De vraag die mij het meest gesteld werd: ‘Waarom wilde je EU Superlobby schrijven? Het lijkt mij leuk om die vraag voor eens en altijd te beantwoorden en daarmee ook een inkijk te geven in ‘the making of EU Superlobby’.
Er is een gigantisch gat tussen de bestaande academische literatuur en de praktische realiteit van het lobbyen
Toen ik aan de slag ging als lobbyist in Brussel wilde ik zo snel mogelijk goed worden in mijn vak. Ik greep toen meteen naar de academische literatuur over lobbyen en Public Affairs. Al gauw merkte ik dat ik de meeste literatuur naar de prullenbak kon verwijzen. Er bestond nagenoeg geen literatuur met praktische relevantie. In gewone mensentaal; ik kon er eigenlijk niks mee. Na acht jaar lobbyen in Brussel vond ik dat ik genoeg praktische kennis had opgedaan om een boek te schrijven dat de lezer in staat stelt om een impact te maken in Brussel.
De kans om samen te werken met de helden van het vak
Het titel van het boek (EU Superlobby; Winnen in Brussel) stond eigenlijk al vanaf het prille begin vast. Ik was mij er enorm van bewust dat het een provocerende titel is waarmee ik de lat ook hoog legde. Om dat waar te maken schakelde ik professionals in waarvan ik wist dat zij een enorme kennis hadden op het gebied van Europese Zaken, Public Relations of Public Affairs. Sommige mensen kende ik vrij goed en rekende ik tot mijn netwerk, anderen kende ik niet persoonlijk. Wat al die mensen gemeen hebben is dat zij autoriteit zijn in hun vakgebied. Daarmee kreeg ik de kans om te leren van mensen die keigoed zijn en die ik bewonder. De kans om samen te werken met zulke professionals wilde ik natuurlijk niet missen.
Democratisering van invloed
Maar de voornaamste reden om het boek te schrijven was omdat ik merkte dat mensen steeds meer een afkeer hebben ten aanzien van de Europese Unie. Eén van de redenen hiervoor was het gevoel dat men tóch geen invloed kan oefenen op Europees beleid. Overal waar ik kwam kreeg ik te horen dat Europa gerund werd door grote bedrijven en dat de EU te complex is. Te vaak heb ik gehoord dat men alleen kan winnen in Brussel als men hele diepe zakken heeft. Nergens meer dan in Brussel geldt het cliché dat kennis macht is. Gewapend met de juiste kennis hoef je helemaal niet over miljoenen te beschikken. Ik heb in Brussel vaak genoeg gezien dat een kleine groep hoog gemotiveerde individuen grote machtige lobby’s verslaan. Door dit boek te schrijven wilde ik de lezer tot de tanden bewapenen met de kennis die nodig is om te winnen in Brussel. Droge, saaie materie heb ik verpakt in begrijpelijke mensentaal met her en der wat spannende quotes en grappige anekdotes. Het grootste compliment wat ik na het verschijnen heb gekregen is dan ook; ‘het leest lekker weg’ en ‘het is super-leesbaar’. Daarmee hoop ik dat ik niet alleen een boek heb geschreven dat toegankelijk is voor iedereen maar hoop ik ook dat ik heb aangetoond dat iedereen kan winnen in Brussel.
Milos Labovic is in Brussel lobbyist voor de provincie Zeeland en oprichter van EUKNOWHOW.eu. Hij is de auteur van EU Superlobby.