Is succes ook zo vanzelfsprekend als je een nieuw product ontwikkelt en op de markt zet? Hoe zet je een schitterend idee om in een product dat al 20 jaar een hit is, nog steeds volop verkocht wordt en vooral als cadeau gegeven wordt? Wat is het geheim om zoiets voor elkaar te krijgen? Als makers van de Coachingskalender, want over dat product gaat dit blog, geven we je graag een paar tips.
Verschillen bepalen de kwaliteit
Voor de Coachingskalender is in de eerste plaats de diversiteit van de auteurs van belang. Om je een idee te geven, voor 2020 deden mee: de muziektherapeute, ex frontwoman van een heavy metalgroup en nu coach van vrijwilligers (Laura), de hoogsensitieve auteur, psychotherapeut, eilandbewoner en levensgenieter (Monique), de industrieel designer, die keukens verkoopt en uitvinders helpt hun ideeën te realiseren (Jochem), de gepensioneerde oud-chemicus annex automatiseringsdeskundige die zich nu stort op breinwetenschap (Richard), de bevrijder van hart en ziel die mensen begeleidt op hun weg naar een grotere innerlijke vrijheid, op alle levensterreinen (Liesbeth), de ex-docente, ex-hrm-er die nu beginnende coaches coacht (Divera), de letterlijk en figuurlijk hardlopende general en sales manager, maar vooral mensenmens en teambouwer pur sang (Edwin), de jurist en taalpsycholoog ondernemer, mediator en schrijver (Dick), de mediator, teamcoach en theoloog (André), de psychologe, mediator en coach maar nu vooral auteur voor mensen die hun ervaringen geen woorden kunnen geven (Deliana), de coach, docent, mediator en vooral provocatrice die mensen zo uit hun voegen schudt (Philine), een aantal facilitators (IAF) en organisatie-adviseurs (House of Performance) en ikzelf, de teamcoach, auteur, spreker, conflictkundige en hoofdredacteur van de kalender (Francine). Met elkaar maken we de Coachingskalender, de dagelijkse bron van inspiratie, ergernis, nieuws, oh-ja's en eye-openers voor werkend Nederland. Voor 2020 zijn dat 2 x 366 spreuken, oneliners en quotes en 366 teksten.
Aansluiten en afstoten maken de balans
Zo rond deze tijd bedenk ik de thema's voor de nieuwe kalender. Dat is nu, eind 2019 voor 2021. Je begrijpt, ik voel me regelmatig een combinatie van trendwatcher en waarzegger. Daarom ben ik helemaal blij als blijkt dat we super actueel zijn, zoals onlangs de quote van Cruyff op de dag dat zijn laatste biografie verscheen (15-11-2019) of de quote van Sara Kroos op de dag dat de recensie van haar laatste show (16-11-2019) in de krant stond.
Maar ook komt het voor dat lezers een tekst niet kunnen plaatsen of te heftig vinden of juist veel te voorzichtig of slecht geformuleerd. Wij zien dat als een cadeautje, mensen denken echt na over wat we geschreven hebben. Het mooiste wat je kan overkomen, als auteur.
Regelmatig zien we op social media mensen die een spreuk of een achterkantje delen, omdat ze die het delen waard vinden. Wat een compliment! Maar ook op het werk blijken de blaadjes ruimschoots gedeeld te worden. Er zijn zelfs teams die iedere week een methodiek gebruiken bij hun overleg. Ook de (zelf)reflectie is een succes. Juist door de diversiteit van onze auteurs is er altijd wel een tekst die aansprekend is.
Een creatief proces eindigt met een strakke planning
Tot ongeveer 1 april van het jaar laten we onze creativiteit stromen en denken we alleen nog maar in oneliners, quotes en stukjes tekst van maximaal 250 woorden om je elke dag een andere kijk op het werk, je collega's en jezelf te bieden. Soms gebruiken we gouwe ouwe ideeën, soms sluiten we aan bij trends en soms vinden we hele nieuwe ideeën en verbanden, die nog niet zo vanzelfsprekend zijn, maar wel erg behulpzaam voor een betere samenwerking en je lekker voelen op je werk. Altijd blijven we alert, waar we ook zijn. Je ziet ons dan ook regelmatig met een klein notitieboekje of onze gsm in de aanslag om geen goed idee te missen.
In mei en juni 2020 is de echte productie van de kalender van 2021. De oneliners en teksten worden na een intensieve redactie ingevoerd in een systeem, de vormgever maakt er mooie pagina's van en uiterlijk 1 juni ligt de platte tekst bij de drukker. Dat is van cruciaal belang. Nederland kent maar één drukker van kalenders en die werkt zijn lijst af: de eerste aanbieder is het eerste klaar. De boekhandels nemen een stuk of 20 titels af. Als je kalender pas als allerlaatste klaar is, kom je nergens meer te liggen. Een precisiewerkje met grote druk dus.
Begin augustus zijn de kalenders klaar en liggen in de winkel en kunnen online gekocht worden. Ergens in februari van het jaar erna is de verkoopperiode wel afgelopen. Eigenlijk heel zonde, want iedere Coachingskalender is eigenlijk een managementboek op zich dat je ook nog eens makkelijk kunt delen met elkaar.
Structuren zijn er om doorbroken te worden
Binnen de kalender hebben we een vaste structuur, al wijken we daar ook wel eens van af. Teveel structuur beperkt je denken. Globaal geldt: De maandag is voor instrumenten en methodieken, de dinsdag heeft als thema zelfstandigheid, de woensdag gaat over leidinggeven, de donderdag biedt ideeën voor zelfontwikkeling, vrijdag doen we van alles wat en in het weekend is ruimte voor (zelf)reflectie.
Zoals gezegd, soms wijken we af. Voor sommige onderwerpen trekken we een week uit, zodat je elke dag kunt nadenken over dat thema. In 2020 hebben we de vrijdag gebruikt voor tips en inzichten over conflicten. Omdat meningsverschillen bij het samenleven en samenwerken horen, maar mensen het zo lastig vinden om ze effectief te benutten. Ook kun je soms een heel persoonlijke tekst van een auteur tegenkomen. Omdat zij of hij iets heel belangrijk vindt en het fijn vindt als anderen daarover gaan denken.
Het begin van het jaar gaat veel over opstarten, nieuwe (of oude) dingen opzetten of een boost geven, de zomer houden we luchtig en het eind van het jaar gaat vaak over afronden en voltooien. Zo beweegt de kalender het hele jaar met je mee.
Hoe meer zielen hoe meer vreugde
Het allerbelangrijkste voor het succes van de Coachingskalender zijn alle mensen die ermee bezig zijn. Niet alleen de auteurs, maar ook de mensen van de uitgeverij, de verkopers zowel in de winkel als op het web. En natuurlijk onze lezers, want jullie dragen bij aan het verwezenlijken van onze visie: blij naar je werk en tevreden weer naar huis. Dank je wel allemaal!
Over Francine ten Hoedt
Francine ten Hoedt is conflictkundige en heeft sinds 1999 een eigen bedrijf, Hat Trick consultancy. Ze bemiddelt, coacht, traint en adviseert. Daarnaast is ze auteur van diverse boeken en artikelen op het gebied van mediation, conflictcoaching en communicatie en ontwikkelaar van leergangen, workshops en multimediamateriaal voor conflictbemiddelaars en coaches.