Nog een paar dagen en dan geef je die belangrijke presentatie. ‘Ik móét nu aan de slides beginnen!’ schiet het door je hoofd. Alleen is dat hoofd er niet voor gemaakt om ideeën rechtstreeks in PowerPoint, Prezi of Keynote te verwerken. Schrijf daarom al je gedachten eerst uit op Post-its, precies zoals bij een brainstorm.
Schrijf alles op wat je mogelijk zou willen vertellen. Neem dan een stap terug, cluster je ideeën rond de belangrijkste kwesties, en maak hoofdstuktitels. Zet deze titels in logische volgorde, plak de Post-its in de juiste hoofdstukken en je hebt een helder, georganiseerd verhaal: nu kun je aan de slag met de slides.
Begin bij het begin
Presentaties beginnen vaak losjes; soms duurt het minutenlang voordat het onderwerp zelf aan bod komt. Sprekers denken zelden na over die stressvolle, allereerste zinnen, met alle risico van dien: geblaat in de ruimte, onbedoelde uitlatingen, een publiek dat afhaakt…
Zie de eerste 15 seconden van je verhaal als de pitch voor je presentatie. Overtuig de aanwezigen dat ze de komende 3, 10, 30 minuten hun aandacht aan jou willen geven. Stel een vraag, geef feiten over een probleem dat je oplost, of vertel in één memorabele zin wie je bent en wat je doet. Voorkom een zwabberende of kabbelende start; begin bij het begin!
Hou het begrijpelijk
Het menselijk brein sluit zich af zodra het complexe ideeën voorgeschoteld krijgt. ‘Sorry, te ingewikkeld.’ Deel wat je vertelt op in drieën, hierdoor concluderen de hersenen van je luisteraars: ‘Dit verhaal is behapbaar, dit kunnen we volgen en begrijpen.’
Je kunt ook de gehele presentatie opdelen in drieën. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben hier om te vertellen over Project X. Wat ik met jullie ga delen is: 1. Waarom we dit doen, 2. Wat we nu gaan implementeren en 3. De tijdslijn voor de toekomst.’ Het is de Kracht van Drie–waarover veel meer in ons boek.
Gebruik handen en ogen
Wanneer je in het café staat te praten met een vriend, of aan je bureau met een collega naast je, denk je niet na over je lichaamstaal: zonder erbij na te denken, maak je gebaren en oogcontact. Probeer deze manier van praten vast te houden als je voor een publiek staat.
Ben je van nature expressief en gebaar je veel, doe dat dan ook op het podium om belangrijke punten te benadrukken. Ben je rustiger van aard, wat meer afgewogen, prima; neem dat dan mee in je presentaties.
Expressief of kalm: zorg dat je oogcontact maakt met de aanwezigen. Het is dé manier om iemand bij je verhaal te betrekken – en niemand vindt het fijn uitgesloten te worden!
Eindig met impact
Mensen zijn in sommige opzichten heel simpel: we onthouden wat ons als laatste is verteld. Voorkom daarom dit veelgebruikte, slappe einde: ‘Eeeh, ja, eh… Dat was het denk ik wel, ja…’ Het beïnvloedt namelijk wél het beeld en het gevoel waarmee luisteraars de zaal uit lopen, hoe ze denken over jou als professional, het bedrijf dat je representeert en het idee dat je vertegenwoordigt.
Heb een duidelijk afrondingsplan: geef een afsluitende samenvatting, een duidelijke call to action, en herinner hen eraan wie je bent en wat je doet. Sluit af met een duidelijk: ‘Dank u!’ Een helder signaal dat zegt: ‘Ik ben klaar, jullie mogen klappen.’
David Beckett is Pitch Coach van 300+ startups en 1000en professionals. Hij is de bedenker van The Pitch Canvas©. Sheila Schenkel is communicatiewetenschapper en schrijver. Ze zijn de auteurs van Zet jezelf op de kaart.