OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 2 van 42 resultaten
achtergrond
Leiderschap
20 april 2016
Robert Buisman
4-5 minuten leestijd
Op tweederde van zijn aankoopproces staat de prospect open voor persoonlijk contact, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Dus van de bewustwording ‘Ik moet iets aan mijn probleem gaan doen’, tot aan de daadwerkelijke plaatsing van de order, heeft hij het grootste deel zelf al gezocht op bruikbare informatie. De verschuiving van push- naar pull-communicatie betekent dus dat marketeers moeten nadenken over de manier waarop potentiële klanten zich oriënteren en tot aankoop overgaan. Maar dat is niet het enige. Dichtbij huis kun je dat proces beïnvloeden.
recensie
Algemeen management
19 april 2016
Robert Buisman
3-4 minuten leestijd
Binnen organisaties is de term agile een veelgehoorde kreet. Te pas en te onpas wordt het gebruikt. Alle reden voor auteur Mike Hoogveld om met een boek duidelijkheid te verschaffen over wat het wel en niet inhoudt.
achtergrond
Leiderschap
13 april 2016
Robert Buisman
5-7 minuten leestijd
SNS kwam een aantal jaren geleden met de kreet: 'Banken moeten weer normaal gaan doen'. Toen een spraakmakende zin, waarvan we allemaal weten waar die vandaan kwam.
achtergrond
Marketing
1 april 2016
Robert Buisman
5-7 minuten leestijd
We staan bovenop het omslagpunt naar de nieuwe tijd. Het oude - op schaarste, bezit, efficiency en aandeelhouderswaarde gebaseerde - economische systeem is aan het einde van z'n kunnen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 maart 2016
Robert Buisman
3-4 minuten leestijd
Gelukszoekers zijn we allemaal. Maar hoe je geluk krijgt, hoe je erachteraan gaat of het definieert, dat leren we niet. Niet op school, niet in een mba-programma, niet van bestuurders of politici. Terwijl geluk eigenlijk heel dichtbij is. In het boek ‘Op naar geluk, de psychologie van een fijn leven’ vertaalt psycholoog Ap Dijksterhuis kennis en inzichten uit de psychologie en neurowetenschap naar hap- en snapklare brokken.
achtergrond
Algemeen management
23 maart 2016
Robert Buisman
7-9 minuten leestijd
De term deeleconomie bestaat uit twee woorden en daar zit meteen de kern van veel discussie. Delen en economie, hoe hangen die met elkaar samen?
achtergrond
Marketing
16 maart 2016
Robert Buisman
6-8 minuten leestijd
Sinds het uitbreken van de financiële crisis zijn we anders gaan denken over economie, winst en succes. Nieuwe kernwaardes (o.m. socialer, duurzamer, oprechter) verdringen oude waardes als macht, status, ego en gewin. In deze blog ga ik in op duurzaamheid en daarbinnen de circulaire economie.
achtergrond
Marketing
4 maart 2016
Robert Buisman
6-8 minuten leestijd
In mijn vorige post schreef ik over Daan Roosegaarde en de wegenbouwdivisie van Heijmans die samen een nieuw denkkader ontwikkelden waaruit innovaties en een nieuw businessmodel voortkwamen. Wat Roosegaarde van nature doet is wat wetenschappers 'Design Thinking' noemen. In dit artikel, deel 2 uit de serie Uitgelegd & Uitgelicht, dit fascinerende - en vaak verkeerd geïnterpreteerde - onderwerp.
achtergrond
Marketing
19 februari 2016
Robert Buisman
4-5 minuten leestijd
Operational Excellence maakt het verschil niet meer. Grote uitdagingen vragen om een grote aanpak. Duurzaam succes behaal je door het speelveld te veranderen of door een geheel nieuw speelveld te creëren. In deze aflevering van Uitgelegd & Uitgelicht ga ik in op de waanzinnig fascinerende - en veelbelovende - strategie van co-creatie en de vernieuwing van businessmodellen.
column
Marketing
19 februari 2016
Robert Buisman
2-3 minuten leestijd
In de komende weken behandelt Robert Buisman in deze blogtour de circulaire economie, deeleconomie, transitie en De Nieuwe Commercie, Business Model Innovation, Design Thinking, Customer Experience, Business Serendipity, en Creating Shared Value.
interview
Marketing
18 november 2015
Robert Buisman
6-9 minuten leestijd
Succes behaal je niet meer door het spel efficiënter te spelen. Het speelveld is daarvoor te ingrijpend veranderd. Organisaties verliezen grip en leveren marktaandeel in aan branchevreemde pioniers. Volgens Robert Buisman moet de schakelaar om, om daarmee onzekere en ontwrichtende tijden te pareren.
recensie
Ondernemen
21 oktober 2015
Robert Buisman
3-4 minuten leestijd
Een alleraardigst boek van een succesvol ondernemer; dat is ‘Ondernemen is een ABC’tje’ van Michiel Muller. De ondernemer achter onder meer Tango en Route Mobiel doet een boekje open over ondernemerschap in de moderne tijd.
recensie
Strategisch management
14 oktober 2015
Robert Buisman
Mijn eerste indruk bij ‘Beyond MBA’ van Huib Broekhuis was er een van ‘het zoveelste MBA-achtige managementboek’. Op dat soort boeken ben ik inmiddels uitgekeken en - ik denk - velen met mij. Hoe verrassend was het, al na tien pagina’s, te merken dat dit werk van een heel ander soort is.
recensie
Reclame en verkoop
21 juli 2015
Robert Buisman
In ‘De nieuwe regels van sales en service’ neemt de ervaren Amerikaanse marketing- en verkoopstrateeg David Meerman Scott de lezer mee op een luchtige reis langs verschuivingen in het verkoop- en servicevak en geeft hij inzichten en praktische tips. Op de back-flip van het boek staat dat ‘het koopproces radicaal veranderd is’. Deze ene zin zet de toon voor de inhoud van het geheel.
recensie
Marketing
21 juli 2015
Robert Buisman
In ‘De nieuwe regels van sales en service’ neemt de ervaren Amerikaanse marketing- en verkoopstrateeg David Meerman Scott de lezer mee op een luchtige reis langs verschuivingen in het verkoop- en servicevak en geeft hij inzichten en praktische tips. Op de back-flip van het boek staat dat ‘het koopproces radicaal veranderd is’. Deze ene zin zet de toon voor de inhoud van het geheel.
preview
Marketing
8 juni 2015
Robert Buisman
3-4 minuten leestijd
Robert Buisman gaat in deze preview op zijn boek 'Zakelijk succes in nieuwe tijden' in op de tijdgeest en de invloed daarvan op B2B-commercie. Hoe bereik je succes anno 2015?
recensie
Strategisch management
6 maart 2015
Robert Buisman
‘Eén keer in de zoveel tijd verandert er zo veel fundamenteels op zo veel terreinen dat we niet spreken van een tijdperk van verandering, maar van een verandering van tijdperk.’ Rotmans’ stelling: ‘we leven nu weer in zo’n overgangsperiode. Een periode waarin niet alleen de samenleving, maar ook de economie ingrijpend en onomkeerbaar verandert.’
recensie
Strategisch management
28 januari 2015
Robert Buisman
‘De kracht van platformen’ van Maurits Kreijveld e.a. gaat in op de veranderende wereld en digitale platformen daarbinnen. Een boek met een hoge actualiteitswaarde, temeer omdat ingegaan wordt op het succes van bedrijven als AirBnB, Apple, Google en Uber die op het zakelijk toneel nieuwe spelregels schrijven. Een onderwerp om serieus te nemen. Hoe serieus kunnen we het boek hierover nemen? En wat heb je eraan als je zelf aan de innovatieknoppen zit of innovatieprocessen aanstuurt?
recensie
Verandermanagement
22 september 2014
Robert Buisman
Met ‘Thinking in new boxes’ stellen Luc de Brabandere en Alan Iny een nieuw paradigma voor creativiteit voor. Ze zeggen met deze denkmethode verder te gaan dan out-of-the-box-denken. Een belofte die niet alleen nieuwsgierig maakt, maar ook van actuele waarde is. De vraag is: maken ze dit waar?
recensie
Marketing
1 juli 2014
Robert Buisman
2-3 minuten leestijd
‘Customer Experience in de praktijk’ gaat verder dan klantbeleving alleen. Het gaat over de manier om de interactie en transacties tussen mensen en organisaties te beschrijven en te verbeteren. Een betere klantbediening en daarin kunnen innoveren. In het boek beschrijft Manfred van Gurchom, management consultant bij Capgemini, een aanpak om gestroomlijnde klantprocessen te creëren en proposities aan te bieden die daadwerkelijk waarde toevoegen voor klanten. Met als interessante kern: Customer Relevancy.