De zeeën zitten vol plastic, de rivieren met metalen en de lucht met kooldioxides. Tijd om te bedenken hoe in uw bedrijf hier op ingespeeld kan worden? Een goede aanzet is natuurlijk te vinden in het Managementboek van het Jaar Zaken doen in de nieuwe economie.
Inspiratie voor het volgende jaar kan verder opgedaan worden in de boeken Blauwe economie van Gunter Pauli en Derde industriële revolutie van Jeremy Rifkin. Pauli beschrijft een model om alle elementen in de keten van een productieproces en product te kunnen hergebruiken. Of waarde te geven in een volgende stap van de keten. Een afvalproduct kan weer een basis vormen voor een andere keten. Zo gaat niets verloren en blijft er geen schadelijk restproduct achter.
Rifkin is in Amerika dé aanjager van de discussie over het gebruik van duurzame energiebronnen. Het heeft de door olie groot geworden Rockefeller familie inmiddels de ogen geopend. Rifkin ziet het breed gebruik van duurzame energiebronnen als het startpunt van grote wijzigingen: in de politieke verhoudingen en het onderwijs. Beide met een stevig fundament in de Industriële Revolutie is hun basis model achterhaald.
Er is economisch nog een andere discussie gaande. In Het tweede machinetijdperk laten auteurs Erik Brynjolfsson en Andre Mcafee zien wat de consequenties kunnen zijn van de inzet van slimme machine gekoppeld aan internet. Zelfrijdende auto’s, drones die post bezorgen en 3D printers om maar drie voorbeelden te noemen. Hoe werken we straks samen met machines? Hoe beïnvloedt het ons werk? Wat gaan we doen met alle tijd die we vrij krijgen? De inzet van tientallen apparaten in het naoorlogse huishouden gaf vrouwen zoveel tijd dat ze serieus konden participeren op de arbeidsmarkt. En dat is maar 60 jaar geleden gestart. Wat gaat de robotisering nog meer teweeg brengen?
Mooie vragen voor onder de kerstboom en zinvolle vragen om 2015 mee te beginnen.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.