Je hebt ondernemers die het een na het andere briljante idee uit hun mouw schudden en er dan vaak moeite mee hebben om dat briljante idee daadwerkelijk te realiseren. En je hebt ondernemers die bij toeval op een idee stuiten en dat dan weten te executeren. Ik ben meer van het tweede type. Ik vergelijk ondernemen vaak met van een klif springen en terwijl je naar beneden valt, nog even een vliegtuig in elkaar zetten.
In 2021 in een kantoortje van drie bij vier meter, gehuurd bij Utrecht Inc., ging onze startup ‘SnappCar’ van start. Met een beginkapitaal van 25.000 euro (de eerste prijs in de McKinsey new venture wedstrijd), omgekeerde spaarpotten en het maximaal belenen van persoonlijke bezittingen begint SnappStory.
Waar gaat SnappStory over?
Toen ik begon met schrijven leek het uitsluitend een managementboek te worden, maar gaandeweg werd het verhaal steeds persoonlijker. Ik wilde absoluut geen ‘kijk mij eens de geslaagde ondernemer uithangen’-boek schrijven want daarvan zijn er al te veel. Daarom heb ik gekozen om mijn zakelijke reis met SnappCar te combineren met mijn persoonlijke reis als mens. In acht hoofdstukken deel ik de ontelbare aantal showstoppers waar ik tegenaan ben gelopen op zowel zakelijk als persoonlijk vlak en de tips & tricks om niet in dezelfde valkuilen te stappen.
Ook komen mijn vrouw, familie, kinderen, collega’s en zelfs mijn coach aan het woord in SnappStory. Als je het helemaal platslaat is mijn boodschap in dit boek dat als je iets wilt bereiken, je je met volle overgave in moet zetten. Zo veel mensen hebben geweldig goede ideeën maar laten zich tegenhouden door, vaak zelf opgelegde, obstakels. Voor mij is omgaan met weerstand en conflict een integraal onderdeel van ondernemen en het leven. Ze motiveren mij juist extra om ervoor te gaan. Ik heb mijn eigen weg gevonden op een eigenzinnige manier die velen lijkt aan te spreken. Met SnappStory geef ik een uniek kijkje in de keuken van SnappCar, de wereld van Startups, maar ook in mijn eigen keuken waar ik de grenzen af en toe, misschien te vaak, flink heb overschreden.
Wat ik hoop te bereiken is dat je na het lezen van dit boek je belemmerende overtuigingen links durft laten te liggen en je wat extra handvatten en inspiratie hebt om de grote en kleine uitdagingen in je leven het hoofd te kunnen bieden.
Voor wie is dit boek?
SnappStory is niet alleen interessant voor startups of ondernemers, maar eigenlijk voor iedereen die iets wil bereiken in zijn of haar leven. Iedereen die een idee heeft, maar het niet durft uit te voeren. Mijn ervaring is dat als je een flinke portie lef je leven in combinatie met een vleugje naïviteit al heel ver komt. De SnappTips die ik in het boek deel zijn daarmee toepasbaar voor zo ongeveer iedereen met ambitie. Natuurlijk is het extra boeiend als je een onderneming hebt of wilt starten en helemaal als dat een onderneming is met een maatschappelijk doel zoals SnappCar.
Victor van Tol is serieel sociaal ondernemer, die met zijn initiatieven de deeleconomie stimuleert en verspilling wil voorkomen. Naast managementervaring in de reisbranche voor bedrijven als KLM en BCD Travel, heeft hij met succes diverse start-ups gelanceerd, zoals Advito en Teezir. Hij is vooral bekend geworden als medeoprichter en CEO van het innovatieve autodeelplatform SnappCar.
Anka Jacobs is een veelzijdig schrijfster. Ze schrijft voor alle leeftijden, in zowel het Engels als het Nederlands. Haar boeken zijn uitgegeven door Just Entertainment, Boom, Noordhoff en EduActief. Verder schrijft ze bedrijfsbiografieën en is ze ghostwriter voor verschillende bekende en minder bekende Nederlanders.
Ze zijn de auteurs van SnappStory.