Herkent u dat? Geraakt worden door personen die vanuit hun persoonlijke- en/of werkervaring grenzen verleggen door barrières te (h)erkennen en ogenschijnlijk dwars tegen alle hectiek in tijd nemen voor introspectie. En vanuit een intrinsieke motivatie wetenschappelijk gaan onderzoeken wat de belemmerende factoren zijn. Om vervolgens vanuit een kleine beweging tot een grotere doorbraak (Susan Verdonschot) en inzicht te komen waarbij ze zowel zichzelf als anderen helpen door het vergroten van hun potentieel ontwikkelingsperspectief.
Dit proces heeft de auteur Jacqui Brassey helder en authentiek met een toenemend zelfvertrouwen in haar publicatie omschreven en ontrafeld. De titel van haar boek luidt niet voor niets Authentiek zelfvertrouwen en Emotionele Flexibiliteit. Oftewel zeker zijn in de onzekerheid van het aangaan van een avontuur. Brassey heeft tijd en ruimte genomen voor geven van betekenis door te reflecteren en dialoog met haarzelf en anderen aan te gaan. Wat door de meeste van ons in de waan van de dag als verstoring van de beoogde uitvoering en vooruitgang ervaren. Maar in de praktijk blijkt juist het balanceren tussen het leren (waarin rust verstoord wordt en diversiteit wordt gecreëerd) en het organiseren (waarin variatie wordt verminderd) positief uit te vallen (Derksen, 2016).
Jacqui Brassey, geboren in Nederland en werkzaam over de hele wereld - haar team is voornamelijk gebaseerd in de VS maar Brassey is wereldwijd voor McKinsey verantwoordelijk voor Learning & Development op een aantal strategische prioriteiten - verenigt en overbrugt in haar persoon als ware zowel het Rijnlandse-en het Angelsaksische model. Modellen die onder meer een andere houding en waarden ten opzichte van de rol van de overheid, een sociaal stelsel, ondernemerschap, overlegcultuur en hiërarchie weerspiegelen.
De mengeling van Rijnlandse- en Angelsaksische (organisatie-)culturen roept de vraag op hoe Brassey zich verhoudt tot een meritocratie, waarin individuen zelf verantwoordelijk voor hun lot zijn. In een meritocratie telt tenslotte alleen wat jij als individu in vergelijking tot wat andere individuen presteert. Dit roept de vraag op hoe mensen het ervaren om te verliezen in de maatschappelijke wedstrijd die meritocratie heet. Het vervangen van het ideaal van meritocratie door het bredere ideaal van de respectmaatschappij (Swierstra en Tonkens) doet mijns inziens meer recht aan de authentieke zoektocht die Brassey in intensieve uitwisseling tussen haar persoonlijke- en professionele dimensie heeft afgelegd.
In het onderzoek hebben de auteurs aan de respondenten gevraagd welk specifiek gedrag zij vanwege een gebrek aan vertrouwen vermijden. Uit de respons blijkt dat zij het vermijden om uitdagingen aan te gaan (leaning in); vrijuit te spreken (speaking up), te presteren en terugkoppeling te geven (met name aan leiders in hogere posities). Deze voorbeelden van vermijden komen in de beroepspraktijk voor in de vorm van geen leiding nemen over nieuwe projecten, de vraag om moeilijke analyses afslaan en het aangaan van een nieuwe rol of promotie uit de weg gaan.
De circulatie van kennis, inzicht en toepassing die Brassey hanteert uit zich in het delen van haar eigen ervaring, het doen van wetenschappelijk onderzoek resulterend in deze publicatie (bestaande uit theorie en vaardigheden) inclusief het aanbieden van assessmenttools waarbij aan de deelnemers wordt gevraagd hun gegevens te delen voor verder wetenschappelijk onderzoek.
Deze learning loop is ook terug te vinden in Brassey's samenwerking met de coauteurs Nick van Dam (Universiteit van Nijenrode) en Arjen van Witteloostuijn (Vrije Universiteit). Van Dam inspireerde en stimuleerde Brassey om haar ervaring in de vorm van workshops en het schrijven van praktische papers te delen, en was een geweldige mentor en sponsor tijdens haar reis. En Van Witteloostuijn - promotor voor haar proefschrift Leadership and diversity effectiveness in a large multinational organisation - was en bleef haar mentor op het gebied van het verrichten van wetenschappelijk onderzoek en publicaties.
Van Dam beschrijft in de publicatie Authentiek Zelfvertrouwen dat veel mensen nog steeds niet openlijk willen erkennen dat het ontwikkelingsthema authentiek zelfvertrouwen een persoonlijke barrière is bij het realiseren van hun volledig potentieel. Voor wie hier en de overige behandelde onderwerpen meer over wil lezen, verwijs ik naar de literatuurlijst achter in het boek.
Het belang van Authentiek Zelfvertrouwen blijkt volgens Van Dam onder meer uit het verschil met de vorige (industriële) revolutie en de huidige revolutie, die zich uit in de mate van snelheid en volume waarin veranderingen zich voltrekken. Dit vergt van organisaties, teams en individuen een snellere aanpassing van onze competenties en vakmanschap. Terwijl niet zo lang geleden nog een opleiding in één specialisme een fundament was om een leven lang in je levensonderhoud te kunnen voorzien, zullen we in de nabije toekomst vaak meerdere opleidingen nodig zijn om een succesvolle carrière te kunnen opbouwen. Het belang van Leven Lang Ontwikkelen en het beschikken over een portfolio met een beschrijving van je leer- en werkervaring is hiermee volgens mij weer eens aangetoond.
Bovenstaande revolutie verklaart ook de opkomst van een grote diversiteit aan tools waarmee (aankomende) professionals zelf op hun huidige- en toekomstige competenties in relatie tot ontwikkelingen en kansen in de arbeidsmarkt kunnen reflecteren. Van Dam geeft dan ook aan dat deze snel veranderde externe businessomgeving en de opkomst van een geheel nieuwe generatie technologieën het mensen heeft mogelijk gemaakt om eigenaar te worden van hun loopbaan (workengagement) en te leren groeien met de snelheid van de business. Door Manon Ruijters aangeduid als professionele identiteit, vakmanschap en opgavegericht werken.
Authentiek Zelfvertrouwen biedt door de reikwijdte en diepte van de behandelde onderwerpen een handvat om het proces van introspectie in de praktijk toe te (blijven) passen. Waarbij je in Deel I leest wat authentiek zelfvertrouwen is en waarom het belangrijk is. De auteurs verenigingen voor het eerst concepten uit de Klinische Psychologie (Acceptance Commitment Therapy) met inzichten uit Affective Neuroscience. Het eerste deel wordt afgesloten met een hoofdstuk waarin jezelf jouw vaardigheden over emotionele flexibiliteit aan de hand van een online assessment kan beoordelen. In Deel II word je aan de hand van zes praktijktijken (en 32 tools) uitgenodigd om zelf actie te ondernemen. Deze praktijken gaan over zingeving (purpose)en waarden; mindfulness, acceptatie; defusie; zelf als context en toegewijd handelen. Dit tweede deel sluit af met het een hoofdstuk over praktische vaardigheden om authentiek zelfvertrouwen mee te ondersteunen en een hoofdstuk over doorgaan met je reis naar empowerment. Plus een verwijzing naar geselecteerde apps ter ondersteuning van mindfulness en emotionele flexibiliteit.
Belangrijk om te vermelden dat de opbrengsten van Authentiek Zelfvertrouwen naar Save the Children gaat.
Afsluitend met: Verbeter de wereld door jezelf beter te leren kennen!
Over Sjia Cornelissen
Sjia Cornelissen is Strategisch Adviseur I Duurzaam Leren & Ontwikkelen I Netwerken & Verbinden.