Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen - Doorpakken

Zit je in een scale-up of ga je voor het eerst op een bredere manier naar groei van je bedrijf kijken, dan is Naar een gezond groeibedrijf een goed boek voor je. Het is een groeiboek voor beginners die niet van theorie houden, wel van doorpakken.

Nora Ghaoui | 3 juni 2021 | 2-3 minuten leestijd

In dit boek bieden Justin Jansen en Tom Mom een vijfstappenplan waarmee het leiderschapsteam aan de slag kan. De stappen zijn ontstaan uit onderzoek van de auteurs, hoogleraren aan de Rotterdam School of Management, bij vier bekende groeibedrijven in Nederland: Takeaway, Coolblue, Jumbo en YoungCapital. Met Naar een gezond groeibedrijf willen zij mkb-bedrijven helpen om net zulke gezonde groeibedrijven te worden.

Turbulentie

Een gezond groeibedrijf definiëren zij als bedrijven die niet alleen groter, maar ook slimmer, duurzamer en wendbaarder worden, waardoor zij beter om kunnen gaan met de turbulentie in de markt. Omdat het boek met grote stappen door veel onderwerpen beweegt, gaan het tot mijn spijt niet nader in op de accentverschillen tussen deze vormen van groei. Het is een goed idee om deze vormen in je achterhoofd te houden bij het doorlopen van de stappen, en te bepalen welke voor jouw bedrijf het belangrijkst zijn.

De vijf stappen beschrijven vijf aandachtsgebieden voor managers op een actiegerichte, jargonloze manier. Want zeg nou zelf, 'verken het groeilandschap' klinkt toch beter dan 'marktonderzoek' en 'ontdek de groeiformule' beter dan 'strategie' of 'businessmodel'. Die technische termen zul je dus niet in het boek tegenkomen. De overige stappen zijn 'vertel het groeiverhaal' (communicatie), 'ontwikkel collectieve groeivaardigheden' (teamsamenstelling en performance management), en 'versterk de groeimotor' (innovatie).

Instructies

Elke stap is onderverdeeld in stappen met instructies hoe je deze uitvoert en adviezen over valkuilen om te vermijden. Bijvoorbeeld, bij 'ontdek de groeiformule' vertellen de auteurs dat businesscases maken om groeiopties te evalueren niet werkt, om vervolgens te vertellen hoe dan wel, met vier criteria beginnend met de vraag 'bevestigt je klant je basisaannames?'

De geleerde lessen uit onderzochte bedrijven zijn rijkelijk over de tekst verdeeld. Na iedere instructie komt er een voorbeeld hoe Coolblue, Jumbo, YoungCapital of Takeaway het heeft aangepakt en wat hun overwegingen waren. Dit helpt om de instructies tot leven te brengen door deze in de praktijk te laten zien. Daar kun je je eigen kennis van deze bedrijven naast leggen, omdat het bekende namen in Nederland zijn, en ook daaruit lessen trekken.

Continu aandacht

Door de stappen te doorlopen worden de groeiopties steeds concreter en maak je als team een reis vanaf de eerste wens om te groeien tot het bepalen van de groeirichting tot het bouwen van groeivaardigheden. Wat het boek je leert is dat werken aan groei continu aandacht nodig heeft. Het is niet iets dat je even in een paar dagen in een workshop op de hei doet, en dan verder met hoe het was. Een gezond groeibedrijf heeft het verwezenlijken van groei op allerlei manieren in het bedrijf verankerd, vandaar de brede aanpak van het vijfstappenplan van Jansen en Mom.

Ben je al goed bekend met de materie, dan zal het boek geen verrassingen bevatten. Het is vooral nuttig om te delen met kennissen die een goed startpunt zoeken om beginnen, want het is duidelijk en toegankelijk geschreven. Door de samenvattingen aan het eind van elk hoofdstuk heb je ook een makkelijk naslagwerk om in te kijken terwijl je bezig bent. Dus nu aan de slag om een gezond groeibedrijf te worden.

Over Nora Ghaoui

Nora Ghaoui is managementconsultant bij Veridia Consulting en een expert op het gebied van strategie en operationele verbetering. Zij richt zich op het maken van uitvoerbare strategieën met heldere keuzes en concrete acties, waarin digitaal en data een steeds grotere rol spelen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden