OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 589 van 19.551 resultaten
recensie
Economie
7 mei 2015
Rudy van Stratum
3-5 minuten leestijd
Dit boek kun je lezen als het complement van de bestseller Dit kan niet waar zijn van Joris Luyendijk. Misschien zijn de getoonde inzichten van Briljante businessmodellen in finance nog wel belangrijker.
recensie
Marketing
7 mei 2015
Eric van Arendonk
Ik moet zeggen dat de titel inclusief de ondertitel de lading van ‘Managing Private Labels - Sharing knowledge from research and practice’ méér dan dekt, van dit uiterst praktische boek met betrekking tot het managen van private labels. Koen de Jong is er prima in geslaagd om een totaal overzicht te geven van dit uiterst actuele onderwerp.
recensie
Organisatiekunde
7 mei 2015
Jeanine Dijkhuis
2-3 minuten leestijd
Ideeën gebaseerd op nieuwe technologieën leiden tot nieuwe verdienmodellen. Die bestaande markten kunnen ontwrichten. Er valt iets op aan de groeifactor van deze bedrijven. Schaalbaarheid is het kernwoord. De opbrengst is tenminste tien keer groter dan in een lineaire organisatie. Door impact of output.
recensie
Organisatiekunde
7 mei 2015
Jeanine Dijkhuis
2-3 minuten leestijd
Ideeën gebaseerd op nieuwe technologieën leiden tot nieuwe verdienmodellen. Die bestaande markten kunnen ontwrichten. Er valt iets op aan de groeifactor van deze bedrijven. Schaalbaarheid is het kernwoord. De opbrengst is tenminste tien keer groter dan in een lineaire organisatie. Door impact of output.
preview
Algemeen management
7 mei 2015
Kasper Klaarenbeek
3-4 minuten leestijd
Onderscheidend vermogen is een voorwaarde voor succes, helemaal NU! Het maken van keuzes is geen sinecure, voorspellen is nu eenmaal lastig (helemaal als het over de verre toekomst gaat). Met zijn boek Is jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg? helpt Kasper Klaarenbeek je op weg om ‘haakjes’ te hebben waarmee je aan de slag kunt. Het helpt nu eenmaal om eerst een paar gedachten en ingangen te hebben om aan de toekomst van je bedrijf te werken – en de toekomst is aan jou. In deze preview behandelt Klaarenbeek 5 vragen uit zijn boek, zodat jij kunt ontdekken of jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg is.
recensie
Strategisch management
7 mei 2015
Sjors van Leeuwen
6-8 minuten leestijd
De herziene editie van ‘De blauwe oceaan’ komt op een goed moment. Want door toenemende marktwerking, branchevervaging, globalisering, digitalisering en achterblijvende bedrijfsinvesteringen en consumentenbestedingen, is vrijwel iedere sector veranderd in een rode oceaan: een markt waarin bedrijven elkaar op leven en dood beconcurreren met inwisselbare producten en diensten resulterend in steeds lagere winstmarges voor alle marktpartijen.
recensie
Communicatie en media
7 mei 2015
Nienke van Oeveren
‘Kun je als ondernemer over jezelf en je bedrijf praten alsof je over seks praat? Met dezelfde aantrekkingskracht, dezelfde impact, dezelfde sprankeling?’ Meteen in haar Voorwoord legt Kiki Verbeek de titel uit. Ze belooft in ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’ 10 manieren om jezelf krachtig te profileren. Daarmee ga ik graag aan de slag!
recensie
Internet en social media
7 mei 2015
Stella Verkroost
3-4 minuten leestijd
Social media hebben de afgelopen jaren flink aan de poten gezaagd van gevestigde marketing en communicatie strategieën. Of je het leuk vindt of niet, als bedrijf moet je een antwoord hebben op de vraag: ‘Hoe gaan we social media in ons marketingbeleid integreren?’. In ‘Het Social Media Modellenboek’ neemt Bart van der Kooi je mee in dit proces. Het boek doorloopt de verschillende fases van strategievorming en benoemt bij elke stap de meest gebruikte modellen die hierbij horen.
recensie
Marketing
7 mei 2015
Sonja de Bruin
Als je op een leuke en pragmatische manier kennis wilt maken met de wet van wederkerigheid (wat je geeft krijg je terug) dan is ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers echt een aanrader.
interview
Projectmanagement
6 mei 2015
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Projecten lopen bijna altijd vertraging op en blijven zelden binnen budget. Toch is zo’n uitkomst niet onvermijdelijk, zegt de Amerikaanse consultant Jeff Sutherland. In Scrum beschrijft hij hoe zelfsturende teams met verschuivend leiderschap zelfs de meest bureaucratische organisaties tot efficiënte prestatiemachines kunnen omvormen. ‘Specialisme remt teams af.’
preview
Coaching en trainen
5 mei 2015
Rozemarijn Dols
3-4 minuten leestijd
In een steeds turbulentere wereld, waarin zekerheden als een vaste baan verdwijnen en het nieuwe werken steeds normaler wordt, verandert er veel voor de professionele loopbaancoach. Rozemarijn Dols herzag daarom haar Professionele loopbaancoaching, ze vertelt over het hoe en wat.
preview
IT-management / ICT
4 mei 2015
Gert-Jan Vlasveld
3-4 minuten leestijd
Een lange tijd bleef de discussie over contractmanagement hangen rondom de vraag of het een organisatie financieel iets oplevert of dat het alleen maar geld kost. Dat kan anders en beter, zo betoogt Gert-Jan Vlasveld in deze preview op zijn CATS CM editie 2014.
interview
Leiderschap
4 mei 2015
Pierre Spaninks
3-5 minuten leestijd
Als de minderheid niet wordt meegenomen in een beslissing van de meerderheid, gaat de wijsheid van die minderheid verloren. Is daar wat tegen te doen? Ja, zegt corporate antropoloog Jitske Kramer. Wat dan wel? Daarover gaat haar boek Deep democracy - De wijsheid van de minderheid.
recensie
Coaching en trainen
1 mei 2015
Lisa Niehoff
Robèrt Misset schreef samen met Tjerk Bogstra een boek over het leven van Tjerk. De verhalen zijn gebundeld tot het boek ‘Wie durft?’ Toen ik de keuze kreeg om dit boek te recenseren, dacht ik: een biografie, interessant!
recensie
Algemeen management
1 mei 2015
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Dick Ruimschotel heeft een kloek boek geschreven met de titel ‘Goed toezicht’. Het is geen Managementboek van het Jaar geworden, maar heeft wel een terechte eervolle vermelding gekregen.
recensie
1 mei 2015
Donata van der Rassel
3-4 minuten leestijd
Peter-Paul Verbeek is hoogleraar Filosofie van Mens en Techniek aan de universiteit Twente. In ‘Op de vleugels van Icarus’ begeeft hij zich op het domein van de ethiek en stelt in het bijzonder de vraag hoe deze zich verhoudt tot de immer voortschrijdende invloed van techniek op het leven van de mens.
recensie
Organisatiekunde
1 mei 2015
Peter van der Wel
2-3 minuten leestijd
Voor een futuroloog met ruim 20 jaar ervaring als organisatieadviseur is het verschijnen van een boek met de titel: ‘Exponentiële Organisaties’ natuurlijk een buitenkans. Nu verschijnen er de laatste tijd aan de lopende band managementboeken met nieuwe organisatiemodellen, maar een boek van de bekende Singularity University schept hoge verwachtingen. Maakt dit boek van Salam Ismail en de Nederlandse Yuri van Geest deze verwachtingen waar?
preview
Marketing
1 mei 2015
Ruud Boer
3-5 minuten leestijd
Sinds de introductie van het boek in 2002 is Brand Design van Ruud Boer een begrip geworden in directiekamers en marketingopleidingen. Nu, 13 jaar later, is het boek toe aan alweer de 5e herziene editie. Waarom is dat nodig? Wat is er in die tijd veranderd? Ruud Boer neemt ons in vogelvlucht mee in de ontwikkeling van het vakgebied Brand Design.
nieuws
Algemeen management
30 april 2015
Justin van Lopik
Drie boeken maken kans op de titel Ooa Boek van het Jaar 2014, zo heeft de Orde van organisatiekundigen en –adviseurs (Ooa) bekendgemaakt. De jury koos Cliché & Organisatie van Luc Peters, De kracht van platformen van Maurits Kreijveld en Onderweg - Pragmatisch veranderen in robuuste organisaties van Leike van Oss en Jaap van ’t Hek uit een longlist van 10 titels.
recensie
Werk en loopbaan
30 april 2015
Peter de Roode
Een boek dat snel in de vergetelheid kan raken door een ogenschijnlijk nietszeggende titel. En dat is niet terecht want ‘Mooi werk’ van Mark van Vuuren en Luc Dorenbosch is meer dan lezenswaardig. De ondertitel maakt echter meer dan duidelijk waar dit boek over gaat: ‘naar een betere baan zonder weg te gaan’. In de literatuur wordt dit proces aangeduid als ‘jobcrafting’ . Een actieve manier om zelf een betere invulling te geven aan de ooit opgestelde functie-inhoud.