Het is in belangrijke mate natuurlijk een mannenfeestje, dat managementboeken gebeuren. Procentueel is het aandeel mannelijke auteurs hoog. In onderhavige longlist is dat 70 procent mannen versus 30 procent vrouwen. Nog meer cijfertjes: 13 van de 45 boeken zijn geschreven door minimaal één vrouw als (co)auteur, er zijn 5 boeken in de lijst die uitsluitend door één vrouwelijke auteur geschreven zijn, tegen 24 boeken door een mannelijke auteur. Cor Molenaar met 2 titels in de lijst telt dubbel. In het uitgeefdomein lopen overigens weer meer vrouwen rond, ook een interessante constatering!
Tijdens mijn eerdere jury-arbeid (in 2006 en 2007) was het aandeel shortlist kandidaten van vrouwelijke kunne op een vinger te tellen: het duo Monica Bührs en Elisa de Groot (Stratego voor vrouwen). De jury had die twee jaar geen vrouwen in zijn gelederen. De kansen op een vrouwelijke winnaar zijn met maar liefst twee vrouwen in de jury aanzienlijk gestegen. Juryvrouwen Mireile Schrijnemaekers en Mabel Nummerdoor (Miss Marketing) staan garant voor feminiene aandacht. Voor aandacht dus want op een voorkeur zijn ze nog niet betrapt.
Wordt vervolgd!
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.