Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

In Focus: Groter groeien

Kees de Jong beschrijft in 'Groter groeien' zijn ervaringen met ondernemerschap, zijn worstelingen, fouten en oplossingen. Vier lezers beoordelen het boek.

Justin van Lopik | 30 september 2014 | 3-4 minuten leestijd

Bouke te Pas
Eigenaar Peppermint Media

Je kent ze wel: van die mensen die altijd goede, vermakelijke verhalen vertellen. Gooi er een biertje in en je bent de komende uren zoet. En je leert ook nog eens wat. Kees de Jong lijkt me ook zo’n man. Kees kan goed vertellen (en schrijven). Zijn vermakelijke columns uit Het Financiële Dagblad zijn nu gebundeld (en wellicht wat aangevuld hier en daar) in het boek Groter Groeien.

Het is geen ‘how-to’ boek. Ook geen naslagwerk om de fijne kneepjes van het ondernemerschap nog eens even snel in op te zoeken. Groter Groeien is vooral een aaneenschakeling van hele goede ondernemersverhalen. Je herkent de situaties, je glimlacht bij de voorbeelden en je snapt wat Kees ermee wil zeggen. Het gevaar van deze vorm is dat je te makkelijk doorbladert naar de volgende column en daardoor de ondernemersles te snel aan je voorbij laat gaan. En dat zou natuurlijk zonde zijn. Wanneer gaan we een biertje drinken, Kees?

Jeroen Morrenhof
CEO FRISS | fraud, risk & compliance

Als CEO van een snelgroeiend bedrijf is dit boek voor mij een feest van herkenning. De Jong stipt punten aan waar groeiende bedrijven tegenaan lopen. Succesvolle groeiers moeten onder meer veel aandacht besteden aan het werven & selecteren van de juiste mensen, de strategie continu blijven uitdragen en een cookbook voor de internationale expansie uitwerken.

De essentie is dat je als ondernemer moet meegroeien met je bedrijf. Je ontwikkelen van manager naar leider, en niet meer alles zelf willen doen en micromanagen. Geen dingen die je niet zelf had kunnen bedenken, en ook zijn anderen hier tegenaan gelopen. Daarom is het cruciaal om met collega-ondernemers te sparren en inspiratie te halen uit boeken zoals dit. Mij heeft het in ieder geval de nodige take aways opgeleverd.

Het boek is netjes opgedeeld in thema’s. Lastig aan deze opzet is wel dat een tijdlijn mist om de verhalen te kunnen plaatsen. Samenvattend: een aanrader voor ondernemers die zichzelf en hun bedrijf willen laten groeien.

#8 Edwin Wierda

Directeur Wierda en Partners Vermogensbeheer

Groter Groeien heb ik in een keer uitgelezen. En daarna weer herlezen.

Kees de Jongs verhaal trok mijn volle aandacht en deed mij glimlachen, fronsen en nadenken tegelijk. Wat een herkenning en toepasbaarheid. Makkelijk leesbaar en geen ellenlange theoretische verhalen, maar beschrijvingen van praktijksituaties waar elke ondernemer mee worstelt of worstelde. En, belangrijker, handvatten en ideeën hoe daarmee om te gaan en ze te voorkomen. Al moet je sommige fouten natuurlijk wel zelf maken om te kunnen leren.

De Jong geeft de lezer niet alleen oplossingen maar zet ook aan tot denken. Voor Wierda en Partners kwam dit boek op het juiste moment. Het is wat mij betreft verplichte kost voor snelgroeiende ambitieuze ondernemers die willen leren van ervaringen en fouten van ondernemers die hen voorgingen. Veel leesplezier!

#9 Jasper Voorhoeve

Directeur/oprichter van Master it Training.

Dit is het prettigst leesbare managementboek dat ik ken. Alle verhalen zijn boeiend geschreven en oh zo herkenbaar. Wat fijn dat Kees de Jong de meeste van mijn strubbelingen al heeft meegemaakt en daar zo open over schrijft. Ik heb erg genoten van het verhaal van Varkentje Pim (Profit in Mind). Om het thema te visualiseren nam Kees even een varkentje mee naar de zaak.

De Jongs zijn belangrijkste boodschap is dat ondernemers vooral altijd aan zichzelf moeten blijven werken. Als je wilt dat je bedrijf groeit zal je zelf moeten groeien. Dat lijkt voor de hand te liggen, maar veel ondernemers vergeten dat!

Het is een boek dat je gemakkelijk oppakt als je even een paar minuten tijd hebt. Voor je het weet ben je weer een ervaring rijker. Verplichte lectuur voor iedere ondernemer die wil groeien.

Kees de Jong is meer dan een meervoudig succesvol ondernemer, hij is ook een boeiend schrijver.

Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is eindredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden