Ik hou van inspiratie. Ik vind het geweldig om een gepassioneerde spreker te horen vertellen over zijn kijk op de wereld. Of om te horen over een prachtig voorbeeld van iemand die het ‘anders dan anders’ durft te doen.
Ik heb een hekel aan flauwekul. Ik kan me mateloos ergeren aan mensen die zonder enige onderbouwing allerhande luchtbellen de wereld in helpen. Of aan methodes, stappenplannen en managementjargon zonder inhoud. Ik heb niets met het creëren van pro-actieve, synergetische win-win-situaties die we van onderop met de factor mens proberen te integreren tot een optimaal geborgd eindresultaat.
Helaas gaan inspiratie en flauwekul vaak samen. Zeker op het gebied van succes. Daar krijgt u dagelijks allerlei recepten opgelepeld zonder dat er ook maar enig bewijs is: u moet doelen SMART maken, een elevator pitch hebben, disruptive innoveren, uzelf blijven, een unique selling proposition hebben, focussen, out-of-the-box denken en natuurlijk ook de seven habits of effective people volgen.
Door al die succesformules groeit de overtuiging dat er voor ieder probleem een oplossing is: succes is een keuze. Daarmee vergroten we helaas ook het gevoel dat mensen die niet succesvol zijn, dat aan zichzelf te wijten hebben. Als u uit uw comfort zone moet komen om succes te boeken, verwijten we dus alle ondernemers die failliet zijn gegaan dat ze laf zijn geweest. Positiviteitsgoeroes geven werklozen die na 162 afwijzingen nog geen baan hebben, het impliciete verwijt dat ze negatief zitten te doen. Of denk aan nabestaanden van overleden kankerpatiënten die zich enorm beledigd voelen door de uitspraak ‘opgeven is geen optie’. Hebben hun dierbaren te weinig gevochten?
In de wereld van succesgoeroes is geen ruimte voor individueel talent, geluk, omstandigheden en toeval. Daarmee doen we mensen die keihard werken en toch tegenslag ervaren ernstig te kort. Denk maar aan fantastische docenten die afbranden omdat ze van hun management allerlei rapportages moeten maken met SMART gestelde doelen en middagen moeten vullen om te kletsen over het nieuwe mission statement.
De meeste succesformules zijn helemaal geen onderdeel van een oplossing, maar onderdeel van een probleem. En met dat probleem ga ik in dit boek aan de slag. Om het maar eens in authentieke goeroe-taal te zeggen: u krijgt eenvoudige tools aangereikt waarmee u goeroes en hun succesformules daadkrachtig kunt bestrijden. In zeven eenvoudige stappen leert u hoe u tijdens uw eerstvolgende seminar of bij het eerstvolgende managementboek dat u leest het verschil maakt tussen inspiratie en flauwekul.
Hou dit boek in de lucht als de zoveelste trainer, goeroe of consultant komt vertellen dat het always starts with why. En ervaar daarna een enorme opluchting: u kunt weer gewoon aan het werk zonder al die flauwekul. Succes verzekerd ;-)
Richard Engelfriet is sinds 2001 dagvoorzitter, columnist en spreker. Daarnaast is hij auteur van verschillende managementboeken. De Succesillusie is zijn nieuwste boek.