Een twintigjarige carrière als manager, HR-directeur en organisatieontwikkelaar heeft Hoogendijk tot die conclusie gebracht en zette hem ertoe aan een promotieonderzoek op te zetten naar mogelijkheden om ‘relaties te vinden tussen humanisering en duurzaam presteren in organisaties.’ Simpel gezegd: hoe zorg je dat doelstellingen bereikt worden zonder het machtsinstrument te gebruiken?
Het antwoord op die vraag noemt hij de Verticale Dialoog. Een concept voor machtsvrije communicatie waarvan hij (in een proefschrift waar hij al jaren aan werkt) het definitieve recept ooit nog hoopt te formuleren, maar dat voorlopig een soort ‘open source’ status geniet, vergezeld van een uitdrukkelijke uitnodiging aan andere ‘meemakers’ om er vrolijk aan mee te ontwikkelen. Hij heeft zelfs een website opgezet: www.krachtzondermacht.nl, waarop iedereen die zich aangesproken voelt, mag co-creëren. En de beste voorbeelden van Verticale Dialoog die hij kon vinden, bundelde hij in het fraai vormgegeven managementreceptenboek Kracht zonder macht.
‘Co-creëren’, ‘meemakers’, ‘ beleidsconsumenten’, ‘ proactief eigenaarschap’… bij lezing komt bij mij onherroepelijk de gedachte op dat Hoogendijk vast een hele strenge vader heeft gehad. Toch staan er een aantal hele aardige instrumenten in beschreven waarmee in vastgelopen managementteams en afdelingen ongetwijfeld kleine wondertjes teweeg gebracht kunnen worden. Zo lijkt de van de Noord-Amerikaanse indianen afkomstige praatstok (‘talking stick’) mij een prachtig instrument om effectieve vergaderingen te bewerkstelligen. Wie het lef heeft hem op te pakken, mag spreken. En er wordt naar hem of haar ook echt geluisterd. Ik ga er meteen een kopen…
Een andere eyeopener: de digitale chatsessie die bij TNT werd georganiseerd tussen 217 personeelsleden in 21 landen en ceo Peter Bakker, om te komen tot de nieuwe kernwaarden voor het bedrijf. Bakker loopt met zijn openlijk idealisme altijd het gevaar in de publiciteit voor showman te worden uitgemaakt. Maar met dit soort sessies heeft hij zijn geloofwaardigheid bij zijn medewerkers al jaren geleden bewezen.
Over Pierre de Winter
Pierre de Winter is freelance journalist.