Er is altijd wel iets dat dringend moet worden gedaan en echt niet kan wachten. Eerst al die mailtjes van collega’s beantwoorden, daarna nog die klant terugbellen en natuurlijk dat kwartaaloverleg voorbereiden en bijwonen. En dan hebben we het nog niet eens over alle privé rompslomp die in de vorm van boodschappen, koken en het huishouden doen iedere dag weer terugkomt.
Tja … dat moet toch ook allemaal echt gebeuren? Je hebt geen keuze, want het hoort erbij. Als je de tijd had, zou je allang aan dat grote project zijn begonnen dat al maanden op je agenda staat, toch?
Tijd genoeg!
Stop met al die excuses! De tijd die je nodig hebt, is er namelijk wel … als je maar de juiste keuzes maakt. Want wees eerlijk: vandaag had je wel tijd genoeg om al die nutteloze mails te beantwoorden, doelloos rond te dwalen op LinkedIn of om te klagen tegen je collega over het gedrag van die klant.
Dus ... hoezo geen tijd? Tijd genoeg. Maar je besteedt het gewoon aan andere dingen.
Een kwestie van tijd maken
Stel je eens voor: in de ochtend loop je de keuken in en de afwasmachine is gaan lekken. De hele keuken staat onder water. Wat ga je dan doen? Juist! Je stopt direct met waar je mee bezig bent. Je begint met dweilen om de schade te beperken en belt vervolgens direct een loodgieter.
Tijd heb je niet, die moet je maken! En als iets maar belangrijk genoeg voor je is, lukt wel.
Start dus ook maar snel met ‘dweilen’ in jouw tijdsbesteding. Kijk eens kritisch naar wat je doet met je tijd. Heb je écht geen tijd of kun je er gewoon wat slimmer mee omgaan?
Een paar vragen om je daarbij te helpen:
1. MOET wat je allemaal doet ook écht gebeuren? Waarom doe je het? Wat levert het jou of de organisatie op? Wat gebeurt er als je het (niet) doet?
2. Kies je bewust om het te doen of doe je het vanuit een AUTOMATISME, omdat je dit nu eenmaal altijd zo doet?
3. Moet het dan persé NU gebeuren? Of kan het eigenlijk best wel even wachten?
4. Van WIE moet het dan? Doe je het echt voor jezelf of omdat (je denkt dat) anderen dit van je verwachten?
5. Of ben je vooral druk met van alles omdat je WEGVLUCHT van de dingen die je eigenlijk zou moeten doen?
Hoe zit het bij jou? Heb je écht geen tijd of lijkt dit alleen maar zo te zijn?
Het leven is te mooi …
En kom je hierbij tot de eindconclusie dat je het echt gewoon structureel veel te druk hebt en op korte termijn niet kunt snoeien in jouw takenpakket en verplichtingen? Kijk dan kritisch naar jouw tijdsbesteding en onderzoek de mogelijkheden om dit op termijn te veranderen. Bijvoorbeeld door stoorzenders aan te pakken en je werk efficiënter te organiseren. Hier kun je meer over lezen in het boek Werk Slimmer, Niet Harder.
Voel je je opgejaagd en druk? Vertraag dan juist. Neem kort de tijd om een paar keer bewust in en uit te ademen. Zeg daarbij tegen jezelf: ‘Ik heb alle tijd’. Je zult merken dat hierdoor je hartslag en ademhaling vertragen. Dat geeft de mentale ruimte die nodig is om weer helder en oplossingsgericht te kunnen denken.
Het leven is namelijk veel te mooi om altijd haast te hebben!
Over Jennefer Boskeljon
Jennefer Boskeljon is een coach, trainer en expert met vijftien jaar ervaring op het gebied van slim werken, persoonlijke effectiviteit en werkplezier. Haar doel is om werkend Nederland niet alleen efficiënter, maar ook succesvoller én gelukkiger te maken.