geboren. Voor elk van de negentien thema’s zijn visies, verhalen, analyses, tips en illustraties gebundeld in rapporten. Deze zijn te raadplegen op www.ourcommonfuture.nl. Uit deze rapporten zijn de mooiste verhalen en meest creatieve ideeën geselecteerd voor het boek. Ruud Lubbers heeft het boek voorzien van een voorwoord waarin hij het belang van het project onderstreept.

Een belangrijk inzicht in het hele proces is dat social media de smeerolie van de kennis- en netwerkmaatschappij zijn. Jonker: ‘We beginnen nu pas de immense mogelijkheden te ontdekken om elkaar te inspireren en te mobiliseren. Gewoon beginnen! Duurzaamheid is nu geen verhaal van specialisten meer, vanuit een bedreigend perspectief. Duurzaam Denken Doen is een boek voor iedereen, van consument tot ondernemer, die praktisch aan de slag wil met duurzaamheid. Zowel de totstandkoming van het boek als het boek zelf bieden inspiratie. En hiermee stopt het niet. Want van ieder verkocht exemplaar van het boek gaat één euro naar de Stichting OCF 2.0 voor onderzoek op het terrein van duurzaamheid.’

(Tekst: Bianca Minkman)

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden