Er zijn nog steeds ondernemers in het MKB, die denken dat de 4 P's van de MarketingMix De Heilige Graal zijn. Misschien ook wel logisch. Want, wie is er niet mee opgegroeid? De 4 P's (Product, Prijs, Plaats, Promotie) waren voor mij tijdens studie én bij de eerste marketingbanen immers ook altijd dé basis om professioneel marketingbeleid voor het bedrijf te formuleren.
Maar de tijden veranderen.
U zult het met me eens zijn dat de tijdgeest van nu gecompliceerder in elkaar zit en dat de dynamiek wezenlijk anders is dan die rustige - relatief makkelijke en overzichtelijke - traditionele jaren '80 en '90. Precies daarom verwonder ik me er over dat veel bedrijven - met name in het midden- en ondersegment van het MKB - nog ‘zweren' bij die 4 P's. Ik zie zelfs dat op HBO- en universitaire opleidingen waar de vakken marketing en communicatie worden gegeven, de 4 P's nog altijd de basis blijken.
Dat kan beter, dacht ik een aantal jaren geleden. Dat móet beter.
Benutten van potentie in het MKB
Want, dat prachtige bedrijfsleven van Nederland heeft potentie maar wordt het niet eens tijd dat we die gaan benutten? Dat is overigens niet alleen in het belang van de BV Nederland als geheel, maar zeker ook voor de individuele ondernemers. Die willen namelijk groeien!
Ik heb er mijn persoonlijke ondernemersmissie van gemaakt. De marketingcode met de 69 C's van slimme communicatiemarketing, zag het levenslicht. Oftewel: de 69 bouwstenen op weg naar een betere bedrijfsprofilering, de juiste klanten en méér omzet. Het einddoel? Juist ja, strategische bedrijfsgroei.
Routekaart
Het model waarmee ik al jaren met succes werk voor mijn klanten en opdrachtgevers, is nu eindelijk in boekvorm verschenen met vanzelfsprekend de strategische routekaart, (die via een QR-code in hoge resolutie is te downloaden), die elke lezer-ondernemer de benodigde handvatten biedt om structuur aan te brengen in zijn eigen marketinginspanningen.
Al zeg ik het zelf: het is ‘ideaal' voor ondernemers die weten dat ze ‘iets' aan marketing moeten doen, maar zich afvragen waar precies te beginnen. En, als ze dat dan al weten, wat is dan de volgende stap?
De MarketingCode is een toegankelijk boek. Ja, je kunt zeggen dat het een managementboek is. Maar ik zeg vooral dat De MarketingCode de ideale blauwdruk is voor een goed marketingplan.
De 69 C's
In elk van de 69 één-minuut-hoofdstukjes wordt één van de 69 C's van communicatiemarketing uitgelegd.
Enkele voorbeelden:
de C van Customer Journey,
de C van Chutzpah,
de C van Content,
de C van Competences,
de C van Covid-19,
de C van Crisismanagement,
de C van Catwalk,
de C van Cheerleader etc etc.
De lezers zullen de 69 C's beschouwen als handige eye-openers, die inspireren en waarvan de lezers ook met zekerheid zullen zeggen: 'Ah... zo heb ik het nog niet bekeken. Daar kan ik wat mee doen in mijn bedrijf!'
Dát laatste is dan ook precies wat ik wil bewerkstelligen met De MarketingCode. Dus, dat kleine en middelgrote bedrijven die vaak géén eigen marketing- en/of communicatieafdeling hebben, er toch in slagen om ‘iets' te doen. Dat ‘iets' zet zoden aan de dijk.
Nu het boek gereed is, snap ik waarom ik zo genoot van het schrijfproces. Ik was bezig met het ontwikkelen van een andere standaard voor het MKB. Het werd de nieuwe Heilige Graal voor het MKB. Juist ja: de MarketingCode!
Over Jerry Helmers
Jerry Helmers (1968) is Founder / Sr. communicatieadviseur bij de Crown Media Groep, eigenaar van debat-trainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub en sinds 2011 vaste columnist bij De Financiële Telegraaf. Hij is de auteur van De MarketingCode.