De auteurs onderscheiden 3 fasen bij het vernieuwen van organisaties: Reflect, Redesign en Recreate. De ‘kleuren' uit de titel verwijzen naar wat de organisatie in de kern is (of moet worden):
*Een Inspirator, die mensen (klanten) op ideeën brengt, innovatief en verrassend is, met creatieve werknemers.
*Een Gids, die klanten zekerheid biedt, verantwoordelijkheid neemt en stuurt, met werknemers die echte experts zijn.
*Een Facilitator, die de klanten de mogelijkheid geeft zèlf te sturen (door technologie of een platform beschikbaar te stellen), dienend en onafhankelijk, met werknemers die focussen op de processen en ICT.
*Een Servicer, die het klanten gemakkelijk maakt, overal voor zorgt, met enorm service-minded werknemers.
Dit is een heel originele insteek, en heel goed om je te laten overdenken wat nu eigenlijk de focus en het DNA van je bedrijf is. Er worden veel voorbeelden gegeven van bekende bedrijven en wat uitgebreidere casussen van Knab, EnergieDirect, Vers247 en NLZiet, waar de auteurs hebben gewerkt. Op basis van die ervaring is hun model ontwikkeld, en dit is dus (nog) niet in de praktijk getest. Ik werd wat draaierig van het gebruik van de vele metaforen. Het lichaam (kloppend hart, DNA, baby, voeden), kleuren, spel (spelregels, speelveld) en varen (speedboot, moederschip, kompas, windrichtingen), allemaal gebruikt in één paragraaf en soms zelfs in éen zin.
Over Elly Stroo Cloeck
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.