Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Els Lagrou

‘Financieel gezonde werknemers functioneren beter’

Twee op de drie Belgen zijn financieel ongezond. Niet omdat ze roekeloos met geld omgaan, maar simpelweg omdat ze het nooit geleerd hebben. Els Lagrou zag van dichtbij hoe groot de gevolgen zijn van gebrekkige financiële kennis. Nu probeert ze werknemers te helpen grip te krijgen op hun geldzaken – en werkgevers te overtuigen dat ze daar een sleutelrol in kunnen spelen.

Bas Hakker | Mirjam van der Linden | 25 april 2025 | 4-6 minuten leestijd

Hoe ben je van bankcontroleur in Parijs uitgekomen bij financiële educatie op de werkvloer in België?

Ik heb meer dan twintig jaar in de financiële sector gewerkt. Begonnen bij een klassieke spaarbank, daarna naar een beursvennootschap, en uiteindelijk als inspecteur bij de Belgische toezichthouder FSMA. Daar voerde ik audits uit bij banken – je kijkt dan voortdurend naar wat er níét goed loopt. Op een bepaald moment wilde ik iets doen wat mensen wél vooruithelpt. Zo rolde ik in de financiële educatie. Eerst met een focus op het Vlaamse onderwijs om daar aandacht te krijgen voor financiële educatie op school, later internationaal via de OESO. Ik werkte in landen als Armenië, Tadzjikistan en Oezbekistan aan projecten rond financiële geletterdheid. Fascinerend werk, waarbij we niet enkel keken naar pure economische of objectieve elementen, maar ook naar gedragspsychologie en -economie.

Waarom stopte dat project?

Door de oorlog in Oekraïne viel de financiering van mijn OESO-project weg. Dat was voor mij het sein om terug te keren en zelfstandig aan de slag te gaan. Met al die kennis wilde ik impact maken in mijn eigen land. Ik richtte Dagelijks Geld op en besloot me te richten op de werkvloer. Daar bereik je iedereen: van magazijnmedewerker tot manager. Mensen die in hun jeugd nooit financiële educatie hebben gehad en uit eigen beweging ook geen opleiding rond geldzaken hebben gevolgd, en daar nog altijd de gevolgen van dragen.

Waarom is het zo'n probleem als mensen geen grip hebben op hun geld?

Omdat het hun hele leven beïnvloedt. Financiële stress zorgt voor slechte nachtrust, slechtere gezondheid, minder focus op het werk. Mensen komen in de knoop, voelen zich machteloos en het raakt ook hun geluk. Uit onderzoek blijkt dat financiële rust de belangrijkste basis is voor tevredenheid in het leven, en toch hebben we het er nauwelijks over. In België is twee derde van de mensen financieel ongezond. Dat is geen individueel probleem – dat is structureel. Het onderwijs is belangrijk, maar wie nu op de werkvloer staat – tussen de 20 en 60 jaar – heeft die kans gemist. Ze hebben nooit geleerd hoe je een loonstrook leest, hoe je een spaarbuffer opbouwt, of hoe je een krediet herkent. En dan ontstaat er schaamte. Mensen durven geen vragen te stellen, tekenen contracten die ze niet begrijpen, en raken verstrikt in maandelijkse afbetalingen zonder dat ze het beseffen.

Hoe helpt jouw organisatie die mensen op de werkvloer?

Het begint met het wegnemen van schaamte. Veel mensen denken: ‘Zo’n sessie is toch alleen voor mensen met schulden?’ Nee, het is voor iedereen. En dat vertel ik ook letterlijk: twee op de drie Belgen zijn financieel ongezond, de Nederlanders doen het wat beter. De kans is groot dat werknemers worstelen met geld, en dat is niet hun fout. Je hebt het nooit geleerd, en dat is precies waarom we dit nu aanbieden. Als mensen dat beseffen, ontstaat er ruimte voor verandering. In onze sessies leggen we de basis uit: wat zit er in je loon? Hoe werkt sparen? Wat is het verschil tussen een aankoop en een krediet? Waarom betaal je soms 1500 euro voor een smartphone die je ook voor 700 euro had kunnen kopen? En wat staat er eigenlijk in dat verzekeringscontract? Mensen denken vaak: ik ben niet slim met geld. Maar het gaat niet om slim zijn – het gaat om begrijpen wat je tekent en durven acties te ondernemen. En bij het ontwikkelen van deze competenties helpen wij.

Wat is de rol van de werkgever hierin?

Die is cruciaal. Werkgevers bereiken mensen op een plek waar ze al zijn, zonder drempels. Ze kunnen educatie structureel aanbieden, net zoals ze ook investeren in fysieke en mentale gezondheid. Tien jaar geleden was het ondenkbaar om op kantoor een yogamatje uit te rollen, maar vandaag is dat doodnormaal. Waarom zou dat bij financiële educatie anders zijn? Er zijn bedrijven die nog twijfelen: is dit wel onze verantwoordelijkheid? Is het niet privé? Maar als je weet dat gelukkige, financieel gezonde werknemers beter functioneren, dan is het gewoon slim beleid. Veel bedrijven starten met een korte sessie. En dan blijkt: er komen veel meer mensen opdagen dan verwacht. Want iedereen heeft vragen over geld, van productiearbeider tot teamleider.

Wat is jouw ervaring tot nu toe?

Altijd positief. In productiebedrijven leggen we bijvoorbeeld de hele band stil voor een sessie, zodat iedereen tegelijk kan meedoen. En mensen vinden het fijn. Ze voelen zich gehoord, serieus genomen. Ze krijgen kennis én zelfvertrouwen. We maken hen bewust van hun situatie, en geven kleine, haalbare stappen: hoe leg je een buffer aan? Waar kun je betrouwbare informatie vinden? Hoe stel je vragen als je iets niet begrijpt? Dat is de kracht: je leert mensen niet alleen rekenen, maar ook vragen stellen, keuzes maken, en nee durven zeggen. Dat is zó waardevol.

Wat zou er nog moeten gebeuren op beleidsniveau?

In België staat financiële educatie inmiddels in het curriculum van het secundair onderwijs, maar dat is nog beperkt. Wat ik graag zou zien, is dat er een welzijnsbudget komt voor werknemers. Daarmee kun je zelf kiezen of je het inzet op mentale hulp, een diëtist, of – inderdaad – een sessie over geld. Laat mensen zélf bepalen wat hun welzijn versterkt. En steun bedrijven die hierin willen investeren.

Wat hoop je uiteindelijk te bereiken?
Dat financiële educatie op het werk even vanzelfsprekend wordt als een fruitmand of een sessie mindfulness. Dat we als samenleving inzien: geld is geen taboe, het is een essentieel onderdeel van welzijn. En dat mensen – op hun eigen tempo – grip krijgen op hun geld, rust vinden in hun hoofd, en hun leven een beetje lichter wordt. Als dat lukt, is mijn missie geslaagd.

Over Bas Hakker

Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden