1 Ruwe wereld door Peter Maass
‘Eigenlijk kan ik wel dertig top 3’s maken… Mijn eerste boek is een mooi boek uit de categorie boeken die vertellen hoe de wereld in elkaar zit. Hierin horen bijvoorbeeld de boeken van Jeroen Smit en Manfred Kets de Vries. Journalist Peter Maass legt in Ruwe wereld het verband tussen landen met olie en armoede en corruptie. Met verbazing beschrijft hij hoe mensen er in meegezogen worden en er maar moeilijk tegenin kunnen gaan.’
2 De guerrillamarketingrevolutie door Cor Hospes
‘Mijn nummer 2 is een boek dat je juist meteen kunt toepassen. De wereld wordt platgebombardeerd door reclame, schrijft Cor Hospes. Hij heeft daarom een eigen aanpak gemaakt voor marketing die opvallend én relevant is. Door alle voorbeelden uit verschillende branches blijkt dat je guerillamarketing eigenlijk in iedere branche kunt toepassen. Ik werk veel in de gezondheidszorg, maar daar is de marketing toch anders. Met Valentijnsdag bij ziekenhuizen een roos uitdelen en een rode loper leggen?’
3 Redefining Health Care (Engels) door Michael Porter, Elizabeth Olmsted Teisberg
‘De zorg is een aparte sector. Porter wijdt er dan ook een boek aan. Hij pleit voor het centraal stellen van gezondheidswinst. De zorg moet niet concurreren op kosten en prijs, maar op de waarde die zij hun patiënt/klant leveren. Redefining Health Care is een aanjager om de zorg anders te bekijken. Een goed boek, onderbouwd met voorbeelden en onderzoek. Ex-minister Klink en anderen zijn dan ook bezig om dit gedachtegoed te vertalen naar de Nederlandse situatie. Ik ben een fan van Porter: hij schrijft degelijke, dikke boeken. Maar ze kloppen en kunnen na dertig jaar nog mee.’