Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Crucial Confrontations

Hoe breng je een lastige boodschap over op andere mensen? Soms is het nodig collega's of vrienden ronduit te zeggen wat ze verkeerd hebben gedaan of dat ze afspraken niet zijn nagekomen. Maar hoe doe je dat zonder de relatie te verslechteren? Een goede voorbereiding is ook in dit soort situaties het halve werk. Het boek 'Crucial confrontations' helpt daarbij met een heldere, stapsgewijze methode voor het voeren van lastige gesprekken. De kern van deze aanpak is: veroordeel niet, zoek de verbinding, houd vast aan je doel en help de ander. Het is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar het levert veel op.

Jan Boerstra | 15 augustus 2012

Het gebeurt zo vaak. Een collega of medewerker doet niet wat is afgesproken. Na maanden van aanzien en stilzwijgen moet het hoge woord er maar eens uit. Helaas, in plaats van dat het wat oplost loopt de situatie volledig uit de hand en komt er een nieuw probleem bij, Het is dan ook niet verbazingwekkend dat veel mensen, uit onzekerheid of angst voor de consequenties, dit soort moeilijke gesprekken uit de weg gaan Ze zoeken de weg van de minste weerstand en nemen de situatie en de gevolgen voor lief. Wie dit overkomt en het graag anders wil doen heeft aan 'Crucial Confrontations' een prima raadgever. De auteurs zijn op zoek gegaan naar praktijkvoorbeelden van managers die op een adequate en constructieve manier moeilijke gesprekken tot een goed einde weten te brengen. Dat wil zeggen, zowel voor henzelf als voor de andere partij. De oorzaak dat confronterende gesprekken vaak zo moeizaam verlopen ligt in veel gevallen bij onszelf. We houden het niet bij de feiten maar laten ons meeslepen door de verklaringen die we zelf al bedacht hebben en de daarmee gepaard gaande emoties. Ervaren probleemoplossers laten het niet zover komen, Ze brengen het ongewenste gedrag zo snel mogelijk bij de ander ter sprake: 'Je hebt de opdracht niet op tijd afgerond'. Als het zich herhaalt bespreken ze het patroon: 'Dit is al de derde keer in korte tijd dat je te laat bent met een opdracht, ik begin te twijfelen aan je inzet voor het bedrijf'. Als het probleem zich blijft voordoen bespreken ze het effect op de onderlinge relatie: 'Ik ben teleurgesteld in je gedrag en wil dit op een andere manier oplossen'. Het grootste deel van 'Crucial confrontations' gaat erover dat, in plaats van meteen terecht te wijzen en eisen te stellen, het veel beter is te beginnen met het verdiepen in de ander. Als mensen zich niet aan regels of afspraken houden doen ze dat meestal niet omdat ze er plezier in hebben. Vaak is het óf omdat ze niet gemotiveerd zijn óf omdat ze er om de een of andere redenen niet toe in staat zijn geweest. Een onderzoekende in plaats van aanvallende of beschuldigende houding helpt ook om rust en vertrouwen in het gesprek te brengen. Als het gesprek tevens gepaard gaat met een gezamenlijk zoeken van oplossingen en een duidelijk actieplan, dan heeft het alle kansen tot slagen in zich. Bijzonder aan 'Crucial confrontations' is dat de auteurs de complexe materie van confronterende gesprekken op een eenvoudige, inzichtelijke en vaak ook humorvolle manier weten te vertalen naar handzame aanbevelingen. Wie op basis daarvan bereid is tot zelfonderzoek en het loslaten van vastgeroeste beelden en overtuigingen, kan met veel vertrouwen lastige gesprekken ingaan.

Over Jan Boerstra

Jan Boerstra is senior organisatieadviseur en projectleider bij de provincie Flevoland.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Kerry Patterson, Joseph Grenny, Ron McMillan
Crucial Confrontations

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden