Het boek bevat de nodige theorie met daaraan gekoppeld inspirerende voorbeelden van uiteenlopende aard. Het uitgangspunt is telkens merkvoorkeur creëren of behouden. Na de inleiding volgt een hoofdstuk met een gedegen onderbouwing de pijlers van merkenvoorkeur. Dat geeft je een kader om je te verdiepen in de verschillende voorkeuren in de markt.
We hebben te maken met groeiende concurrentie die soms uit onverwachte hoeken komt en zeer destructief kan zijn. Met technologische ontwikkelingen die wat gisteren nog onmogelijk leek, morgen mogelijk maken. Neem daarbij nog eens de onverwacht veranderende omstandigheden die de zaak volledig op zijn kop kunnen zetten zoals COVID19. Dit alles maakt het uitdagender om een succesvolle groeistrategie te ontwikkelen.
Al deze factoren gebruikt Ed Stibbe in dit boek om uit te leggen hoe je hiermee kunt omgaan om uiteindelijk tot merkvoorkeur te komen. Het boek omvat goede bestaande theorie, geplaatst in de werkelijkheid met voldoende eigentijdse voorbeelden. Het zal je helpen de juiste keuzes te maken.
Eigenlijk is het een heerlijk boek om de zaak weer eens op te frissen en je op nieuwe ideeën te brengen. En ook zeker om je te realiseren in welke tijd we leven. Zoals Ed Stibbe in het nawoord schrijft; ‘Het werk van de marketeer is nooit af. De wereld is constant in beweging.' En inderdaad morgen kan het weer anders zijn. Het grootste bewijs daarvan is wel de huidige pandemie. Een mooi bewijs van wat Darwin ooit stelde, namelijk; ‘Het is niet de sterkste soort die zal overwinnen, noch de meest intelligente, maar degene die zich het beste aanpast aan de veranderende omstandigheden.'
Why winners give it all is een aanrader voor iedere marketeer. Het zet je aan het denken en je realiseert je weer wat voor boeiend vak marketing is.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.