De vergelijking met robots is als die met artificial intelligence, spraakherkenning, big data en algoritmes tien jaar terug. Die bestonden wel – net als robots nu – maar van een massale doorbraak was geen sprake. Dat is nu in ons Marketing 4.0 tijdperk wel het geval, zoals robots, drones en zelfrijdende auto’s dat op hun beurt in het volgende marketingtijdperk zullen doen. Kijk naar Google translate: een paar jaar terug kreeg je hilarische vertalingen. Dat is voorbij. Binnenkort zie je nauwelijks meer het verschil met een officiële vertaling. Zelfs in het Fries biedt Google mij een vertaling aan.
In het Handboek Marketing 4.0 lees je alles waar de marketeer en commercieel manager deze en de komende jaren mee aan de slag kunnen. Het boek voert je vanaf de marketingwereld die je gewend bent naar marketing 4.0, met machine learning, chatbots, big data en neuromarketing. Het gaat van bekende onderwerpen die altijd belangrijk zullen blijven, naar de ontwikkeling met totaal nieuwe kansen, mogelijkheden en verdienmodellen.
Het boek laat zien welke stappen je neemt om de transformatie naar digital werkelijkheid te laten worden. En hoe die stappen samenhangen in de Digital Marketing Cyclus. Anders dan bij direct marketing komt het initiatief niet alleen van het bedrijf, maar net zo goed van de klanten zelf. Het gaat om kiezen en gekozen worden, zowel van klanten, voor proposities als voor de kanalen. Meestal alles tegelijk met het doel om al die elementen met elkaar aan te sturen tot een optimum. Geen wonder dat je snel het overzicht kwijtraakt, of terugvalt op handige tips en trucs.
Om te kiezen uit al die mogelijkheden van Marketing 4.0 moet je onderbouwde keuzes kunnen maken. Dat kan dankzij digital, data-driven en direct beter dan ooit, maar door de veelheid aan bronnen, data en mogelijkheden, en door de snelheid van data en van klanten vereist dat nieuwe kennis en inzicht. Daar is dit Handboek voor geschreven. Het laat aan de hand van de acht stappen van de Digital Marketing Cyclus zien wat de keuzes zijn in elke situatie, en hoe je die maakt.
We projecteren deze acht stappen op twee manieren op de klantreis, de customer journey:
- De eerste is de beleving en ervaring van de klant bij elke stap van de Digital Marketing Cyclus: we noemen dat de buitenkant, de kant van de klant.
- De tweede manier behandelt precies diezelfde stappen van de cyclus aan de binnenkant. Wat zijn in elke stap de processen die deze beleving van de klant mogelijk maakt. Het is de interne machinerie voor dezelfde stap die de klantreis faciliteert.
Door het hele boek staan korte cases en voorbeelden ter illustratie. Het laatste hoofdstuk bestaat uit negen praktijkcases die uitgebreid worden beschreven met feitelijke cijfers en uitkomsten. Zo zie je hoe het in de praktijk werkt. Daarmee is dit een praktisch Handboek dat marketeers en managers leert hoe ze van de nieuwe marketingomgeving het beste kunnen profiteren.
Wees overigens niet verbaasd als je binnen een paar jaar wordt overspoeld met robots, drones en autonoom rijdende auto’s. Dan weet je dat het volgende marketingtijdperk in aantocht is. Dat kan sneller gaan dan je voor mogelijk houdt, en daar kun je met dit boek maar beter op zijn voorbereid.
Paul Postma is directeur van Paul Postma Marketing Consultancy b.v., organisatieadviesbedrijf voor commerciële vraagstukken. www.ppmc.nl Hij is de auteur van Handboek Marketing 4.0.