OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    10998

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 2 van 435 resultaten
    Interview
    Verandermanagement
    12 januari 2024
    Bert Peene
    7-11 minuten leestijd
    ‘Als je een totaalaanpak voor ingrijpende veranderingen wilt, dan moet je standaardmethodieken durven loslaten en het proces contextueel invullen’, zegt Huub van de Wiel in ons gesprek rond ‘Vindingrijk transformeren’. Ook het boek is niet standaard. En dat was nu juist de bedoeling.
    interview
    Personeelsmanagement
    6 december 2023
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    ‘Stevig (leren) staan’ is een boek dat iedereen die zich bezighoudt met het ontwikkelen van beroepen en opleiding helpt om werken aan professionele identiteit een vaste plek in opleidingen te geven. We spraken Désirée Bierlaagh en Niek van Benthum, die samen met Gerritjan van Luin en Manon Ruijters de redactie voerden over het boek.
    Interview
    Communicatie en media
    3 november 2023
    Bert Peene
    7-9 minuten leestijd
    Kristof Van Rossem schreef ‘Vraag raak’, een boek over - jawel - de kunst van het vragen stellen. We vroegen Van Rossem waarom vragen stellen een kunst is en waarom de doorsnee manager veel kan hebben aan goede vragen stellen. Van Rossem: ‘Een vraag stellen die het juiste effect heeft, is zo gemakkelijk niet.’
    Interview
    Algemeen management
    27 oktober 2023
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Steven Mannens schreef ‘Leren centraal - De kunst van leergericht werken en organiseren’. We spreken hem over wat leergericht werken en organiseren inhoudt. Mannens: ‘Schoolontwikkeling moet verder gaan dan het professionaliseren van mensen. (..) Er is op schoolgebied nog werk te doen in het verfijnen van wat men precies wil doen.’
    interview
    Verandermanagement
    29 september 2023
    Bert Peene
    9-12 minuten leestijd
    Het stewardship dat Rob Wetzels centraal stelde in zijn executive-programma’s van Nyenrode en het sociale complexiteitsdenken waarover Thijs Homan schrijft, komen samen in hun boek ‘Wat nu!?’. We spreken hen tegen de achtergrond van de snelwegblokkade van Extinction Rebellion. Homan: ‘Grootschalige verandering ontstaat als mensen thema’s in hun gesprekken in hun dagelijkse praktijk opnemen en met elkaar tot nieuwe betekenisgevingen komen over datgene dat ze meemaken.’
    Interview
    Verandermanagement
    25 september 2023
    Bert Peene
    7-11 minuten leestijd
    De ondertitel van ‘High impact veranderen' van Steven van den Heuvel luidt: 'De 7 eigenschappen van een succesvolle veranderaar’. We spraken de auteur over die eigenschappen, maar ook over Van den Heuvels leerproces, dat in het boek terug te lezen is. Van den Heuvel: ‘Ik wilde een eerlijk boek over verandermanagement schrijven.’
    Interview
    Leiderschap
    9 augustus 2023
    Bert Peene
    8-11 minuten leestijd
    ‘Als je alle kosten van slecht leiderschap bij elkaar zou optellen, zou je op astronomische bedragen komen,’ zegt Gerrit Sarens in ons gesprek over zijn boek ‘Leiderschap: de ongemakkelijke waarheid’. Met het boek wil hij een beetje shockeren, in de hoop dat mensen zich herkennen.
    Interview
    Algemeen management
    13 juli 2023
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Hans van Dijk en Stefan Cloudt schreven ‘Destructieve dynamieken’; een boek over schadelijke gewoontes in organisaties. We spraken Van Dijk over wat die dynamieken zijn en waarom ze moeilijk te herkennen zijn. Van Dijk: ‘Het probleem zit hem vaak in het samenspel.’
    Interview
    Marketing
    11 juli 2023
    Bert Peene
    8-11 minuten leestijd
    ‘Je kunt als marketeer in een hoekje gaan zitten kniezen, zo van: ik mag niet meedenken over de missie en de visie, maar je moet het omdraaien’, zegt Frank Faassen in ons gesprek over zijn boek ‘De strategische businessmarketeer’. Hij pleit ervoor dat marketeers hun vak strategischer aanvliegen, hoe moeilijk het soms ook kan zijn om de boardroom daarin mee te krijgen. Faassen: ‘Ga het gesprek aan, elke dag weer.  ‘
    Interview
    Personeelsmanagement
    24 mei 2023
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Teamhabits vertegenwoordigen de processen, het gedrag en de acties waar het team het over eens is. Volgens Frank Brilman - bezorger van Mark Samuels Reimagine teams in Nederland - zijn teamhabits de missing link om coördinatie in organisaties te verbeteren. Een gesprek over uitvoeringsvertrouwen, doorbraken en snelle gedragsverandering.
    Interview
    Leiderschap
    22 mei 2023
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Isabelle Hoebrechts en Gina Peeters schreven ‘Zuurstof voor het brein’, een boek over de impact van positieve intelligentie op je organisatie en leiderschap. We vroegen Isabelle Hoebrechts naar het verband tussen leiderschap en positieve intelligentie, en of je positiviteit kunt organiseren. Hoebrechts: ‘Het draait erom je authentiek kunnen gedragen, in goede en slechte tijden.’
    Interview
    Coaching en trainen
    8 mei 2023
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    ‘Er zijn heel veel boeken over systemen, maar dit is het eerste boek dat over de interventionist gaat. Wat vraagt dat van jou, anders dan je inhoudelijke expertise?’ zegt Jobbeke de Jong over haar boek Beheers je! We spraken haar over het verschil tussen een interventionist en een teamcoach, de dynamiek in taaksystemen en zelfregulatie van de begeleider.
    Interview
    Communicatie en media
    26 april 2023
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    'Het Communicatie Model compact' van Wil Michels belooft een complete en overzichtelijke aanpak waarin visie, strategie en uitvoering samenkomen. In ons gesprek zegt hij onder meer dat hij verwacht dat communicatiebudgetten flink zullen stijgen. En hij houdt niet van freewheelen. Michels: ‘Communicatie moet altijd ten dienste staan van de organisatiedoelen. Waar ligt het management wakker van en hoe kan communicatie bijdragen om dat op te lossen?’  
    Interview
    Strategisch management
    27 maart 2023
    Bert Peene
    8-11 minuten leestijd
    Lidewey van der Sluis deed onderzoek naar de vraag hoe organisaties grenzen verleggen en welke principes en patronen daarbij op organisatieniveau in het oog springen. Het leidde tot een boek: Succespatronen. Een gesprek over leiderschap, talent en de  ‘branddriehoek’ van organisaties. Van der Sluis: ‘Een goede leidinggevende heeft zijn of haar leidingkrijgenden iets te bieden.’
    recensie
    Ondernemen
    17 januari 2023
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Ondernemingen zijn hoofdzakelijk geïnteresseerd in winstgevendheid op korte termijn, eigen belang en het creëren van aandeelhouderswaarde. Tot die conclusie komen Henk Volberda en zijn mede-auteurs in ‘De winst van purpose’, op basis van een onderzoek dat uitgevoerd werd in opdracht van de Stichting Managementstudies (SMS).
    recensie
    Organisatiekunde
    13 januari 2023
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Als iets de actualiteit van ‘goed gedrag op de werkvloer’ onderstreept, dan zijn het wel de verfoeilijke toestanden die jarenlang het werken bij DWDD blijken te hebben gekenmerkt. Pesterijen, vernederingen: het leek allemaal heel normaal. Dat hoort er nu eenmaal bij als je dagelijks onder grote druk werkt. Zo heette het destijds en wie goed luistert, hoort dat sommige betrokkenen nog steeds zeggen. Al klinkt het intussen wat minder overtuigd.
    recensie
    Psychologie
    11 januari 2023
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Niet alleen de onderwijsvakbonden maakten korte metten met het plan van minister Wiersma om een bonus te geven aan leerkrachten die hun contract willen uitbreiden. Wie ‘De kunst van gedrag ontwerpen’ van Astrid Groenewegen gelezen had, was vast ook al tot de conclusie gekomen dat het hele idee weliswaar goedbedoeld, maar feitelijk volstrekt zinloos was. 
    Interview
    Ondernemen
    5 januari 2023
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Als het om het nastreven van maatschappelijke doelen gaat, is er voor veel ondernemingen nog een wereld te winnen. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van een ‘dream team’ onder leiding van Henk Volberda. Maar het besef dat maatschappelijke verantwoordelijkheid in meerdere opzichten profijtelijk kan zijn, groeit. Aanleiding voor een boek: ‘De Winst van Purpose’. We spraken Volberda op de valreep van 2022.
    Interview
    Organisatiekunde
    30 december 2022
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    Integriteit is voor de meeste organisaties een belangrijk thema geworden. Goed gedrag wordt beloond, fout gedrag genadeloos afgestraft. Door alle belangrijke stakeholders. Maar goed gedrag laten zien is vaak zo eenvoudig nog niet. De wil is wel aanwezig, maar de omstandigheden werken tegen. In ‘De voorbeeldige organisatie’ laten Naomi Ellemers en Dick de Gilder zien waarom het mis gaat en hoe het anders kan.
    recensie
    Communicatie en media
    28 december 2022
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Crisismanagement en crisiscommunicatie gaan hand in hand. Sterker: de manier waarop je tijdens een crisis communiceert, is bepalend voor het verloop ervan. Tot die conclusie komt Eveline De Ridder op basis van haar ervaring als adviseur in ‘moeilijke’ situaties. Als er sprake is van uitslaande brand. Toch ligt daar niet de focus van haar boek, maar juist bij de ‘smeulende vuurtjes’. Die kunnen uitgroeien tot een reputatieramp en daarop kun je maar beter voorbereid zijn.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden