OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 6 van 140 resultaten
Interview
Strategisch management
22 februari 2020
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Anu Manickam en Karel van Berkel schreven Wicked World, een pleidooi voor het erkennen van complexiteit
in allerlei opzichten. ‘Het gaat erom hoe je komt op nieuwe oplossingen voor
problemen en een van de belangrijkste dingen is zoeken naar verschillen
waardoor je meerdere oplossingen kan bedenken voor een probleem. Dat is
tegengesteld aan het algoritmeverhaal waar het gaat om overeenkomsten.'
Interview
Marketing
11 februari 2020
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Carlijn Postma (eigenaar van contentmarketingbureau The Post en voormalig Content Marketeer van het jaar) schreef een nieuw boek genaamd Bingemarketing. De basis van het boek is: welke content wetten zitten er verborgen in het maakproces van Netflix series waardoor we blijven kijken?
interview
Verandermanagement
11 december 2019
Bas Hakker
8-11 minuten leestijd
Freija van Duijne en Peter van der Wel schreven een boek over het vak van ‘toekomstverkenner’: Toekomstverkennen. We spreken Freija over dit bijzondere vak met als basis: Hoe kan het nadenken over toekomstscenario’s bedrijven flink vooruit helpen?
interview
Ondernemen
4 december 2019
Bas Hakker
6-9 minuten leestijd
Met Winstgevende plannen wil Femke Hogema ondernemers inspireren om proactief aan de slag te gaan om hun doelen te realiseren. Dat betekent: goede plannen maken, aandacht hebben voor de financiën en daadwerkelijk actie nemen. Het boek past trouwens helemaal in haar eigen ontwikkeling en daarover vertelt ze in dit interview meer.
interview
Marketing
13 november 2019
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Bert van Wassenhove schreef met De marketingbijbel - Voor een digitale wereld een standaardwerk over online marketing. Op een hele overzichtelijke manier legt hij uit hoe het marketingvak is veranderd de laatste jaren en vooral hoe je het nu moet aanpakken.
nieuws
Marketing
8 november 2019
Bas Hakker
7-10 minuten leestijd
Onlangs presenteerde Klaas Weima zijn boek Aandachtsmarketing in het Rijksmuseum. Wij waren bij de uitreiking van het eerste exemplaar en natuurlijk ook bij de leerzame Masterclass. Het onderwerp? Hoe vang ik als merk en bedrijf de aandacht van de consument?
interview
Marketing
6 november 2019
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Met Aandachtsmarketing schreef Klaas Weima een boek voor marketeers en ondernemers die graag hun klanten willen bereiken. Hoe je dat doet? Dan let je op de zes aandachtstrekkers en volg je de stappen van het Verdiende aandacht Canvas.
interview
Coaching en trainen
1 oktober 2019
Bas Hakker
7-9 minuten leestijd
Psycholoog Freek Sarink schreef het boek Provocatieve psychologie en coaching waarin hij uitlegt hoe hij op een vernieuwende wijze omgaat met zijn cliënten. Het boek beschrijft de methodiek aan de hand van een groot aantal praktijkcases.
interview
Leiderschap
10 september 2019
Bas Hakker
5-8 minuten leestijd
Anouk Brack schreef met Leiderschap in verandering alweer haar tweede boek in korte tijd over dit onderwerp (na De verborgen dimensie van leiderschap). Het is een praktisch handboek voor leiders om op dagelijkse basis verbeteringen door te voeren.
interview
Personeelsmanagement
1 augustus 2019
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Ardiënne Verhoeven schreef het boek Onboarding, management van verwachtingen. Dit boek gaat over de fase waarin medewerkers aan de slag gaan bij een onderneming en hoe je dat goed kan organiseren.
interview
Personeelsmanagement
24 mei 2019
Bas Hakker
5-8 minuten leestijd
Rolf Baarda schreef met Agile belonen een boek over de manier waarop moderne werkgevers hun salarishuishouding moeten regelen. Het geheim? Niet zomaar een beetje experimenteren, maar nadenken over de toegevoegde waarde van mensen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
23 april 2019
Bas Hakker
7-10 minuten leestijd
Mark Tigchelaar schreef met Focus Aan/Uit alweer zijn vijfde boek. Het gaat erover dat wij ons als mensen te veel laten afleiden, door anderen, maar vooral door onszelf. Tigchelaar studeerde neuropsychologie en geeft met Focus Academy trainingen aan het bedrijfsleven over, jawel, focus.
interview
Organisatiekunde
15 april 2019
Bas Hakker
8-11 minuten leestijd
Het boek Kern van de zaak gaat over de manier waarop je als organisatie waardevol kunt zijn en blijven voor je klanten. We spreken auteur Maaike Vrenken over haar interessante filosofie die verder gaat waar het Rijnlandse model stopt. ‘Waar het mij om gaat is dat je het écht meent, dat het jou om de klant gaat, en dat je die intentie omzet in concrete daden’
interview
Algemeen management
29 maart 2019
Bas Hakker
7-10 minuten leestijd
Victor, Stephen en Erik Steijger schreven met Wendbaar werken alweer hun vijfde boek. Het is de opvolger van Top10 voor Topteams dat de drieling in 2015 al schreef samen met Corrien de Jongh. Hoe je het boek zou mogen omschrijven? Een trainingsboek voor de ‘totale mens’.
interview
Persoonlijke effectiviteit
13 maart 2019
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Eind jaren tachtig bedacht Francesco Cirillo De Pomodore-techniek. Hij kwam op het idee toen hij moest studeren voor een tentamen en constant werd afgeleid door zijn eigen gedachten. Op de keukentafel stond een wekker in de vorm van een tomaat en deze zette hij op 25 minuten, een periode waarin hij zonder afleidingen aan zijn taak kon werken.
interview
Personeelsmanagement
6 februari 2019
Bas Hakker
8-11 minuten leestijd
Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Dat is de kern van het boek De employee journey van auteurs Sascha Becker en Wenda Bolink, experts op het gebied van internal en employer branding. ‘Vanuit marketing horen we dat de klant koning is. Dat de klant op één staat. Wij geloven dat blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Daarom moet je investeren in je mensen. Zet medewerkers op één, niet de klant. Dan zetten jouw medewerkers vanzelf de klant op één.’
interview
Ondernemen
28 januari 2019
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Markward van der Mieden schreef met Good business een bijzonder boek over bedrijven die ‘goed doen’. Hij vindt namelijk dat je als bedrijf niet alleen moet focussen op je idealen, maar dat je pas echt impact maakt als je aan een merk bouwt.
Interview
Mens en maatschappij
7 december 2018
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Vlak na zijn studie communicatie design begon Walter Vandervelde zijn eigen communicatiebureau. Hij stopte daarmee in 2012 en begon het bureau BEDENK waarmee hij klanten stimuleerde om ideeën te bedenken. Vanaf 2014 ging hij daarnaast aan de slag als professor ‘idea & innovation management’ op de Erasmushogeschool Brussel. In 2017 verliet hij BEDENK en als zelfstandig ‘business creativity expert’ schreef hij het boek When the Box is the Limit.
interview
IT-management / ICT
16 november 2018
Bas Hakker
5-8 minuten leestijd
David Stephenson is een expert op het gebied van big data die over de hele wereld werkt. Hij gaf en geeft leiding aan big data teams bij grote bedrijven als eBay, Coolblue, adidas, en de Duitse uitgever Axel Springer. Onlangs schreef hij het zeer praktische Big data ontrafeld waarmee bedrijven direct aan de slag kunnen met big data.
interview
Leiderschap
24 oktober 2018
Bas Hakker
7-10 minuten leestijd
Gert-Jan Melker, Peter Tack en Jan Eppink schreven het boek Leiderschapskwaliteiten. Het is een interessant handboek voor iedereen die de ambitie heeft om een betere leider te worden. We spreken Gert-Jan Melker, docent Management & Organisatie aan de Vrije Universiteit, Nyenrode en IBO Business School.