Sinds corona is elke werkplek een studio geworden, al dan niet met een kat die door het beeld loopt, en de klassieke woorden ‘zet je geluid even aan, we horen je niet'. Omdat ik sinds 1999 op bed lig, verloopt alles in mijn bedrijf online. Door corona voel ik me wat 'gelijkwaardiger'. Iedereen moest online, maar dat was ik al. Ik had zelfs een kleine voorsprong, want ik heb online nooit als alternatief of als ‘second best' gezien. Het is het enige dat ik ken. Ik kan dus ook niet uit ervaring zeggen of verbinding maken via een beeldscherm nou zoveel moeilijker is dan live.
Maar wen er maar aan, want online events en vergaderingen zijn ‘here to stay', zoals Eva Brouwer duidelijk maakt. En als je het goed aanpakt, kun je ‘second' van ‘second best' schrappen. Het boek van Brouwer helpt je daarbij. Het boek staat door een succesvolle voorverkoop op het moment dat ik dit schrijf al op nr. 1 bij Managementboek.
Gisteren lag het boek in de bus. Ik heb het meteen gelezen. Dat heeft een paar kantjes aan tips opgeleverd voor de opnamen van mijn nieuwe weggever deze week. Net als andere boeken uit de ‘In 10 stappen' reeks van Expertboek leest het makkelijk weg en staat het vol praktische tips. Brouwer deelt ze vaak in de vorm van anekdotes die blijven hangen en schroomt niet om ook haar missers te delen.
Voor mij gaat verbinding boven alles, maar Brouwer begint bij de randvoorwaarden, zoals techniek en je werkplek ombouwen tot studio. Daarna werkt ze toe naar storytelling en deelt ze een handig model voor de opbouw van een presentatie: het PIPO IS-model. Dat staat voor Pakkend begin, Introductie, Probleem, Oplossing, Inspiratie, Slot. Het grafiekje met de energie die je bij elk onderdeel in je presentatie kunt stoppen, was voor mij echt een eyeopener. Van daaruit gaat ze verder met onderwerpen als lichaamstaal, ontspannen spreken, verbinding en interactie.
Soms moet je oppassen dat je de tips niet over het hoofd ziet. Want die zitten soms een beetje weggestopt, zoals het advies op p. 75 ‘kom om te geven'. Dat lijkt me niet minder dan het thema van het boek, maar staat middenin een alinea onder het tussenkopje ‘vraag'. Toen ik het paginanummer opzocht, las ik er drie keer overheen.
Het is jammer dat Brouwer geen lijstje heeft opgenomen met verschillen tussen offline en online presenteren. Daardoor miste ik een beetje de urgentie om met specifieke tips voor online presenteren aan de slag te gaan. Zeker omdat Brouwer ook al het boek In 10 stappen je podium pakken heeft geschreven.
De verschillen tussen offline en online moet je er als lezer uit pikken door goed te lezen, en je hier en daar af te vragen: zou dit hoofdstuk ook in een boek over presenteren in het algemeen staan? Dat lijstje had makkelijk in het boek gepast als de helft van de zeventien (!) mini-recensies waar het boek mee begint, was weggelaten. Less is more, zoals Brouwer zegt.
Bij het boek hoort, zoals tegenwoordig vaker, een bonus. Dat is in dit geval écht een waardevolle aanvulling met video's die aansluiten bij de stappen uit In 10 stappen online presenteren.
Over Jessie van Loon
Jessie van Loon van Business Blog School helpt (kennis)ondernemers om hun bedrijf structureel in de markt te zetten met aantrekkelijke zakelijke blogs.