Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ondernemen is een ABC'tje

Een alleraardigst boek van een succesvol ondernemer; dat is ‘Ondernemen is een ABC’tje’ van Michiel Muller. De ondernemer achter onder meer Tango en Route Mobiel doet een boekje open over ondernemerschap in de moderne tijd.

Robert Buisman | 21 oktober 2015

Alhoewel de titel doet vermoeden dat ondernemen zo simpel als een 1-2-3’tje is, geeft de inhoud van het boek dat geenszins weer. Sterker, ondernemen is helemaal niet makkelijk. En al helemaal niet vanuit het idee om doel en stappen tot in detail te plannen; het loopt immers toch altijd anders. En juist dat, dat is de kern van waar het in het boek om draait. Muller stelt ook niet dat ondernemen gemakkelijk zou moeten zijn. Verwacht dus geen checklist die je stapsgewijs kunt afvinken. Waar slaat dat ABC dan op? De auteur geeft hiermee de route aan waarlangs ondernemerschap zich het beste laat voeren. A staat voor de veilige haven, de comfortabele zone die iedereen kent. Om iets nieuws van de grond te krijgen, zul je uit je comfortzone moeten stappen. In beweging komen, maar niet zoals je altijd gewend was. Je laat je automatismen en conditioneringen los en breekt dwars door vaste patronen om in B te belanden. B is een cruciaal tussenstation. De auteur noemt het een werkplaats, een uitprobeerplaats, een lab of leerplek waar je experimenteert, op je plaat gaat, je bezeert, leert en weer opstaat. Om daar goed mee om te kunnen gaan, vergt het drie eigenschappen: openheid, consciëntieusheid en emotionele stabiliteit. Dat ondernemers de vrijheid opzoeken, is helder. Maar vrijheid gedijt het beste binnen duidelijke kaders. Grotendeels worden die gevormd door ‘waar sta ik nu’ (je eigen vaste waardes) en ‘waar wil ik naartoe’ (je hogere doel). De auteur introduceert zelfs de to-be-list, in aanvulling op de bekende to-do-list en minder bekende - maar door de auteur aangeraden - not-to-do-list. Bedoeld om je op koers te houden. Naast omgaan met vrijheid, leert de auteur ons het aspect van vertrouwen te omarmen. Vertrouwen op mensen en partners (ook klanten!) met wie je samenwerkt en misschien nog wel belangrijker: vertrouwen op het moment. In dit verband komt de auteur met Chronos en Kairos, twee betekenissen van tijdbeleving, stammend uit de Griekse Oudheid. Klassiek management stuurt op de lineaire tijdbeleving, rondom ordening, planning en deadlines (Chronos). Iets nieuws creëren doe je echter het beste via Chronos’ tegenhanger: Kairos. Dat is het juiste moment, de timing die je niet via de ratio bereikt, maar die je aanvoelt. Improvisatie, acceptatie, flexibiliteit, serendipiteit en synchroniciteit staan daarbij centraal. De manager die zelfstandig wil gaan ondernemen - of voor zijn werkgever ondernemender te werk wil gaan - zal het lineaire beheersbaarheidsdenken gaan vervangen voor een meer lateraal (spannend!) denken. Al zigzaggend van het ene naar het andere punt, van de ene naar de andere teleurstelling, van de ene toevalligheid naar de andere, om uiteindelijk, na volharding en geloof in de eigen missie, het doel te behalen. Accepteren van wat is - dus ook tegenslagen en blokkades - is in B een belangrijke vaardigheid. Het voorkomt niet alleen dat je in de kramp schiet, maar creëert vanzelf weer nieuwe mogelijkheden. Juist die mogelijkheden - die je van tevoren nooit had kunnen bedenken - zijn bepalend voor je succes. Het is een verschuiving van zoeken naar vinden. Van actief op zoek gaan en succes najagen, naar je openstellen voor wat er om je heen gebeurt, daar op het juiste moment iets zinnigs mee doen (of juist niet), kansen zien en ze pakken. Bottom-line: een feel good book voor (aspirant-)ondernemers. Voor mensen die willen gaan ondernemen, kan het de duw in de rug zijn om de onzekerheid op te zoeken, en voor bestaande ondernemers met tegenslagen kan het nieuwe energie geven. Zij zullen ervaren dat hun mislukkingen geen flops zijn, maar noodzakelijke tussenstationnetjes op de bijzondere route van het ondernemerschap.

Over Robert Buisman

Robert Buisman is strateeg in B2B Marketing & Sales en Co-owner van Studio Interactive, Creatief Bureau voor Interactieve Videoconcepten. Daarnaast is hij Kwartiermaker bij de Dutch Innovation School, recensent voor Managementboek.nl en opinieblogger voor Marketingtribune.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden