OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 850 van 19.538 resultaten
    recensie
    Non-profit
    5 juni 2009
    Joost van Driessen
    De ondertitel 'Handboek voor opsporen en oplossen van overbodige bureaucratie' geeft velen een warm gevoel. Een zware belofte, maar de Kafkabrigade gaat die strijd aan. De aanpak staat in 'Kafka in de polder', een handzaam boekje over de samenwerking tussen verschillende instanties. Het verminderen van bureaucratie binnen één instantie of in het gedrag van individuen is niet het doel van Jorrit de Jong en zijn coauteurs. Dat is jammer, want hun methode leent zich er juist uitstekend voor!
    nieuws
    5 juni 2009
    Rob Hartgers
    3-4 minuten leestijd
    In 2005 was er het boek Beroepszeer, waarin een bonte stoet auteurs betoogde dat Nederlandse professionals in hun streven naar zinvolle arbeid worden gedwarsboomd door een almaar aanwassende kaste op macht beluste managers. De ondertitel vatte de klacht treffend samen: ‘Waarom Nederland niet goed werkt’. 'Beroepszeer', dat verscheen als uitgave in de reeks Christen Democratische Verkenningen, raakte onverwachts een gevoelige snaar. De stelling dat managers te weinig respect hebben voor het vakmanschap van professionals, bleek veel lezers uit het hart gegrepen. Donderdag 4 juni werd tijdens een evenement in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag het vervolg op 'Beroepszeer' gepresenteerd: ‘Beroepstrots - een ongekende kracht’.
    recensie
    Algemeen management
    4 juni 2009
    Hans Baltjes
    2-3 minuten leestijd
    Ondernemer zijn kan altijd, of je een eigen bedrijf hebt of niet. Het is vooral de ondernemende levenshouding die tot uiting komt door jezelf te zijn, kennis te delen en je kwetsbaar durven op te stellen. Een andere invulling aan ondernemer zijn in een toekomstige zakenwereld waar groot zijn niet meer bepalend is. In 'Iedereen ondernemer' neemt Arko van Brakel u op een enthousiaste wijze mee door de vele facetten die u tot een succesvol ondernemer zullen maken.
    recensie
    Verandermanagement
    4 juni 2009
    Alieke Hordijk
    In 'Doen wat werkt' beschrijft Coert Visser een nieuwe benadering om menselijk gedrag te veranderen: oplossingsgericht werken. Niet te veel aandacht besteden aan de oorzaak van problemen, maar focus op waar je naar toe wilt, is zijn boodschap. Hoe? Door te doen wat werkt.
    recensie
    Coaching en trainen
    4 juni 2009
    Christèle Warmerdam
    2-3 minuten leestijd
    Kies altijd bewust voor een bepaalde werkvorm. Dat is één van de belangrijkste lessen uit 'Het groot werkvormenboek' van Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen. De auteurs geven met 120 werkvormen een goed overzicht van mogelijke werkvormen. Zodat je de doelstelling van de bijeenkomst ook kunt halen, weet ik uit eigen ervaring.
    recensie
    Personeelsmanagement
    4 juni 2009
    Ward Grootens
    2-3 minuten leestijd
    Hoe praktisch kan strategisch HRM zijn? Het boek 'Strategisch HRM' is bedoeld voor HRM-professionals, lijnmanagers en directeuren die de ambitie hebben strategisch HRM in de eigen organisatie op een hoger niveau te brengen. Eelke Pol is erin geslaagd een praktisch hanteerbare en inspirerende aanpak te beschrijven. Hij gebruikt herkenbare voorbeelden uit de praktijk en biedt een krachtig en doordacht model.
    recensie
    Personeelsmanagement
    4 juni 2009
    Ward Grootens
    2-3 minuten leestijd
    Hoe praktisch kan strategisch HRM zijn? Het boek 'Strategisch HRM' is bedoeld voor HRM-professionals, lijnmanagers en directeuren die de ambitie hebben strategisch HRM in de eigen organisatie op een hoger niveau te brengen. Eelke Pol is erin geslaagd een praktisch hanteerbare en inspirerende aanpak te beschrijven. Hij gebruikt herkenbare voorbeelden uit de praktijk en biedt een krachtig en doordacht model.
    recensie
    Juridisch
    4 juni 2009
    Ton Horrevorts
    4-5 minuten leestijd
    De wetenschappelijke godfathers van de crisisbeheersing in Nederland hebben de handen ineen geslagen. Het product hiervan kun je met recht een zwaargewicht noemen. Het boek 'Crisis - Studies over crisis en crisisbeheersing' van professor Erwin Muller c.s. is met 1085 pagina's letterlijk een zware pil. Maar ook inhoudelijk is dit boek een zwaargewicht met zijn bundeling van historische en actuele inzichten en vooruitzichten over crisismanagement.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 juni 2009
    Ilja Jacobs
    2-3 minuten leestijd
    Omdat organisaties steeds meer documenten digitaal bewaren krijgen medewerkers steeds meer te maken met het vormen van digitale dossiers. Ook bepaalde beroepsgroepen, denk aan auditors of accountants, hebben met digitale dossiers te maken. 
    recensie
    Strategisch management
    4 juni 2009
    Marjolein te Kolsté
    2-3 minuten leestijd
    Hoe kun je meer uit je merk halen? Het is een vraag die velen bezighoudt. Edwin Winter en Wouter van der Weijden, beide partner bij organisatieadviesbureau &Samhoud, gaan hier uitgebreid op in. Ze leggen in 'Authentieke organisaties. Echte merken' uit hoe een organisatie zijn roots kan vinden. En hoe je van 'we hebben een merk' komt naar 'we zijn een merk'. Hoe je medewerkers inschakelt bij dit ontwikkelproces. Met veel praktijkvoorbeelden, die voldoende uitgewerkt zijn om ze zelf te kunnen repliceren.
    recensie
    Non-profit
    3 juni 2009
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    De hedendaagse specifieke aard van zorg lijkt te botsen met de bedrijfsmatige aanpak en marktgerichte aansturing die noodzakelijk is. Door het steeds groter worden van zorgorganisaties en de toenemende specialisatie vraagt men zich steeds meer af of je van zorgbestuurders en eindverantwoordelijke leidinggevenden van zorgorganisaties kunt verwachten dat zij besturen op afstand. 
    recensie
    Algemeen management
    3 juni 2009
    Nico Vreeswijk
    Cees Hoogendijk heeft met zijn boek 'Kracht zonder macht' op voortreffelijke wijze twee dingen nagestreefd. Enerzijds oog voor het realisme van de praktijk en anderzijds het weten vasthouden aan idealisme van gelijkwaardigheid bij kennisuitwisseling. Hoogendijk weet de zoveelste managementhype over strategietheorie en modellen te vermijden en voert aan de hand van een receptenboek de logische methode 'Verticale Dialoog' in.
    interview
    Leiderschap
    3 juni 2009
    Pierre Spaninks
    8-12 minuten leestijd
    Begin jaren negentig publiceerde Lenette Schuijt een van de eerste gidsen voor vrouwen die hun loopbaan in eigen hand wilden nemen en die zich afvroegen hoe ze hun doelen konden bereiken. Sinds 'Vrouwen nemen leiding' is er veel veranderd in de wereld. Hadden feministische organisatiekundigen destijds vooral oog voor de verschillen tussen mannen en vrouwen, tegenwoordig zien zij ook belangrijke overeenkomsten. ‘Mannen en vrouwen brengen andere eigenschappen mee, maar allebei moeten ze leren om hun rol als leider compleet in te vullen.’
    recensie
    Communicatie en media
    3 juni 2009
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Genoot u vroeger ook zo van de verhalen die uw grootvader vertelde? Of herinnert u zich Jochem de Bruin in het Rabobank-spotje, die in duidelijke termen vertelt waar de Rabobank voor staat? Zijn internationale collega's vinden het in het begin uiterst amusant, maar langzaamaan wordt hun spot door respect vervangen. Verhalen boeien, ook in de bedrijfscontext en dat is iets wat feiten en cijfers niet kunnen. In 'Corporate stories' van Astrid Schutte en Theo Hendriks leest u wat verhalen kunnen betekenen voor uw bedrijf en hoe u er zelf een kunt creëren.
    column
    3 juni 2009
    Michel Hoetmer
    3-5 minuten leestijd
    Af en toe ben ik een beetje tegendraads. Als iedereen beweert ‘je moet naar de klant luisteren, want bedrijven die dat niet doen zijn ten dode opgeschreven!’, dan denk ik ‘is dat wel zo?’ Moet een bedrijf wel klantgericht zijn om succes te hebben? En wat overkomt een bedrijf als het klachten regent? Boze klanten zijn tegenwoordig slechts één muisklik van elkaar verwijderd, dus moet het wel uitlopen op de ondergang van je toko.
    recensie
    Algemeen management
    3 juni 2009
    Rob Hartgers
    3-4 minuten leestijd
    Talenten werven is niet zo moeilijk. Ze aan je binden blijkt een stuk lastiger. Veel jonge talenten verlaten de organisatie tijdens of kort na afloop van hun traineeship. De schrijvers van Jongleren met talent leggen uit wat er mis gaat en hoe het beter kan.
    achtergrond
    3 juni 2009
    Dick Pels
    5-6 minuten leestijd
    Volgens een zojuist verschenen rapport van het Global Humanitarian Forum, de Geneefse denktank die wordt geleid door ex-VN-baas Kofi Annan, eist de klimaatverandering nu al ruim 300 duizend doden per jaar. Dit getal zal in de komende twintig jaar oplopen tot een half miljoen per jaar, vooral door de effecten van ondervoeding en ziekte. 98 procent van de mensen die door de klimaatveranderingen worden getroffen wonen in ontwikkelingslanden, die samen minder dan 1 procent van de broeikasgassen produceren. Twintig Afrikaanse en Aziatische landen zijn hierbij het meest kwetsbaar. Deze gegevens zijn afkomstig van de World Health Organization en van Munich Re, ’s werelds grootste herverzekeraar, die gedetailleerde gegevens bijhoudt over natuurrampen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    3 juni 2009
    Hugo-Jan Ruts
    Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: 'Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit' van Hubert Rampersad en 'This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk 'Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit' van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
    recensie
    Leiderschap
    2 juni 2009
    José Otte
    2-3 minuten leestijd
    Kijk niet meer naar de dingen die fout zijn gegaan in uw organisatie en probeer ze niet meer te repareren – kijk naar de dingen die goed zijn gegaan en probeer hierop voort te bouwen. Maak dat werk ertoe doet en profiteer van de WOW-factor. Ontdek passie, volharding en verbeelding om resultaten te krijgen. Denk ongewoon en leer hoe u kunt gedijen in een chaotische tijd. Ook in 'Leiderschap' laat Tom Peters ons meegenieten in zijn verfrissende en soms provocerende kijk op het zakenleven.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 juni 2009
    Ilja Jacobs
    3-4 minuten leestijd
    Bij een training wilt u als trainer beelden gebruiken om bijvoorbeeld de introductie anders vorm te geven. Van te voren verzamelt u allerlei losse kaarten of ander beeldmateriaal. Dit hoeft niet meer! 'Water naar de zee dragen...' van Lia Bijkerk en Iris Loonen is een klein en compact doosje met daarin zestig bijzondere fotokaarten. 

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden