‘There is some unique quality in the way Jaap Boonstra has succeeded in bringing together a very rich set of experiences and recreate them against a background of sound ideas and concepts. This book offers inspiration that turns into practical cues for those wanting to manage and change the subtle threads of organizational culture,’ schrijft Alfons Sauquet, Dean of ESADE Business School. Mooie woorden die zonder meer als extra bekroning mogen worden opgevat.
Boonstra concludeert in zijn boek nogal wars dat bedrijven die erin slagen de interne cultuur te veranderen nooit het woord cultuur in de mond hebben genomen. Zijn zoektocht naar de factoren die een cultuurverandering hebben doen slagen, bracht hem tot de conclusie dat bij bedrijven waar programma’s goed verliepen het woord cultuurverandering vrijwel niet gebezigd werd. Een andere opvallende factor is de stapsgewijze aanpak. Bovendien blijkt duidelijk dat cultuurverandering niet voorbehouden is aan de top van een bedrijf. ‘Veranderprogramma’s kunnen overal in een organisatie worden geïnitieerd. Wel is het zo dat ze door de top ondersteund moeten worden,’ zegt Boonstra in een interview.
In het algemeen kun je zeggen dat de ‘leiders in cultuurverandering’ niet zweren bij een methode. Welke aanpak wordt gekozen hangt af van de aanleiding: een crisis verlangt een andere aanpak dan een fusie. Nog belangrijker is het dat die leiders in cultuurverandering overal in de organisatie kunnen opereren. Het zijn de mensen die initiatief nemen, hun nek uitsteken en bestaande patronen in discussie brengen. Verandering van organisatiecultuur is daarbij dus niet alleen een zaak van topmanagers, ook al is een cultuurverandering lastig zonder hun steun. Dixit Boonstra.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.