Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Het Switchboard - Een actiegerichte aanpak voor hardnekkige problemen

‘Het Switchboard‘ is rijk aan toegankelijke canvassen die jou en je organisatie helpen een hardnekkig probleem aan te pakken. Denk aan problemen die blijven liggen, waar omheen gewerkt wordt, en die onbevredigend worden ‘opgelost‘. Alle technieken zijn actiegericht en gebaseerd op beproefde methoden en theorieën. 

Vivian Boumans | 1 juli 2024 | 3-4 minuten leestijd

Wij, Vivian en Ina, kennen elkaar van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Beiden werkten wij met de organisatie aan ingewikkelde verandervraagstukken. Na de AFM zijn we, ieder in onze eigen praktijk, organisaties gaan helpen om met een andere bril naar hun vraagstukken te kijken. Wat wij zien is dat organisaties problemen proberen te lossen op dezelfde manier waarop de problemen zijn ontstaan. Het is niet zo gek dat het resultaat dan niet echt tot verbetering of verandering leidt.

Reflecteren

In Het Switchboard bieden wij manieren om anders naar een vraagstuk te kijken, waardoor ook weer andere interventierichtingen mogelijk zijn. Wij praten niet graag over ‘oplossingen’. Een oplossing zet een situatie opnieuw vast. Beter is om steeds opnieuw te blijven reflecteren en vanuit andere perspectieven naar de situatie te kijken. Dat wil niet zeggen dat je de hele tijd droog aan het analyseren bent. Integendeel, Het Swichboard is een dóeboek om op nieuwe gedachten te komen.

Braindump

Het boek begint met een Braindump. Je benoemt alle gedachten die in je opkomen. Of het nou grote en kleine gedachten zijn. Het is belangrijk om die gedachten op te schrijven. Vaak spelen er namelijk een hele hoop aannames, opvattingen en interpretaties in je vraagstuk. Die bepalen hoe een vraagstuk zich ontwikkelt, vaak zonder dat je je ervan bewust bent.

Perspectief

In het hoofdstuk De Verdieping bepaal je vervolgens vanuit welk perspectief je met je vraagstuk aan de slag wilt. Wat denk je eerst te moeten onderzoeken? Als je er achterkomt dat dat perspectief misschien niet het het juiste is, dan switch je gewoon naar een ander perspectief. Je kan door het hele boek heen steeds de verbreding of de verdieping opzoeken.

Verhalen

Wanneer je merkt dat je vast zit in een vraagstuk helpt het bijvoorbeeld om op zoek te gaan naar de verhalen van anderen. Dat geeft je inzicht in hoe er ook anders over jouw vraagstuk wordt gedacht. Dat kan enorm helpen een interventierichting te kiezen. Dit canvas staat in het hoofdstuk Wat. In dit deel onderzoek je je vragen over inhoud en perspectieven. Merk je dat jouw vraagstuk misschien meer gaat over wie er mee doen of juist niet, of over rollen en verantwoordelijkheden, dan switch je naar het hoofdstuk Wie. Of je ontdekt dat jouw vraagstuk meer over gewoontes en patronen gaat, dan switch je naar het hoofdstuk Hoe. Wanneer blijkt dat je misschien te veel in- of uitzoomt als je naar je vraagstuk kijkt, switch dan naar het hoofdstuk Waar.

Swichboard

Deze verschillende perspectieven Wat, Wie, Hoe en Waar hangen natuurlijk altijd met elkaar samen. In het Swichboard hebben wij ze uit elkaar getrokken om dieper op een onderdeel van je vraagstuk in te kunnen gaan. Het ene perspectief helpt je ook om erachter te komen of je een ander perspectief nodig hebt en dat je dus moet switchen.

Het Switchboard eindigt met het hoofdstuk En Nu Verder. Daar kom je aan als je al een hele reis achter de rug hebt. Je hebt inmiddels een idee van wat er echt speelt en je gaat op zoek naar interventies. Hoe anders interventies soms ook lijken, meestal kies je onbewust voor interventies die lijken op wat je al kent. Dit hoofdstuk biedt stappen om bewust op zoek te gaan naar andere interventierichtingen. En de mogelijkheid om terug te switchen, wanneer je tot het inzicht komt dat je nog een verdieping op een onderwerp nodig hebt.

Over Vivian Boumans

Vivian Boumans en Ina Sok kennen elkaar van de Autoriteit Financiële Markten. Zij hielden zich, in verschillende functies weliswaar, beiden bezig met ingewikkelde vraagstukken. En ze werken beide met organisaties aan verandervraagstukken.

Over Ina Sok

Ina Sok is beeldend kunstenaar. Daarnaast heeft zij 14 jaar bij de AFM gewerkt in diverse functies en uiteindelijk als senior adviseur corporate communicatie. De kennis en ervaring op deze beide gebieden combineert zij in haar huidige werk. Met haar bedrijf Creativity in Company helpt zij organisaties om innovatiever, flexibeler en daarmee productiever te worden. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden