Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Kracht zonder macht

Cees Hoogendijk houdt niet van macht. Daar waar managers en leidinggevenden gebruik maken van hun macht over anderen om hun doelen te bereiken, in plaats van hun mensen de kans te geven zich die doelen eigen te maken, is in zijn ogen de lol er al snel van af. En met de bewuste doelstellingen komt het dan in de meeste gevallen ook niet meer goed.

Pierre de Winter | 24 april 2008 | 1-2 minuten leestijd

Een twintigjarige carrière als manager, HR-directeur en organisatieontwikkelaar heeft Hoogendijk tot die conclusie gebracht en zette hem ertoe aan een promotieonderzoek op te zetten naar mogelijkheden om ‘relaties te vinden tussen humanisering en duurzaam presteren in organisaties.’ Simpel gezegd: hoe zorg je dat doelstellingen bereikt worden zonder het machtsinstrument te gebruiken?

Het antwoord op die vraag noemt hij de Verticale Dialoog. Een concept voor machtsvrije communicatie waarvan hij (in een proefschrift waar hij al jaren aan werkt) het definitieve recept ooit nog hoopt te formuleren, maar dat voorlopig een soort ‘open source’ status geniet, vergezeld van een uitdrukkelijke uitnodiging aan andere ‘meemakers’ om er vrolijk aan mee te ontwikkelen. Hij heeft zelfs een website opgezet: www.krachtzondermacht.nl, waarop iedereen die zich aangesproken voelt, mag co-creëren. En de beste voorbeelden van Verticale Dialoog die hij kon vinden, bundelde hij in het fraai vormgegeven managementreceptenboek Kracht zonder macht.

‘Co-creëren’, ‘meemakers’, ‘ beleidsconsumenten’, ‘ proactief eigenaarschap’… bij lezing komt bij mij onherroepelijk de gedachte op dat Hoogendijk vast een hele strenge vader heeft gehad. Toch staan er een aantal hele aardige instrumenten in beschreven waarmee in vastgelopen managementteams en afdelingen ongetwijfeld kleine wondertjes teweeg gebracht kunnen worden. Zo lijkt de van de Noord-Amerikaanse indianen afkomstige praatstok (‘talking stick’) mij een prachtig instrument om effectieve vergaderingen te bewerkstelligen. Wie het lef heeft hem op te pakken, mag spreken. En er wordt naar hem of haar ook echt geluisterd. Ik ga er meteen een kopen…

Een andere eyeopener: de digitale chatsessie die bij TNT werd georganiseerd tussen 217 personeelsleden in 21 landen en ceo Peter Bakker, om te komen tot de nieuwe kernwaarden voor het bedrijf. Bakker loopt met zijn openlijk idealisme altijd het gevaar in de publiciteit voor showman te worden uitgemaakt. Maar met dit soort sessies heeft hij zijn geloofwaardigheid bij zijn medewerkers al jaren geleden bewezen.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden