Ben Tiggelaar is zo’n voorbeeld. Dat is eigenlijk al geen spreken meer, dat is ‘entertainen’. Dat Tiggelaar boeken is gaan schrijven, komt ook weer voort uit zijn spreken: de reeks Management Classics dat weer de basis is voor zijn succesvolle boek MBA in één dag. Jos Burgers is ook een uniek voorbeeld van een begenadigd spreker. Als je zijn boeken leest, hoor je hem spreken. Dat spreken eigenlijk heel moeilijk is, blijkt uit de onderzoeken die gedaan zijn onder (top)managers en hun openbare optredens. Hoewel vaak stevig geprepareerd door een communicatiemanager, loopt het sommigen soms dun door de broek.
Managementboek organiseert regelmatig ‘auteur events’, of boek events. Een unieke gelegenheid om de schrijver over zijn werk te horen praten en met hem of haar in gesprek te gaan. Best wel een unieke dienst! Als aanvulling op de spreekvaardigheden of een extra stimulans ‘to whom it may concern’ is er het boek Winning Strategies for Power Presentations van Jerry Weissman (naast Presenting to Win).Weissman put uit een rijke bron van honderden begenadigde en inspirerende sprekers zoals Stephen R. Covey, Deepak Chopra, Winston Churcill, Bill Clinton en John F. Kennedy. Een paar gouden tips.
Een spreker moet een verhaal hebben. Als er een boek aan het verhaal ten grondslag is dat een mooie start. Inspirerende te beluisteren tekst heeft wel een andere ‘klank’ dan te lezen tekst. Kleurrijke woordkeus kan daar enorm bij helpen.
Elk verhaal is gebaat bij plaatjes. Schrijvers durven dat vaak niet. Maar mensen zijn visueel en auditief ingestelde zoogdieren en krachtige afbeeldingen ondersteunen het praten enorm. Overweeg in dit verband eens het gebruik van Prezi (zie Presenteren met Prezi van Hedwyg van Groenendaal). De manier waarop je binnen Prezi een presentatie moet opzetten dwingt je al over de verhaalstructuur na te denken. Of neem Dan Roam’s Bla Bla Bla - Wat te doen als woorden niet werken even ter hand. Een goede combinatie tussen afbeeldingen en een korte zin op de slide (de samenvatting!) creëert een supermanier voor de luisteraar om het betoog te volgen. Beschouw wat je zegt als bijschrift van de afbeelding!
Het belangrijkste advies van Weissman: oefenen, op toon en houding, en oefenen. En doe wat met je handen. Gebruik ze om je woorden kracht bij te zetten. Als je publiek aanspreekt, wijs naar ze.
Tot slot: vermijd onbekend dus gevaarlijk terrein. Ook al moet je soms vragen beantwoorden. Hoe goed voorbereid ook, een vervelende vraag brengt je genmakkelijk uit evenwicht. Creëer bedenktijd op een positieve manier, door de vraag even te herformuleren. Het publiek hoort nu de vraag uit uw mond. Inclusief uw intonatie en nadruk. Het antwoord blijft uiteindelijk uw verantwoordelijkheid. Daar helpt geen ‘Weissman’ tegen.
En wie niet wil lezen maar wil horen hoe een professionele presentatie klinkt, luistert even naar deel IV uit de serie Management Toolbox: Presenteren.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.