OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 588 van 19.539 resultaten
recensie
Internet en social media
12 mei 2015
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Google is een van de meest begeerde werkgevers ter wereld. In De toekomst van werk beschrijft ‘personeelschef’ Laszlo Bock hoe de technologiegigant zijn mensen motiveert.
recensie
Leiderschap
11 mei 2015
Wim Oolbekkink
Het boek is niet af, het is ´onderweg´ Dat is een kenmerkende zin uit het begin van Zelfsturing of Samensturing? van Kees Schilder en Joop Boukes. Daarmee is de pretentie om verlossende antwoorden te geven vermeden. Geen verlossende antwoorden dus. Wel vragen. Vanuit de gedachte: Verandering begint met jezelf vragen te stellen. Was het wel zo leuk wat ik deed vandaag?
preview
Internet en social media
11 mei 2015
Bart van der Kooi
2-3 minuten leestijd
Voor managers is niets is zo waardevol als het realiseren van business impact. Vaak stuiten we nog op het meetbaar maken van de oorzaken van deze impact. Sociale media zijn daar een sprekend voorbeeld van. Bart van der Kooi geeft aanknopingspunten.
preview
11 mei 2015
Justin van Lopik
3-5 minuten leestijd
Jacques Brinkman vertaalde de lessen uit zijn topsportcarrière in combinatie met zijn ervaringen als zelfstandig ondernemer in de Topsport APK. Tien topsportprincipes zijn de basis voor excelleren in topsport, bedrijfsleven, onderwijs, zorg en overheid. Jacques Brinkman licht toe.
recensie
Marketing
8 mei 2015
Daniëlle de Jonge
‘Welk boek ben je aan het lezen?’, ‘Cex Sells.’, ‘Haha, huh wat?!’. Dit is zo ongeveer de reactie die u mag verwachten: een lach en vervolgens een vragende blik met nieuwsgierig randje. En dat is ook wat u wilt bereiken met de profilering van uw bedrijf.
recensie
Organisatiekunde
8 mei 2015
Martin van Staveren
Meer in control door minder controle klinkt even tegenstrijdig als aantrekkelijk. Dit is toch te mooi om waar te zijn? Niet volgens het empirische onderzoek van een viertal bestuurskundigen van de TU Delft. In hun boek 'Within control' geven ze hiervan een zeer leesbare onderbouwing. Wel een waarschuwing voor de traditionele risicomanager: er wordt nogal wat aan de instrumentele risicobenadering gesleuteld.
recensie
Non-profit
8 mei 2015
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Als je de behoefte hebt om eens uit je dagelijkse praktijk te stappen en de theorie in te duiken dan is het ‘Overheidsbeleid’ onder redactie van prof. Dr. A. Hoogerwerf en prof.dr. M. Herweijer echt een boek voor jou.
recensie
Mens en maatschappij
7 mei 2015
Martin van Staveren
De risico-regelreflex is bezig met een gestage opmars binnen bestuurlijk Nederland, evenals de bestrijding ervan. Politicologe Margot Trappenburg gaf deze term in 2010 aan de reflexmatige reactie om snel en (ogenschijnlijk) daadkrachtig ‘iets te regelen’ na optreden van een risico.
recensie
Economie
7 mei 2015
Rudy van Stratum
3-5 minuten leestijd
Dit boek kun je lezen als het complement van de bestseller Dit kan niet waar zijn van Joris Luyendijk. Misschien zijn de getoonde inzichten van Briljante businessmodellen in finance nog wel belangrijker.
recensie
Marketing
7 mei 2015
Eric van Arendonk
Ik moet zeggen dat de titel inclusief de ondertitel de lading van ‘Managing Private Labels - Sharing knowledge from research and practice’ méér dan dekt, van dit uiterst praktische boek met betrekking tot het managen van private labels. Koen de Jong is er prima in geslaagd om een totaal overzicht te geven van dit uiterst actuele onderwerp.
recensie
Organisatiekunde
7 mei 2015
Jeanine Dijkhuis
2-3 minuten leestijd
Ideeën gebaseerd op nieuwe technologieën leiden tot nieuwe verdienmodellen. Die bestaande markten kunnen ontwrichten. Er valt iets op aan de groeifactor van deze bedrijven. Schaalbaarheid is het kernwoord. De opbrengst is tenminste tien keer groter dan in een lineaire organisatie. Door impact of output.
recensie
Organisatiekunde
7 mei 2015
Jeanine Dijkhuis
2-3 minuten leestijd
Ideeën gebaseerd op nieuwe technologieën leiden tot nieuwe verdienmodellen. Die bestaande markten kunnen ontwrichten. Er valt iets op aan de groeifactor van deze bedrijven. Schaalbaarheid is het kernwoord. De opbrengst is tenminste tien keer groter dan in een lineaire organisatie. Door impact of output.
preview
Algemeen management
7 mei 2015
Kasper Klaarenbeek
3-4 minuten leestijd
Onderscheidend vermogen is een voorwaarde voor succes, helemaal NU! Het maken van keuzes is geen sinecure, voorspellen is nu eenmaal lastig (helemaal als het over de verre toekomst gaat). Met zijn boek Is jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg? helpt Kasper Klaarenbeek je op weg om ‘haakjes’ te hebben waarmee je aan de slag kunt. Het helpt nu eenmaal om eerst een paar gedachten en ingangen te hebben om aan de toekomst van je bedrijf te werken – en de toekomst is aan jou. In deze preview behandelt Klaarenbeek 5 vragen uit zijn boek, zodat jij kunt ontdekken of jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg is.
recensie
Strategisch management
7 mei 2015
Sjors van Leeuwen
6-8 minuten leestijd
De herziene editie van ‘De blauwe oceaan’ komt op een goed moment. Want door toenemende marktwerking, branchevervaging, globalisering, digitalisering en achterblijvende bedrijfsinvesteringen en consumentenbestedingen, is vrijwel iedere sector veranderd in een rode oceaan: een markt waarin bedrijven elkaar op leven en dood beconcurreren met inwisselbare producten en diensten resulterend in steeds lagere winstmarges voor alle marktpartijen.
recensie
Communicatie en media
7 mei 2015
Nienke van Oeveren
‘Kun je als ondernemer over jezelf en je bedrijf praten alsof je over seks praat? Met dezelfde aantrekkingskracht, dezelfde impact, dezelfde sprankeling?’ Meteen in haar Voorwoord legt Kiki Verbeek de titel uit. Ze belooft in ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’ 10 manieren om jezelf krachtig te profileren. Daarmee ga ik graag aan de slag!
recensie
Internet en social media
7 mei 2015
Stella Verkroost
3-4 minuten leestijd
Social media hebben de afgelopen jaren flink aan de poten gezaagd van gevestigde marketing en communicatie strategieën. Of je het leuk vindt of niet, als bedrijf moet je een antwoord hebben op de vraag: ‘Hoe gaan we social media in ons marketingbeleid integreren?’. In ‘Het Social Media Modellenboek’ neemt Bart van der Kooi je mee in dit proces. Het boek doorloopt de verschillende fases van strategievorming en benoemt bij elke stap de meest gebruikte modellen die hierbij horen.
recensie
Marketing
7 mei 2015
Sonja de Bruin
Als je op een leuke en pragmatische manier kennis wilt maken met de wet van wederkerigheid (wat je geeft krijg je terug) dan is ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers echt een aanrader.
interview
Projectmanagement
6 mei 2015
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Projecten lopen bijna altijd vertraging op en blijven zelden binnen budget. Toch is zo’n uitkomst niet onvermijdelijk, zegt de Amerikaanse consultant Jeff Sutherland. In Scrum beschrijft hij hoe zelfsturende teams met verschuivend leiderschap zelfs de meest bureaucratische organisaties tot efficiënte prestatiemachines kunnen omvormen. ‘Specialisme remt teams af.’
preview
Coaching en trainen
5 mei 2015
Rozemarijn Dols
3-4 minuten leestijd
In een steeds turbulentere wereld, waarin zekerheden als een vaste baan verdwijnen en het nieuwe werken steeds normaler wordt, verandert er veel voor de professionele loopbaancoach. Rozemarijn Dols herzag daarom haar Professionele loopbaancoaching, ze vertelt over het hoe en wat.
preview
IT-management / ICT
4 mei 2015
Gert-Jan Vlasveld
3-4 minuten leestijd
Een lange tijd bleef de discussie over contractmanagement hangen rondom de vraag of het een organisatie financieel iets oplevert of dat het alleen maar geld kost. Dat kan anders en beter, zo betoogt Gert-Jan Vlasveld in deze preview op zijn CATS CM editie 2014.