Early adopters zullen wild zijn van uw idee, maar er zullen ook heel wat weigerachtige mensen zijn met opmerkingen op uw voorstel. Dit zijn de 10 meest voorkomende opmerkingen en 10 argumenten om ze te ontkrachten.
1. ‘Waarom een sociaal netwerk voor bedrijven? We hebben toch ook e-mail?’
Ja en nee. E-mail is ideaal voor eenrichtingscommunicatie. Perfect als u iemand wil informeren. Maar dat is het dan ook. E-mail is niet het geschikte medium om een conversatie te starten, om kennis, inzichten en ideeën uit te wisselen.
Neen, onze expertise is niet langer voldoende. Kennis en ideeën zouden verder moeten gaan dan de muren van afdelingen en de grenzen van een team. Om onze job goed te doen moeten we met elkaar verbonden zijn. We kunnen ons niet meer beperken tot voorspelbare processen.
2. ‘We hebben geen tijd om onze kennis te delen.’
Onze tijd is kostbaar, dat is waar. Maar wist u dat u ook tijd kan besparen door kennis te delen? U hebt namelijk sneller toegang tot informatie en nieuwe ideeën. Door kennis te delen, bouwt u een krachtig netwerk op dat u doet groeien als professional. U zal merken dat er opportuniteiten zullen opduiken én dat u er slimmer door zal worden.
3. ‘Het is gevaarlijk. Wat als er confidentiële informatie zal gedeeld worden met de concurrentie?’
Uiteraard. En dat is allemaal de schuld van technologie? Dit kan evengoed gebeuren via e-mail of op netwerkmomenten.
Natuurlijk zijn er richtlijnen nodig. Maak duidelijk wat mag en wat niet. Maar zorg er vooral dat ‘delen’ centraal staat.
4. ‘Pure tijdverspilling. Mensen worden niet betaald om hun tijd te verspillen op sociale netwerken. Ze moeten werken.’
Waarvoor wilt u uw medewerkers betalen? Om e-mails te beantwoorden en in slecht voorbereide meetings te zitten? Of betaalt u uw medewerkers liever om te denken, processen te optimaliseren, producten en diensten te verbeteren en problemen van klanten op te lossen?
De beslissing is snel gemaakt: betaal uw medewerkers voor de kennis die ze delen. Want een medewerker die zijn kennis niet deelt, kan schade veroorzaken aan uw organisatie.
5. ‘Wat is de ROI van social?’
Interessante vraag! Maar wat is de ROI van e-mail? Of bellen? Of fax?
6. ‘Heel mooi als het gaat over informele kennisdeling, maar zeker niet voor professionele doeleinden.’
Sociale netwerken voor organisaties zorgen ervoor dat kennis, ideeën en expertise snel verspreid worden. Muren tussen teams, business units, hiërarchische lagen, medewerkers en klanten worden afgebroken. Het resultaat? Meer efficiëntie, transparantie, innovatie, productiviteit, bekwaamheid, en voldoening. En, uiteindelijk, een verbeterd product en betere service.
7. ‘Het verstoort onze hiërarchie. Gevestigde waarden en traditionele werkwijzen hebben ervoor gezorgd dat we op het punt gekomen zijn waar we vandaag staan. Willen we dat nu echt overboord gooien?’
Sociale tools voor organisaties hechten minder belang aan hiërarchie. Dat is een feit. Maar die hiërarchie verdwijnt niet. De tools creëren netwerken en deze kunnen bestaan naast de bestaande hiërarchische structuren.
8. ‘Kennis is macht. Daarvoor word ik betaald, de reden waarom ik in deze organisatie ben. U wilt toch niet dat ik mezelf overbodig maak?’
Inderdaad, kennis is macht, en dat zal ook zo blijven. Maar kennis delen geeft u zelfs nog meer macht. U bouwt een sterk netwerk van intelligente mensen die u doen groeien en sterker maken. De tijd waarin u alleen uw job kon doen, is voorbij. Blijf leren van anderen, blijf uzelf ontwikkelen en word een netwerkmens. Het is aan u, niet aan uw manager, om ervoor te zorgen dat u niet overbodig wordt.
9. ‘Wie controleert dan de nauwkeurigheid van informatie?’
Social is een zelfcorrigerend systeem. De community wijzigt incorrecte informatie snel. Meer zelfs: het zal snel duidelijk worden welke personen werken met onnauwkeurige informatie. We zouden toch niet willen dat mensen dezelfde fouten blijven maken, niet?
10. ‘Het geeft onze mensen meer visibiliteit. Ook buiten de organisatie. Headhunters zouden onze medewerkers kunnen spotten en stelen van ons.’
Getalenteerde medewerkers die een stem hebben in de organisatie, zijn waarschijnlijk trotse en tevreden medewerkers. En laten we eerlijk zijn: als medewerkers echt willen vertrekken, zullen ze dat op een bepaald moment sowieso doen. We kunnen mensen niet tegenhouden als ze willen opstappen.
Isabel De Clercq is trendwatcher en de auteur van Social technologies in business.
Over Isabel De Clercq
Isabel De Clercq (1968) studeerde Romaanse Filologie. Na een carrière aan het Universitair Centrum voor Talenonderwijs aan de UGent en bij Wolters Kluwer België, is ze nu keynote speaker en consultant. Ze adviseert bedrijven en teams bij hun zoektocht naar goed en duurzaam werk. Ze verspreidt haar kennis via boeken, blogs en podcasts.
'Goed werk - een gids' is Isabel’s vijfde boek. Haar vorige boeken: 'Social Technologies in Business', 'Vernetzt Arbeiten Soziale Netzwerke in Unternehmen', 'Hybride Werken – een manifest' en 'Hybrid Work – A Manifesto'.