Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Dé Kick Ass Code voor succesvol ondernemen

Succes is geen toeval. Het vergt ook geen hogere wiskunde.  Succes volgt een bepaalde route. Als je weet hoe die loopt en rekening houdt met een aantal marketing wetmatigheden, is het helemaal niet zo ingewikkeld een succes van je bedrijf te maken.

Véronique Prins | 31 oktober 2019 | 3-4 minuten leestijd

Veel van de huidige ondernemers/ ZZP'ers zijn niet als ondernemer geboren. Ze zijn wel briljant in wat ze doen en starten op die basis hun eigen bedrijf. Excelleren in je vak is echter niet voldoende om een succesvol bedrijf op te bouwen, het vraagt ook van je dat je écht een ondernemer bent. Sterker nog, ik geloof dat doorzettingsvermogen het in de meeste gevallen wint van talent. Succesvolle ondernemers weten het spel beter te spelen.

Mijn boek ‘Dé Kick Ass code voor succesvol ondernemen' leert je in 10 hoofdstukken de route naar een bedrijf en een goed inkomen. Geen rocket science, gewoon een kwestie van logisch nadenken, kansen zien en zelfleiderschap tonen.

Stap 1; Begraaf je bescheidenheid

Bescheidenheid maakt je de ideale schoondochter of -zoon. De markt gaat echter niet voor ‘lief' of ‘aardig' maar voor ‘goed'. Heb vertrouwen in wat je doet, ga voor je waarde staan.

Stap 2; Wees de baas

Veel ondernemers gedragen zich als een werknemer in hun eigen bedrijf. Succes vraagt om zelfleiderschap, ook bij tegenslag. Word de CEO van je eigen toko.

Stap 3; Ga all-in of all-out, success kan niets met een beetje

Velen zijn parttime ondernemer. Dat zegt niet over het aantal uren dat je werkt maar over commitment. Je kunt niet ‘een beetje' een relatie hebben of zwanger zijn. Succes kan ook niets met een beetje.

Stap 4; Steek je kop boven het maaiveld uit

Als je je presenteert als één van de 50 tinten grijs, dan word je nooit meer dan gemiddeld succesvol. In de huidige markt zijn veel ondernemers die exact dezelfde boodschap delen voor exact dezelfde prijs. Zorg voor een visie die schuurt, dan kiezen klanten om jou voor jou.

Stap 5; Luier aan en gaan

Iemand vroeg me ‘wat nu als je risicomijdend bent?' Prima, word dan vooral geen ondernemer. Je bent er nooit volledig klaar voor, je weet nooit alles, het is nooit het juiste moment. Je grootste angsten overwin je door in actie te komen.

Stap 6; Stop met denken, start met doen

Je kunt de meest prachtige plannen maken, het kan er op papier nog zo waanzinnig uitzien, als je niet ‘gaat doen' gebeurt er niets.

Stap 7; Kap met het gedoe over geld

Een bedrijf draait om geld verdienen. Is dat niet jouw doel, start dan geen bedrijf maar richt een stichting op.

Stap 8; Stel doelen waar je minimaal een beetje buikpijn van krijgt

Een doel stellen zorgt voor focus. Het helpt je bij het nemen van besluiten en het bepalen van prioriteiten. Baseer je doel op wat je nodig hebt, niet op wat ‘reëel' is.

Stap 9; Start with the end in mind

Ga van ‘ik doe maar wat en hoop dat het werkt'-marketing naar een manier van werken die je de regie over je omzet geeft. En daarmee vrijheid. Zoiets heet een plan.

Stap 10; Keep It Simple Stupid

Als succesvol worden ingewikkeld was, dan was ik het niet. Veel ondernemers maken dingen nodeloos ingewikkeld en daarom werkt het niet.

De stappen zijn onafhankelijk van elkaar te volgen, de volgorde is niet in beton gegoten. Dit zijn de 10 stappen die ik heb gezet om van mijn bedrijf een succes te maken en inmiddels heb ik honderden andere ondernemers dezelfde route geleerd. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, je moet het vooral doen!

Over Véronique Prins
Veronique Prins is dé Kick Ass businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten bij Je zaak voor Elkaar. Direct, druk, eigenwijs, gedreven, allergisch voor excuses, met een groot gevoel voor humor en een minstens net zo groot hart voor haar klanten en haar vak. Ze heeft inmiddels honderden coaches en therapeuten geleerd hoe ze naast een kei in hun vak ook een steengoede ondernemer kunnen zijn, zodat ze een financieel gezonde praktijk kunnen opbouwen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden