Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Groeiversnellers - 'Compact boek waar je vlot doorheen leest'

Ondernemen gaat met vallen en opstaan. Iedere groeifase kent zijn eigen groeipijnen of je nu in de pioniers- of standaardisatiefase zit. In Groeiversnellers vind je 50 breekijzers om met jouw bedrijf succesvol de stap naar de volgende fase te maken en de groei te versnellen.

Sjors van Leeuwen | 7 december 2020 | 3-4 minuten leestijd

Iedere ondernemer of leider met groeiambities loopt er tegenaan. Net als je denkt dat het lekker gaat, doemt de volgende uitdaging zich aan. Hoe kom ik aan de juiste medewerkers? Hoe overtuig ik financiers om te investeren in mijn groei? Hoe zorg ik dat mijn bedrijf groeit zonder dat ik dag en nacht werk? Hoe krijg ik meer structuur in mijn bedrijf en verdeel ik het werk over mijn medewerkers? En hoe vergoot ik de schaalbaarheid van mijn bedrijf?

Geen unieke vragen volgens Marc van Eck en Markward van der Mieden, schrijvers van het boek Groeiversnellers. Beiden zijn ondernemers, adviseurs en boekenschrijvers en gepokt en gemazeld als het gaat om ondernemen en groeien. Ze zagen dat elk bedrijf dezelfde vijf groeifasen doorloopt met dezelfde uitdagingen en groeipijnen. Om die ondernemers te helpen beschrijven de auteurs vanuit hun ervaring 50 herkenbare ‘breekijzers' waarmee je de groei van jouw bedrijf kunt versnellen.

Groeiversnellers kent vijf delen die elk een groeifase onder de loep nemen. En die groeifase waar je als bedrijf in zit wordt niet door de omzet bepaald, maar door het aantal medewerkers, zo luidt een van de eerste ervaringstips van de auteurs. Achtereenvolgens komen aan bod de pioniersfase (<8 medewerkers), organisatiefase (8-25 medewerkers), managementfase (25-50 medewerkers), delegeerfase (50-150 medewerkers) en standaardisatiefase (> 150 medewerkers).

Per groeifase beschrijven de auteurs eerst kort de belangrijkste kenmerken van zo'n fase. Gevolgd door zo'n 10 praktische onderwerpen, de ‘breekijzers', waar je als groeiondernemer in die fase tegenaan kunt lopen. Zo komen we in de pioniersfase onderwerpen tegen als: doen maakt minder moe, durf te vragen, je eerste medewerker aannemen en investeerders verleiden. In de fase daarna, de organisatiefase, gaat het o.a. om het bouwen van een sterk werkgeversmerk, uit je jasje groeien en innoveren door schaamteloos kopiëren. In de managementfase speelt vervolgens het omgaan met medewerkers een centrale rol net als het dagelijks 1% verbeteren en het optimaliseren van je marge, In de delegeerfase krijgt de ondernemer een andere rol en passeren onderwerpen de revue als: geef de touwtjes uit handen, afleren is moeilijker dan aanleren en zonder tegenslag geen succes. Het boek sluit af met de laatste groeifase, de standaardisatiefase, met thema's als: maak van standaardisatie een kunst, massa is nog altijd kassa en regeer over je graf. Ieder ‘breekijzer' wordt in 2,5 pagina op vlotte wijze beschreven aan de hand van praktische voorbeelden, ervaringen en adviezen met als afsluiter drie concrete en tips om mee te nemen.

De auteurs weten dat ondernemers liever ondernemen dan dikke boeken lezen. Groeiversnellers is dan ook een compact boek waar je vlot doorheen leest. Of je springt direct naar het breekijzer waar je naar op zoek bent. Het is leuk om te zien hoe gepassioneerd de auteurs schrijven over ondernemen, de groeipijnen die er bij horen (‘zonder tegenslag geen succes') maar vooral ook het zien van de kansen in de markt die er altijd zijn. Het boek is niet echt vernieuwend, wat dat betreft sluit de inhoud naadloos aan op de grote stroom boeken van de laatste jaren over start-up's, ondernemen en groeien. Heb je die stroom boeken gemist, dan biedt Groeiversnellers ongetwijfeld een groot aantal nuttige tips om de ergste groeivalkuilen te ontlopen en de groei van jouw bedrijf te versnellen.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden