Ieder bedrijf heeft een bovenstroom en een onderstroom. De bovenstroom is alles wat zichtbaar en meetbaar is, dat wat je met je vijf zintuigen kunt waarnemen. Tegelijkertijd is er ook een andere laag actief, die niet direct zichtbaar en tastbaar is. Dat is de onderstroom, waarin alles grotendeels onbewust gebeurt. Volgens Meima wordt succes voor het grootste deel veroorzaakt door factoren in deze onderstroom die, als je ze eenmaal herkent en kunt toepassen in jouw bedrijf, ware ‘succesversnellers' zijn.
Diverse mogelijkheden
Met deze focus op de onderstroom is het boek van Meima geen standaard managementliteratuur. Bij hem geen ‘how to' lijstjes of inspirerende succesverhalen die aanzetten tot ‘kopieer'gedrag. Hij nodigt je juist uit de ‘reis naar binnen' te maken. Een van de factoren die de onderstroom namelijk beïnvloeden, ben jij als ondernemer zelf. ‘Waar zit jij je bedrijf in de weg?' is de veelzeggende subtitel van een van de eerste hoofdstukken. Volgens Meima vergt succesvol ondernemen veel naar jezelf kijken, waarbij het van de fase en de persoon afhangt wat de beste aanpak daarvoor is. Hij reikt de lezer diverse mogelijkheden aan, zoals oefeningen en vragen voor zelfonderzoek. Op deze manier behandelt de schrijver zes factoren die volgens hem een krachtig effect hebben op het succes van een onderneming. Naast ‘Mens', de ondernemer zelf dus, zijn dat Overgave - de grotere stroom in je bedrijf, Geld, Klanten, Tijd en Actie. Ieder hoofdstuk bevat naast zijn visie op het thema een aantal oefeningen. Deze hebben een intuïtief karakter en zijn vaak gebaseerd op het systemisch gedachtegoed. Mocht je hier als lezer (nog) weinig kennis van hebben, laat je daar dan zeker niet door afschrikken. Het is Martijns verdienste ‘ongrijpbare' zaken in begrijpelijke taal toegankelijk te maken.
Systemische blik
In het hoofdstuk ‘Klanten' staat ‘verbinding' centraal: allereerst met jezelf, en vervolgens met je bedrijf, je aanbod en je klanten. In traditionele marketingtheorieën gaat het over concurrentie, over strijd tussen partijen waar er altijd een winnaar en een verliezer is. Meima kijkt hier met een systemische blik naar, en stelt het innemen van de juiste plek centraal. Als je dat doet, betoogt hij, is er helemaal geen sprake van concurrentie. Door heel dicht bij jezelf en de oorsprong en bestemming van je bedrijf te blijven, zorg je ervoor dat alle energie gericht is op het versterken van de positie van je bedrijf. Niet ten koste van andere bedrijven, maar om die klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf horen.
Meebewegen
Het hoofdstuk ‘Overgave' gaat over het afstemmen op het grotere geheel. Dat klinkt wellicht passief, maar het is verre van dat. Het gaat erom mee te bewegen met de grotere krachten die actief zijn, in plaats van proberen alles te controleren en te beheersen. Jan Bommerez, die het voorwoord schreef, noemt het afstemmen op het grotere geheel ‘in dialoog zijn met het leven' En dat is precies wat Meima in zijn boek doet: laten zien hoe je die dialoog aan kunt gaan.
Aandacht
Meima's schrijfstijl is plezierig en licht, hetgeen het boek makkelijk leesbaar maakt. Maar laat je daardoor niet op het verkeerde been zetten. Dit is geen makkelijke kost, en het is zeker geen kwestie van grote-stappen-snel-thuis. Moeiteloos ondernemen vergt aandacht, en wellicht herlezing, om zo de materie ten volle tot je te kunnen nemen. Ondernemerschap gaat over meer dan rationeel denken en handelen. Voor wie wil verkennen wat dat ‘meer' is, is dit boek echt een aanrader.
Over Sylvie van der Haar
Sylvie van der Haar is trainer/coach en verzorgt workshops, met o.a. managementboeken als inspiratiebron. Ze is verbonden aan De tweede viool.