Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Zet jezelf op de kaart

Jezelf góéd presenteren, is nog niet zo eenvoudig. David Beckett en Sheila Schenkel geven wetenschappelijk onderbouwde tips waar je iets mee kunt. Van e-mails tot stemgebruik, van vergaderingen tot lichaamstaal. In deze preview op Zet jezelf op de kaart: het podium.

David Beckett en Sheila Schenkel | 30 juni 2016 | 3-4 minuten leestijd

Nog een paar dagen en dan geef je die belangrijke presentatie. ‘Ik móét nu aan de slides beginnen!’ schiet het door je hoofd. Alleen is dat hoofd er niet voor gemaakt om ideeën rechtstreeks in PowerPoint, Prezi of Keynote te verwerken. Schrijf daarom al je gedachten eerst uit op Post-its, precies zoals bij een brainstorm.

Schrijf alles op wat je mogelijk zou willen vertellen. Neem dan een stap terug, cluster je ideeën rond de belangrijkste kwesties, en maak hoofdstuktitels. Zet deze titels in logische volgorde, plak de Post-its in de juiste hoofdstukken en je hebt een helder, georganiseerd verhaal: nu kun je aan de slag met de slides.

Begin bij het begin

Presentaties beginnen vaak losjes; soms duurt het minutenlang voordat het onderwerp zelf aan bod komt. Sprekers denken zelden na over die stressvolle, allereerste zinnen, met alle risico van dien: geblaat in de ruimte, onbedoelde uitlatingen, een publiek dat afhaakt…

Zie de eerste 15 seconden van je verhaal als de pitch voor je presentatie. Overtuig de aanwezigen dat ze de komende 3, 10, 30 minuten hun aandacht aan jou willen geven. Stel een vraag, geef feiten over een probleem dat je oplost, of vertel in één memorabele zin wie je bent en wat je doet. Voorkom een zwabberende of kabbelende start; begin bij het begin!

Hou het begrijpelijk

Het menselijk brein sluit zich af zodra het complexe ideeën voorgeschoteld krijgt. ‘Sorry, te ingewikkeld.’ Deel wat je vertelt op in drieën, hierdoor concluderen de hersenen van je luisteraars: ‘Dit verhaal is behapbaar, dit kunnen we volgen en begrijpen.’

Je kunt ook de gehele presentatie opdelen in drieën. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben hier om te vertellen over Project X. Wat ik met jullie ga delen is: 1. Waarom we dit doen, 2. Wat we nu gaan implementeren en 3. De tijdslijn voor de toekomst.’ Het is de Kracht van Drie–waarover veel meer in ons boek.

Gebruik handen en ogen

Wanneer je in het café staat te praten met een vriend, of aan je bureau met een collega naast je, denk je niet na over je lichaamstaal: zonder erbij na te denken, maak je gebaren en oogcontact. Probeer deze manier van praten vast te houden als je voor een publiek staat.

Ben je van nature expressief en gebaar je veel, doe dat dan ook op het podium om belangrijke punten te benadrukken. Ben je rustiger van aard, wat meer afgewogen, prima; neem dat dan mee in je presentaties.

Expressief of kalm: zorg dat je oogcontact maakt met de aanwezigen. Het is dé manier om iemand bij je verhaal te betrekken – en niemand vindt het fijn uitgesloten te worden!

Eindig met impact

Mensen zijn in sommige opzichten heel simpel: we onthouden wat ons als laatste is verteld. Voorkom daarom dit veelgebruikte, slappe einde: ‘Eeeh, ja, eh… Dat was het denk ik wel, ja…’ Het beïnvloedt namelijk wél het beeld en het gevoel waarmee luisteraars de zaal uit lopen, hoe ze denken over jou als professional, het bedrijf dat je representeert en het idee dat je vertegenwoordigt.

Heb een duidelijk afrondingsplan: geef een afsluitende samenvatting, een duidelijke call to action, en herinner hen eraan wie je bent en wat je doet. Sluit af met een duidelijk: ‘Dank u!’ Een helder signaal dat zegt: ‘Ik ben klaar, jullie mogen klappen.’

David Beckett is Pitch Coach van 300+ startups en 1000en professionals. Hij is de bedenker van The Pitch Canvas©. Sheila Schenkel is communicatiewetenschapper en schrijver. Ze zijn de auteurs van Zet jezelf op de kaart.

Over David Beckett
David Beckett has coached over 700 startups to win over €170 million in investments. He has also trained thousands of professionals in innovation teams at companies such as Google, IKEA, Booking.com, ING, Unilever and PwC, to pitch to the Board for resources for their game-changing innovation projects. He’s a TEDx speech coach at TEDx Amsterdam, CERN and Munich. David Beckett provides active and inspiring Keynote talks to large and medium-sized events and congresses. See him in action and find out more at best3minutes.com/keynote-speaker. Contact him for bookings at speaker@best3minutes.com. David also delivers interactive and transformative training for Accelerators, Corporate Innovation programs and major companies. Contact Best3minutes for more information at info@best3minutes.com.
Over Sheila Schenkel
Sheila Schenkel studeerde Mediamanagement en Communicatiebeleid aan de UvA, maar bleef ook daarna vooral geïntrigeerd door tekst en taal. Teksten dienen volgens haar doelgroepgericht te zijn, gebaseerd op bewuste keuzes en altijd prettig leesbaar. Als eindredacteur, copywriter en vertaler houdt ze zich bezig met teksten in allerlei soorten en maten: van webteksten voor corporates tot poëzie, en van jeugdboeken tot interviews met sporters.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden