Richard: ‘Ons boek Sales zonder Bullshit is eindelijk uit! Mijn hemel, wat hebben we hier lang naar uitgekeken, toch, wat vind jij ervan, dat het er nu is?’
Marjolein: ‘Pff, spannend wel hoor. Ik bedoel, ik sta er 100% achter en ben er mega trots op, omdat we allebei weer een stap verder zijn gegaan in het delen van onze kennis…maar het is ook een heel persoonlijk boek, dus dat vind ik best eng. Jij?’
Richard: ‘We hebben wel het hart op de tong in deze, hè. Maar dat moet ook, ik vind dat juist goed. De tijd dat we alles maar ophangen aan goeroes en succesverhalen mag wel afgelopen zijn. Sales is een prachtig vak, LinkedIn een geweldige tool, maar die bullshit die daar af en toe bij komt kijken, daar was ik wel een beetje klaar mee. Dus hup: een boek vol tips, tricks, inzichten, onze persoonlijke struggles open en bloot, zonder bullshit. Kom maar door!’
Marjolein: ‘Oké, laten we erin duiken dan. Waarom denk je dat de meeste businessboeken over LinkedIn en sales niet werken voor de gemiddelde professional?’
Richard: ‘Het grootste probleem is dat ze allemaal dezelfde uitgekauwde adviezen herhalen. Wij vertellen je niet alleen wat je moet doen, maar vooral waarom strategieën werken in de echte wereld. Dan ga je het snappen en kun je ermee spelen. Dat maakt verschil.’
Marjolein: ‘Precies, zoals die keer dat ik een enorme deal sloot door gewoon mezelf te zijn op LinkedIn. Ik dacht dat ik met die kwetsbare post over hoe het echt zat mijn business om zeep zou helpen en nooit meer iemand met me wilde werken. Ik heb mijn laptop dichtgeklapt en pas de volgende dag weer geopend. Toen vond ik niet alleen veel herkenning, maar ook een knaller van een deal waar ik allang op hoopte. Daar ben ik nog stil van, maar inmiddels begrijp ik het wel.’
Richard: ‘Dat is een hele mooie! Authenticiteit is alles. Mensen kopen van mensen. Ze willen connectie met wie jij echt bent, niet met een façade. Dit boek leert je hoe je dat online kunt doen, op een manier die zowel persoonlijk als professioneel is.’
Marjolein: ‘Wat denk je dat onze lezers zullen vinden van het hoofdstuk over 'verkopen zonder te verkopen?’
Richard: ‘Ik denk dat ze de eerlijkheid verfrissend vinden. De beste sales gaat over relaties opbouwen en vertrouwen winnen. Niemand wil zich ‘verkocht’ voelen. Makkelijker gezegd dan gedaan, denk je misschien, maar dat valt wel mee. Als je maar weet waar je moet beginnen en met welke intentie je zo’n gesprek in gaat. Dan kan iedereen knettergoed worden in sales.’
Marjolein: ‘Nou, ik ben het daar niet mee eens. Ik ben geen verkoper en dat vind ik prima. Ik deel liever kennis en lever waarde online. Op die manier hoef ik nooit een salesgesprek te voeren, veel fijner.’
Richard: ‘Maar juist dat is ook sales! Of je nu een post op LinkedIn plaatst of in een verkoopgesprek zit, focus op wat de ander nodig heeft, lever die waarde, niet op wat jij wilt verkopen. Jij bent ook van de sales, al heb je dat misschien niet door.’
Marjolein: ‘Hmm, oké, maar dan een derde tip: wees sceptisch. Neem niet alles wat je leest of hoort als de absolute waarheid. Test dingen uit, meet je resultaten en trek je eigen conclusies.’
Richard: ‘Precies en daarom bieden we je in Sales zonder Bullshit echte inzichten die je kunt toepassen. Ik zeg het je: haal je boek, duik erin en je kiest zelf waar je Team Richard bent en waar Team Marjolein.’
Over Marjolein Bongers
Marjolein Bongers is een ervaren trainer, spreker en autoriteit op het gebied van LinkedIn en oprichter van House of Social Media. Marjolein heeft de afgelopen 13 jaar duizenden bedrijven en professionals de kracht van LinkedIn laten ervaren.
Over Richard van Kray
Richard van Kray is oprichter van trainingsbureau De Klantbetekenaars en een veelgevraagd spreker. Hij is medebedenker van de filosofie Sales vanuit je Hart®, die je leert om écht van betekenis te zijn voor de klant. Zijn boek 'Sales vanuit je Hart' staat al jarenlang bovenaan de bestsellerlijsten. In november is zijn nieuwe boek, geschreven met Marjolein Bongers, Sales zonder bullshit uitgekomen.