Voor wie schreef u het boek?
Er zijn genoeg boeken over verdienmodellen, maar die richten zich meestal op grote ondernemingen terwijl wij ons focussen op MKB-ers en Zelfstandig Professionals, zoals wij ze noemen. Om de een of andere reden wordt ons op de middelbare school of later in andere opleidingen niet geleerd op welke manier je geld kan verdienen terwijl dat toch een redelijk belangrijke voorwaarde is om een bedrijf in de lucht te houden. Wij wilden een boek maken voor al die professionals hoe je dát het best kunt aanpakken.
Een boek voor ondernemers dus…hebben zij het zo zwaar?
Wij hebben op dit moment ongeveer 1,3 miljoen Zelfstandig Professionals in Nederland en ik vind dat de politiek oneerbiedig met die groep mensen omgaat. Straks moeten ze negen verschillende documenten laten ondertekenen voor elke opdrachtgever in plaats van één duidelijke VAR-verklaring en ondertussen noemen politici hen ‘schijnzelfstandigen’. Natuurlijk zijn er wat voormalig pakjesbezorgers die onterecht als ondernemer worden aangemerkt, maar de meeste zelfstandigen werken keihard om iets fundamenteels op te bouwen. Overigens hebben die professionals deze slechte naam ook voor een gedeelte aan zichzelf te wijten want ze pakken het ondernemerschap wel eens te licht op. Sommigen zien het als een gezellige hobby en laten hun partner ondertussen voor de inkomsten zorgen. Die vrijblijvendheid wilden wij ook doorbreken met dit boek zodat iedereen ondernemers wat serieuzer neemt.
Het is een boek over geld verdienen en er staan inderdaad meer dan 50 Verdienmodellen in, maar vreemd genoeg gaat het in de kern niet over geld.
Nee, om een succesvol verdienmodel te hanteren, moet je eerst een paar stappen terugdoen. Je moet jezelf de vraag stellen waarom je doet wat je doet. Dat kan alles te maken hebben met een bepaalde lifestyle die je wilt hebben, bijvoorbeeld dat je prachtige reizen door de hele wereld wil maken, maar het kan ook buiten jezelf liggen: je wil de wereld een klein beetje beter maken. Ikzelf heb als ‘social media trainer’ bijvoorbeeld de ambitie om mensen vanaf veertig jaar ook te betrekken bij alles wat er op internet gebeurt, puur omdat je niet nog twintig jaar kunt doorwerken zonder daar iets mee te doen. Op die manier formuleer je een missie en dat heeft nog niets met geld te maken.
Maar geld is wel belangrijk?
Natuurlijk want om die missie te volbrengen heb je ook geld nodig. 56 procent van de ZP’ers verdient minder dan 50.000 euro en in onze ogen heb je minimaal 100.000 euro nodig om goed te leven. Van oudsher hanteren zelfstandigen het model ‘uurtje factuurtje’, maar in veel gevallen levert dat te weinig op tenzij je - zoals iemand die ik ken - een uurtarief van 1250 euro vraagt. Uitgangspunt bij onze verdienmodellen is dat je minder hoeft te doen en meer kan verdienen doordat je er een soort hefboom tussenzet die het tot een intelligent model maakt.
Een hefboom?
Heel simpel; er zijn verdienconstructies waarbij je het werk één keer doet en je meerdere keren betaald krijgt voor die ene inspanning. Je kunt bijvoorbeeld een boek schrijven en dat boek een paar duizend keer verkopen. Uiteindelijk is het ultieme model natuurlijk dat je zo weinig mogelijk doet en het geld ondertussen binnenstroomt. Dat zeg ik niet uit luiheid, maar door die inkomstenstromen, kan je veel meer focussen op het ondernemen zelf en daar gaat het tenslotte om.
Hoe pakt u dat zelf aan?
Ik geef bijvoorbeeld online cursussen over social media waarbij de basis wordt gevormd door online filmpjes die allang zijn opgenomen. Dat combineer ik vervolgens met persoonlijke modules waarbij mensen mij via chatprogramma’s of skype persoonlijk vragen kunnen stellen. Ik hoef dus niet elke keer hetzelfde verhaal te vertellen, maar kan mensen wel vooruithelpen en daar was het mij allemaal om te doen.
Hoe kan een verdienmodel een succes worden?
Ik denk dat de eigenwaarde van veel ondernemers belangrijk is. Veel zelfstandigen, in veel gevallen vrouwen weet ik uit ervaring, stellen zich immers heel bescheiden op en dat is nergens voor nodig. Mensen denken dat hetgeen waar zij in uitblinken, niet zo bijzonder is; ik ken iemand die haar schouders ophaalt over het feit dat ze burn-outs kan genezen. Die bescheidenheid is doodzonde omdat ze de motor van het verdienmodel geen aandacht geven; je móét aan marketing doen. Je moet de niche waarin jij excelleert ook verkopen en dat doe je in veel gevallen ook via social media. Ikzelf heb die bescheidenheid trouwens helemaal niet, vertel dit verhaal over ons boek op zoveel mogelijk plekken, puur omdat ik er trots op ben. Je moet dat vertrouwen ook uitstralen voor je klanten want je koopt natuurlijk geen auto van een verkoper die zegt: het is wel een leuke auto, maar hij heeft nogal wat gebreken. Tijdens mijn cursussen moet iedereen direct een filmpje maken over hun product, dan stappen ze maar even over die drempel heen. Je kan niet meer twee jaar nadenken over een nieuwe website, daarvoor gaat het allemaal te snel.
Op welke basis kies je voor het beste verdienmodel?
Je moet goed kijken wat er bij je past als zelfstandige. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om zomaar het model van Uber te kopiëren als je daar nog nooit mee hebt gewerkt. Het gaat erom dat je geen stappen overslaat en direct voor het verdienmodel kiest dat veel geld en kennis vereist, maar je moet wel openstaan voor verandering. Ik ben trouwens niet zo’n trainer die vertelt hoe het allemaal zou moeten, maar vind het leuk als mensen zelf iets kunnen veranderen. We organiseren binnenkort voor de eerste keer een bijeenkomst over verdienmodellen, wellicht op een Waddeneiland. Het zou mooi zijn als de deelnemers een model bedenken dat goed bij hun missie in het leven past. Dat ze terug op de boot denken; daar kan ik mee verder.
Over Bas Hakker
Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.