Toen ik als productmanager bij Ace & Tate een bezoek bracht aan een van onze fabrieken zag ik hoe brillen werden uitgesneden uit grote platen acetaat—mooi, hoogwaardig materiaal. Wat me raakte waren de stapels restmateriaal die aan de kant werden geschoven. Vier keer het gewicht van een bril werd simpelweg als afval bestempeld. Ik pakte een stuk op, voelde de kwaliteit en dacht: waarom wordt dit niet opnieuw gebruikt? Die vraag leidde tot een zoektocht die uiteindelijk mijn carrière in duurzaamheid vormgaf. Zeven jaar geleden werd ik de eerste duurzaamheidsmanager bij Ace & Tate, een functie die toen nog niet bestond.
uitdagend
Ik weet dus als geen ander hoe uitdagend impact maken binnen commerciële organisaties is. Hoe zorg je ervoor dat duurzaamheid niet alleen een ambitie blijft, maar écht verankerd wordt in de kern van een bedrijf? Die vraag houdt mij als duurzaamheidsprofessional al jaren bezig. Duurzaamheid wordt vaak gezien als een kernwaarde, maar binnen commerciële bedrijven blijft het nog te vaak slechts een ‘nice to have’. Maar de realiteit is dat duurzaamheid niet losstaat van winstgevendheid. Sterker nog: bedrijven die duurzaamheid goed integreren, zijn toekomstbestendiger, innovatiever en aantrekkelijker voor talent en investeerders.
Met mijn boek De Impactmissie wil ik je helpen om sneller en effectiever structurele positieve impact te realiseren. Het is een praktische gids vol inzichten, strategieën en tools die je direct kunt toepassen. Ik neem je mee in de complexe wereld van sustainability en laat zien hoe je niet alleen beleid ontwikkelt, maar ook échte verandering in gang zet. Of je nu student bent, ondernemer, directeur of een professional die in jouw organisatie duurzaamheid hoger op de agenda willen krijgen.
Van mooie woorden naar echte impact
Impact gaat verder dan mooie woorden—het draait om doen. Duurzaamheid raakt alle lagen van een organisatie: op strategisch, tactisch en operationeel niveau – met het leiderschapsteam om de strategie te bepalen, met het management om deze strategie te vertalen in doelstellingen en met de operationele laag om deze doelen te behalen. Het vraagt om strategische keuzes, een lange adem en het vermogen om weerstand om te zetten in draagvlak.
In mijn boek onderzoek ik hoe je sustainability binnen commerciële organisaties stevig op de agenda zet. Hoe schrijf je een overtuigende businesscase? Hoe ga je om met interne weerstand? En hoe zorg je dat duurzaamheid geen losstaand project blijft, maar structureel wordt verankerd in de bedrijfsvoering?
Om impact structureel en meetbaar te maken, introduceer ik het Impactmissiemodel—een proces van zeven stappen verdeeld over vijf fases. Dit model helpt je om duurzaamheid niet als losse initiatieven te benaderen, maar als een doorlopend proces van verandering. Je brengt de huidige situatie in kaart, de impactbehoefte van stakeholders, leert een strategie ontwikkelen en implementeren. Je leert effectief communiceren, meetbare resultaten behalen en alle stakeholders betrekken.
Duurzaamheid gaat over gedragsverandering
Een van de belangrijkste lessen die ik in mijn carrière heb geleerd, is dat duurzaamheid niet alleen draait om cijfers en KPI’s, maar ook om mensen. Uiteindelijk worden alle beslissingen genomen door individuen, met hun eigen waarden, drijfveren en belangen. Daarom besteed ik ook aandacht aan de menselijke kant van verandering. Hoe overtuig je collega’s en besluitvormers? Hoe ga je om met weerstand en tegenslagen? Hoe zorg je ervoor dat je niet ontmoedigd raakt als de verandering langzaam gaat?
Dat is wat De Impactmissie uniek maakt: het combineert strategische inzichten met psychologische en organisatorische handvatten om verandering te realiseren. Het helpt je om effectiever te worden, door niet alleen naar de inhoud te kijken, maar ook naar de cultuur van de organisatie die deze verandering moet dragen.
Over Marlot Kiveron
Marlot Kiveron zet haar carrière in om positieve impact te maken binnen commerciële organisaties en de transformatie van winst naar impact te versnellen. Ze zette de duurzaamheidsafdelingen op binnen Ace & Tate en Otrium en is medeoprichter van een netwerk voor sustainability professionals in Amsterdam.