Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

René van Hoften

‘Reclame maken is een combinatie van denken en doen’

Wie op zoek gaat naar geschikte literatuur over de succesfactoren van effectieve reclame, komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Daar is namelijk maar weinig over gepubliceerd. Dat inspireerde Rene van Hoften tot het schrijven van een boek waarin hij relevante sociaalpsychologische achtergronden van reclame verbindt met de praktijk waarmee we dagelijks in de media worden geconfronteerd.

Bert Peene | 28 juni 2012 | 3-4 minuten leestijd

Hoe groot is de behoefte in het hoger onderwijs aan een boek als dit?
De marketingcommunicatiesector in Nederland is ongeveer goed voor tien miljard euro omzet. Wereldwijd is dat vierhonderd miljoen, waarvan de helft in de VS. De mensen die werkzaam zijn in die sector hebben allemaal een of andere vooropleiding op dit terrein gehad, zowel op MBO-, HBO- als academisch niveau. Als we praten over minstens dertig grote ROC’s , vijfentwintig grote HBO-combinaties en ook minimaal twintig universiteiten in Nederland waar marketingcommunicatie wordt aangeboden, praten we jaarlijks over enige duizenden studenten die iets moeten weten over de psychologische en sociologische achtergronden van hun toekomstig werk. Kijken we naar het literatuuraanbod op dit terrein, dan is dat mager te noemen. Er zijn een aantal boeken over consumentengedrag , maar de grote makke van deze boeken is dat ze erg academisch en theoretisch zijn. Het lukt de schrijvers niet om de vertaalslag te maken naar de toepassing van de reclamepraktijk. In al mijn bescheidenheid durf ik te zeggen dat het boek Reclamepsychologie daar wel behoorlijk in slaagt. Het is natuurlijk een eerste druk die zich verder zal ontwikkelen bij volgende uitgaven. Verder zijn er een aantal oudjes op dit terrein, zoals boeken van Giep Franzen maar die zijn toch behoorlijk gedateerd.

De doelgroepaanduiding is nogal globaal. Voor welke studies is uw boek vooral interessant?
Dat zijn bijvoorbeeld HEAO-CE en HEAO-CO, Communicatiewetenschappen, Bedrijfscommunicatie, ICT-academies, Sociale psychologie, Small Business and Retailmanagement, diverse minoropleidingen maar ook kunstzinnige opleidingen die juist het toegepaste commerciële karakter van kunst aan hun studenten willen overdragen. Ook gespecialiseerde artistieke MBO-opleidingen kunnen er gebruik van maken. Voor de hogere studies en leerjaren zou het gezien de moeilijkheidsgraad een bijvak kunnen zijn, voor de lagere studies en leerjaren een hoofdvak. Inhoudelijk biedt het boek de mogelijkheid om vanuit een behoorlijk complete waaier van menselijke gedachtes ,gevoelens en gedragingen bestaande reclamecampagnes te analyseren of nog te ontwikkelen reclamecampagnes op te zetten.

Ik werd eerlijk gezegd een beetje overweldigd door de enorme hoeveelheid informatie die u in nog geen tweehonderd bladzijden over de lezer uitstort. Is het niet wat veel allemaal?
Er staat zeker veel in en dat was ook de bedoeling : een compact boek schrijven waar in kort bestek een redelijk compleet overzicht van de actuele kennissituatie op dit terrein zou worden weergegeven. Je hoeft dus niet echt naar andere boeken te grijpen, ook niet in de Duitse, Engelse of Franse literatuur, om op de hoogte te geraken van de state of the art van dit vakgebied. Studenten vinden het ook best veel maar wel goed en prettig leesbaar zonder wetenschappelijke terminologie die moeilijk te volgen is. Voor een tweede druk gaan mijn gedachten wel uit naar een uitbreiding naar mogelijk 300 pagina’s waar zaken uitgebreider worden uitgelegd en nog meer met voorbeelden, praktijkboxen, onderzoeksuitkomsten en reclame-illustraties gewerkt gaat worden.

Volgens mij had uw boek overigens best zonder het deel over reclametoepassingen gekund. Dat is toch een beetje een ‘Fremdkörper’?
Deel 2, de hoofdstukken over de psychologische, sociologische en sociaalpsychologische achtergronden van reclame-uitingen, is het hoofddeel van het boek, maar bij dat derde deel wordt juist de link gelegd naar de reclamebranche en de uitgangspunten die daar gehanteerd worden, ook in artistiek opzicht. Best van belang voor commercieel opgeleide studenten om te weten hoe artistieke mensen denken en werken. Het zijn twee totaal verschillende werelden die elkaar zo toch enigszins leren kennen. Enige voorkennis over de reclamebranche is voor reclamemakers in spé zeker geen overbodige luxe.

Over Bert Peene

Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden